دانش هاي سنتي دريانوردي در خليج فارس ثبت ملي مي شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/3796
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي، ‌صنايع دستي و گردشگري از ثبت ملي دانش هاي سنتي دريانوردي در حوزه خليج فارس با حضور رئيس جمهور به عنوان مهم ترين برنامه اين سازمان در روز ملي خليج فارس خبر داد.

به گزارش بنا ( bena) به نقل از اداره کل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي وگردشگري،‌ حسن محسني با اشاره به اهميت ثبت ملي دانش هاي سنتي دريانوردي در حوزه خليج فارس در ماندگاري نام خليج فارس در حافظه تاريخ گفت: در مراسم ثبت ملي اين دانش ها که روز جمعه در کيش برگزار خواهد شد،‌ علاوه بر رئيس جمهوري،‌ حميد بقايي،‌ رئيس سازمان ميراث فرهنگي،‌ علويان صدر،‌ معاون حفظ و احياي اين سازمان و مهندس محبي، رئيس منطقه آزاد کيش نيز به سخنراني خواهند پرداخت.

وي از اجراي مراسم آييني دريانوردي سنتي به عنوان بخش ديگري از اين مراسم ياد کرد و اظهار داشت: اجراي زنده موسيقي خليج فارس و تجليل از شرکت کنندگان در اين همايش و مهمانان ويژه آن نيز از ديگر برنامه هايي است که براي اين مراسم در نظر گرفته شده است.

محسني از مجيد مظفري، ‌جمشيد جهانزاده،‌ پروانه معصومي و جعفر دهقان به عنوان بازيگراني که پيشتر در فيلم ها و سريال ها ي تاريخي به ايفاي نقش هاي ماندگار پرداخته اند و نيز اميد پولادي، ‌سرپرست گروه موسيقي آييني خليج فارس که سال ها در اين حوزه به فعاليت پرداخته ياد کرد و گفت: در اين مراسم از اين هنرمندان نيز به عنوان مهمانان ويژه تجليل خواهد شد.

مديرکل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به اهميت برگزاري اين مراسم در جزيره کيش، ‌ثبت ملي دانش هاي دريانوردي در حوزه خليج فارس را موجب ماندگاري اين دانش ها و نام خليج فارس در سطح جهان دانست و گفت: شاهراه آبي جنوب ايران در طول تاريخ همواره درياي پارس خوانده شده و بيش از سيصد کتاب تاريخي مربوط به گردشگران، مورخان و دانشمندان تأييدي بر اين مدعاست.

وي همچنين از اجراي برنامه هاي ويژه و متنوعي در جزيره کيش همزمان با روز ملي خليج فارس خبر داد و گفت : اين برنامه ها با همکاري سازمان ميراث فرهنگي و سازمان منطقه آزاد کيش اجرا مي شود.

سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي با بيان اينکه خليج فارس در طول تاريخ همواره در آغوش عاشقانه ايران زيسته است،‌ بر ضرورت ماندگار کردن نام خليج فارس تأکيد کرد و گفت: در اين راستا در روز ملي خليج فارس زنجيره انساني 2000 نفره با پوشش يکسان و درج عبارت persian Gulf روي لباس ها در ساحل کيش به صورت نمادين تشکيل خواهد شد.

به گفته محسني، مانور هماهنگي جهت اسکي ها،‌ قايق هاي کوچک و بزرگ و ناوچه هاي صنعتي در ساحل،‌ به صدا درآمدن همزمان بوق کشتي ها در خليج فارس و به آب اندازي دو شناور بوت سرويس از ديگر برنامه هاي روز ملي خليج فارس است که با همکاري سازمان ميراث فرهنگي و سازمان منطقه آزاد کيش اجرا خواهد شد.202

شناسه خبری: 3796

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو