مناطق آزاد راهی برای توسعه اشتغال و سرمایه گذاری/حمایت مجلس از مناطق آزاد جدید

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37794
ساعت 11:11 يکشنبه 4 مهر 1395
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت های تجاری جدید در کشور هم چون ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اقتصاد کشور بسیار موثر است.

گفتگوی خبرنگار فرینا با جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد و نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی را می خوانیم:

با لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید موافق هستید؟
با توجه به اینکه کشور ما از هر نظر دارای توانمندی های خاصی است و ما از جنوب تا شمال و شرق تا غرب امکانات و این توانمندی برای مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی هم وجود دارد و از طرفی هم با کشورهای زیادی همسایه هستیم این زمینه فراهم می شود تا تعداد مناطق آزاد افزایش یابد. همانطور که مستحضر هستید ایران در بحث تولید انواع محصولات کشاورزی و معدنی در دنیا حائز رتبه  های برتر است و این مساله زمینه را برای تجارت آینده ایران فراهم می آورد و از طرف دیگر جوانان تحصلیکرده ما نیاز به اشتغال بیشتری دارند که مناطق آزاد و ویژه یکی از راهکارهای اشتغالزایی و همچنین سرمایه گذاری برای مبادلات مرزی و صادرات غیر نفتی، صادرات محصولات معدنی و کشاورزی هستند.

آیا افزایش مناطق آزاد باعث توسعه روابط با همسایگان خواهد شد؟
قطعا یکی از راه های ایجاد روابط با کشورها بحث تجارت است. ما راه های دیگری نیز داریم مانند ورزش و ارتباطات سیاسی اما راه مهم و موثر در برقراری ارتباطات حسنه میان کشورها رابطه تجاری است. ما استعداد خوبی در این زمینه داریم. برنامه ای هم باید داشته باشیم که از درآمدهای نفتی دوری کنیم و بحث اعتبارات را به سوی  درآمدهای مالیاتی و اقتصادی هدایت کنیم که درآمدهای مالیاتی از طریق فعالیت های اقتصادی حاصل می شود. این حرکت های تجاری از جمله تاسیس مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بسیار موثر است برای اینکه ما به سوی صادرات غیر نفتی حرکت کنیم و بتوانیم نفت را برای نسل های آینده نیز ذخیره کنیم. 

آیا مناطق آزاد می توانند در توسعه اقتصادی کشور نقش داشته باشند؟
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارای آیین نامه های مدیریتی خاص خود هستند. اگر بتوانیم این  قوانین و مقررات را رعایت کنیم، و بر اساس قانون حرکت کنیم و از واردات بی رویه جلوگیری کنیم و  هدف ما این باشد که بتوانیم نگاهمان را به سمت صادرات و مبادلات اقتصادی مثبت باشد قطعا مفید خواهد بود.

گفتگو: مهنوش اسدی

 

 

شناسه خبری: 37794

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو