ترکان در دیدار با نمایندگان مجلس/ امیدها برای موافقت مجلس شورای اسلامی با لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37418
ساعت 10:27 سه شنبه 2 شهريور 1395
برخی از نمایندگان مجلس درباره چگونگی لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دبیر شورای عالی مناطق آزاد دیدار و گفت وگو کردند. این نمایندگان در اهمیت ایجاد مناطق آزاد، روشنگری در وظایف این مناطق، اعتماد سازی مردم جامعه، تمرکز بر تولید و صادرات و مدیریت واردات با اکبر ترکان بحث و گفت وگو کردند.

این نشست با هماهنگی محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزایی مشاور امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف بررسی آخرین وضعیت مناطق آزاد کشور، نحوه تعامل مناطق با مجلس شورای اسلامی و بررسی لایحه پیشنهادی دولت در خصوص ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی جدید برگزار شد.  

توجه بیشتر به زیرساخت های حمل و نقل
عین الله شریف پور، نماینده ماکو با اشاره به تأثیرات مثبت منطقه آزاد ماکو بر منطقه از دبیر شورای عالی مناطق آزاد خواست به زیرساخت های حمل و نقل توجه بیشتری شده و در ایران هم مانند دیگر کشورها به چشم صنعت به آن نگاه شود. او گفت: جلب اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهم ترین مسئله در این مناطق است.
شریف پور ایجاد مناطق آزاد را بر پیشگیری از مهاجرت روستاییان تأثیر گذار دانست. او انتقاد برخی افراد درخصوص گران شدن زمین پس از تبدیل شدن به منطقه آزاد را غیر علمی دانست، چراکه این اتفاق می تواند ارزش افزوده بیشتر ایجاد کند. علی گلمرادی، نماینده مردم ماهشهر، مناطق آزاد را مانعی برای قاچاق دانست، چراکه به واسطه معافیت های تعرفه ای می تواند مسیر صحیحی برای واردات رسمی به کشور باشد.

غفلت از ظرفیت های تایباد
جلیل رحیمی دیگر نماینده مجلس، منطقه ویژه اقتصادی تایباد را منطقه ای با ظرفیت های مناسب عنوان و انتقاد کرد که از آن غافل شده است.
نماینده تربت جام و تایباد گفت: واگذاری ها در این منطقه به افراد محدودی انجام شده است و ما از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انتظار داریم این مسئله بررسی شده و مردم بومی هم از فعالیت های این منطقه سهمی داشته باشند.
رحیمی گفت: گمرک دوغارون تنها مرز ارتباطی کشور با افغانستان است و تبدیل این منطقه به منطقه ویژه اقتصادی می تواند تأثیر زیادی بر اقتصاد شهرهای مجاور داشته باشد.

تقاضای نمایندگان برای ایجاد مناطق جدید خارج از لایحه نادرست است
اما جلال میرزایی نماینده ایلام که شاید از محروم ترین استان های کشور باشد از زاویه ای دیگر به این ماجرا پرداخت. او که روی صحبت هایش با نمایندگان مجلس بود نه ترکان، خطاب به هم قطارانش گفت: با توجه به اتفاقاتی که در دوره های قبل برای ایجاد مناطق آزاد افتاد و دوره های پیشین مجلس شورای اسلامی بانی آن بود، اجازه بدهید به انتظارات مردم دامن نزنیم و به لایحه ای که دولت به مجلس داده است رأی مثبت بدهیم.
او گفت: بهترین کاری که ما الان به عنوان نمایندگان مجلس می توانیم انجام دهیم تصویب همین لایحه و پیشنهاد نکردن مناطق دیگر درکنار این لایحه است، چراکه این کار برای تصویب لایحه حاشیه درست کرده و تمرکز را از این کار دور می کند. او تقاضای نمایندگان را برای ایجاد مناطق جدید خارج از این لایحه نادرست دانست.

اتهام قاچاق به مناطق آزاد درست نیست
نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، اتهام قاچاق به مناطق آزاد را نادرست دانست و گفت: قاچاق در کشور ما عوامل متعددی دارد و حتی برخی مسئولان، شخصیت ها و نهادها در آن دخیل هستند اما سوی این اتهام به مناطق آزاد است درحالی که قاچاق به مناطق آزاد ارتباطی ندارد و نباید با مخالفت با تأسیس مناطق جدید صورت مسئله را پاک کرد، بلکه باید روی تعرفه ها کار کنیم.

نگرانی برخی برای رقابت پذیر شدن مناطق آزاد
محمد بیرانوندی ، نماینده خرم آباد صحبت هایش را بر مخالفان لایحه متمرکز کرد و گفت: یک گروه از مخالفان باورشان این است که مناطق آزاد معبری برای واردات است اما گروهی دیگر، که بیشتر تلاش می کنند، از اینکه مناطق آزاد فعالیت شان را بر هم بزند و رقیبی برای آنها باشد نگران هستند.

واردات با ارز ارزان ضد تولید است
پس از اظهار نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به مزیت های برخی مناطق، اهمیت این مناطق اقتصادی را به نمایندگان مردم گوشزد کرد.

او گفت: در مورد صادرات که برخی از نمایندگان به آن اشاره داشتند باید بگویم که به نظر من کشور ما در صادرات به کشورهای همسایه موفق تر خواهد بود، چرا که اشتراکات فرهنگی بسیاری داریم و آنها خواهان کالای ما هستند و من فکر می کنم مناطق آزاد بهترین سکو برای صادرات به همسایگان باشد.

اکبر ترکان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ذکر شده را در لایحه جدید با تکیه بر مطالعات انجام شده وزارتخانه های متولی دانست.
او گفت: تأسیس منطقه آزاد و ویژه اقتصادی می تواند آن منطقه را به یک ظرفیت مالی تبدیل کند.
او از تمام شدن ظرفیت های نفتی در برخی مناطق مانند خوزستان به عنوان یک نگرانی بزرگ نام برد و گفت: ما باید در این مناطق به فکر ایجاد یک اقتصاد جایگزین باشیم.

ترکان از واردات ارزان قیمت به عنوان یک اقدام ضد تولید نام برد و گفت: این اشتباه است که به برخی شرکت ها ارز ارزان قیمت داده شود تا واردات کنند. این کار بر خلاف منافع ملی است.

ترکان به نمایندگان توصیه کرد: در جریان این لایحه از پیشنهاد کردن مناطق ویژه اقتصادی جدید پرهیز کنید، چرا که اصل لایحه را به خطر می اندازد.
ترکان در پاسخ به درخواست نماینده فارس مبنی بر تأسیس منطقه آزاد در این استان گفت: تأسیس مناطق آزاد در جغرافیای مرزی پیش بینی شده است و به دلیل مقررات این مناطق، در جغرافیای مرکزی سخت و غیرممکن به نظر می رسد.

در این نشست که حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزایی مشاور امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور نیز حضور داشت نمایندگان مردم تهران، تبریز، ماکو و چالدران، ماهشهر، بهبهان، قصر شیرین، اردل، گرگان، درگز، تایباد و تربت جام، شیراز و خرم آباد در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

 ** گزارش تصویری مرتبط


شناسه خبری: 37418

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو