ميراث هزاران ساله خليج فارس را جهاني مي کنيم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/3799
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري از عزم اين سازمان براي جهاني کردن ميراث هزاران ساله خليج فارس و احياي سنت هاي ديرينه اين خطه خبر داد.

به گزارش بنا (bena) به نقل از اداره کل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري، حميد بقايي با اشاره به ثبت ملي دانش هاي دريانوردي سنتي خليج فارس به عنوان يکي از ديرينه ترين مواريث دريانوردي، ‌افزود: دهم ارديبهشت روز ملي خليج فارس را نقطه آغاز حرکت سازمان ميراث فرهنگي براي جهاني کردن جلوه هاي ميراث معنوي اين خطه از تاريخ و جغرافياي هزاران ساله ايران قرار مي دهيم و برگزاري آيين ثبت ملي سنت هاي شگرف و متنوع دريانوردي در خليج فارس نخستين گام در اين عرصه است.

وي سابقه سنت ها و اختراعات دريانوردي ايرانيان در خليج فارس را بيش از دو هزار و پانصد سال ذکر کرد و افزود: بي شک قدمت نام خليج فارس و ثبت آن در حافظه تاريخ به هزاران سال پيش تر بر مي گردد و بيهوده نيست که بسياري از مورخان از آن به عنوان گاهواره تمدن ياد کرده اند.

بقايي با اشاره به اهميت خليج فارس و ديرينگي هزاران ساله آن در عرصه مناسبات تجاري و فرهنگي تأکيد کرد: تلاش ما و کشورهاي حوزه خليج فارس بايد بر احياي دوستي و تفاهم با محوريت اين نگين مواج معطوف شود تا هيچ بيگانه اي جرأت دخالت و دست اندازي در اين حوزه را نداشته باشد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري قرار گيري دريانوردي سنتي خليج فارس در فهرست ميراث نيازمند پاسداري يونسکو را گام نخست و ضروري براي احياي آن دانست و اظهار داشت: براي احياي آيين ها و سنت هاي دريانوردي خليج فارس پرونده اي آماده کرده ايم و تلاش داريم با تکميل آن اقدامات هدفمندي براي طي مسير جهاني شدن اين ميراث معنوي و تاريخي ارزشمند برداريم و در عين حال خليج فارس را به عنوان مجموعه اي از تاريخ و فرهنگ و تمدن ديده و در جهت شناسايي و احياي جلوه هاي گوناگون ميراثي آن کوشش خواهيم کرد.

بقايي با اشاره به برگزاري آيين ثبت ملي دانش هاي دريانوردي سنتي خليج فارس در روز جمعه افزود: دهم ارديبهشت همزمان با روز خليج فارس در جزيره کيش و در سواحل و آبهاي نيلگون خليج فارس بار ديگر در مراسمي با شکوه نام پرآوازه درياي پارسي را به گوش جهانيان مي رسانيم.

شناسه خبری: 3799

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو