جذب سرمایه های جدید در اینچه برون یک ضرورت است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37974
ساعت 12:11 شنبه 24 مهر 1395
منطقه آزاد اینچه برون در راهروهای مجلس منتظر مصوبه برای شکل گیری است تا روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه cis شکل تازه ای به خود بگیرد ضمن اینکه توسعه استان گلستان با ایجاد اشتغال بیشتر و توسعه فضای کسب و کار را به همراه داشته باشد.

این سومین بار است که طرح منطقه آزاد شدن اینچه برون به مجلس می رود. منطقه ای که در صورت تصویب مجلس و راه اندازی می تواند بخش عمده از تجارت، فعالیت های بازرگانی و تجاری و کسب و کار شمال شرق کشور را بر عهده گیرد و صادرات ایران از طریق اینچه برون به کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان و قزاقستان را افزایش دهد.

اکبر ترکان مشاور رییس جمهور نیز در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی در اینچه برون معتقد است این منطقه می تواند روابط اقتصادی بازرگانی ایران و کشورهای آسیای میانه را بر اساس توافقات بین المللی و دوجانبه ارتقا و بخشی از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را در این حوزه تامین کند.

حسینقلی قوانلو رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان هم معتقد است گفت: منطقه آزاد اینچه برون یک مطالبه و خواسته مردمی است و دولت تدبیر و امید به ‌طور کامل به وظایف خود برای اجرای منطقه آزاد تجاری اینچه برون عمل کرد.

اسدالله قره خانی دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: منطقه آزاد اینچه برون در قالب یک لایحه دوفوریتی به صحن مجلس دهم می‌رود.

قره خانی نماینده مردم علی‌آباد کتول و بخش کمالان در مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب منطقه آزاد اینچه برون مهم‌ترین خواسته مجمع نمایندگان استان گلستان و استاندار و نقطه کلیدی برای توسعه استان است.

****
اما حمیدرضا قالیباف که حدود دو سال؛ پیگیر راه اندازی این منطقه است و از سوی اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان مدیر پروژه منطقه آزاد اینچه برون منصوب شده؛ امیدوار است تحرکات لازم برای تصویب این منطقه به عنوان منطقه آزاد بیشتر شود.

وی که سابقه خدمت در سفارتخانه های ایران در کشورهای اروپایی، کارشناس ارشد آسیای میانه در وزارت امور خارجه و وزارت کشور امور مرزی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور سرمایه گذاری و تنظیم روابط خارجی استانداری گلستان را در کارنامه دارد می گوید: پس از ایجاد تغییرات کامل در نتیجه انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و انتخاب نمایندگان جدید لازم بود در راستای هماهنگ های بیشتر میان نمایندگان محترم استان گلستان و دبیرخانه شوراي عالی مناطق آزاد کشور به جهت ایجاد تحرک لازم در طرح مجدد لایحه ایجاد منطقه آزاد اینچه برون در مجلس این دیدار صورت بگیرد و این دیدار برای طرفین لازم و مفید بود.

قالیباف افزود: نمایندگان محترم بر همدلی و پیگیری منافع استانی بخصوص در حمایت های همه جانبه در تصویب هرچه سریعتر لایحه دولت در مجلس تاکید و به ملاقات سودمند خود در همین خصوص با جناب آقای لاریجانی ریاست مجلس اشاره داشتند.

مدیر پروژه منطقه آزاد اینچه برون با اشاره به دیدار مجمع نمایندگان استان با دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور ابراز امیدواری کرد با تلاشهای هرچه بیشتر دبیرخانه لایحه جدید دولت هرچه سریعتر به مجلس تقدیم شود.

قالیباف ادامه داد: در این نشست، آقای ترکان نیز اتحاد و همدلی برای رفع محرومیت از استان گلستان را بسیار مهم توصیف کرد. بدیهی است تداوم این جلسات با نمایندگان منتخب مردم و بهره گیری از توان بالای آنها برای پیشبرد اهداف استانی مفید و طرفین بر آن تاکید داشتند.

مدیر پروژه منطقه آزاد اینچه برون گفت: صد البته چشم انداز ایجاد این منطقه ماحصل دو سال تلاش و برنامه ریزی استاندار و مسئولان استان گلستان و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد است که ساعت ها با تبادل نظرات کارشناسی نهایتا توانسته تصویب هیات محترم دولت را برای تقدیم لایحه به مجلس کسب نماید.

قالیباف گفت: یقینا از ترسیم چشم انداز، برنامه ریزی تا حصول به بهره برداری فاصله زیاد و اقدامات متعددی باید طراحی و اجرا شود و در هر مرحله این اقدامات محاسن مختلفی در کوتاه مدت میان مدت و دراز مدت وجود دارد که عامل اصلی می تواند برنامه ریزی صحیح و تامین زیرساخت های لازم برای پیاده نمودن طرح های بزرگ باشد و صد البته با توجه به اینکه دولت بودجه ای برای شکل گیری مناطق آزاد تخصیص نمی دهد جذب سرمایه بخصوص سرمایه خارجی در این میان بسیار مهم است.

وی تاکید می کند: برنامه ریزی منطقه آزاد اینچه برون بیشتر درون گرا و بهره گیری از ظرفیت های سرمایه گذاری داخلی است. در اینچه برون ظرفیت های حمل و نقل از قبیل ریلی، دریایی و زمینی وجود دارد که در بسیاری از مناطق آزاد همه این ظرفیت ها در کنار یکدیگر قرار ندارند.

قالیباف در پایان می افزاید: بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان و آمایش سرزمینی و همچنین اسناد بالا دستی موجود؛ منجمله نقشه راه ایران و قزاقستان که در جریان سفر ریاست محترم جمهوری به قزاقستان به تصویب و منعقد شده است عامل اصلی توسعه استان، ایجاد منطقه آزاد اینچه برون و اجرای طرح هایی چون شهرک متالوژی در این منطقه است.

میثم غلامی ـ ماهنامه نبض اقتصاد

 

 

شناسه خبری: 37974

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو