اینکه برخی می گویند قاچاق از مناطق آزاد انجام می شود مستند و مستدل نیست

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37288
ساعت 09:50 شنبه 16 مرداد 1395
علی بختیار، نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی معتقد است لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید در مجلس شورای اسلامی با موافقت نمایندگان ملت، رأی می آورد.

با وی گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

نظر شما درباره لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید در مجلس چیست؟
با توجه به اینکه طرح فوریتی مربوط به چند منطقه در مجلس رای خوبی آورد و نمایندگان ملت به آن رای دادند و فوریت آن رای آورد، ذائقه مجلس با ایجاد مناطق آزاد و مناطق ویژه موافق است.

البته بحثی که برخی از نمایندگان دارند این است که این کار نباید فضا را برای افزایش قاچاق کالا باز کند و یکی از دغدغه‌های مجلس قاچاق است که به عنوان یک معضل بزرگ مطرح شده و باید نمایندگان ملت این اطمینان را پیدا کنند که مبادی ورودی و خروجی کالا از منطقه آزاد به خوبی کنترل می شوند.

گمرک در برخی نقاط اعلام می‌کند که نیروی انسانی کافی برای کنترل ورود و خروج را ندارد. مجلس و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید کمک کنند تا مشکلات گمرک مانند نداشتن امکانات، نداشتن نیروی انسانی و گیت‌های ورودی و خروجی برطرف شود تا دچار معضلاتی از این دست نباشیم ولی در کل با ایجاد مناطق آزاد و ویژه کشور می‌تواند در زمینه ترانزیت، سوآپ و بالا بردن حجم تجارت موثر واقع شود. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید به افزایش تجارت، ترانزیت و توسعه اشتغال کمک می کنند.

همچنین با ایجاد مناطق ویژه برخی از شرکت‌ هایی که در شهرک‌ های صنعتی هستند و به طور مثال یک شرکت می‌خواهد قطعه بدهد، یک شرکت قطعات را جمع‌آوری کند و تبدیل به موتور می‌شود و مونتاژ آن انجام می‌شود، همه این ها باید مالیات و عوارض پرداخت کنند، مزیت اقتصادی این است که از معافیت ‌های اقتصادی برخوردار باشند تا بتوانیم در این مناطق تحول ایجاد کنیم. در این میان امیدواریم که منطقه ویژه اقتصادی گلپایگان هم در یک لایحه فوریتی ارائه شود.

کدام بخش از گلپایگان قرار است به منطقه ویژه اقتصادی  تبدیل ‌شود؟
شهرک صنعتی فاز یک و فاز دو، در جاده گلپایگان ـ خوانسار.

در جایی از صحبت‌های‌تان گفتید که به شرطی لایحه مناطق آزاد جدید رای می‌آورد که نمایندگان مجلس مطمئن شوند قاچاق کالا افزایش پیدا نمی‌کند.    آیا این طرز تفکر در نمایندگان مجلس درباره مناطق آزاد فعلی نیز همین گونه است که این مناطق به قاچاق کالا در کشور کمک می‌کنند، آیا این مسئله را تایید می‌کنید؟
به عنوان کسی که در سیستم دستگاه نظارتی بودم باید عرض کنم اینکه برخی می گویند قاچاق از مناطق آزاد انجام می شود مستند و مستدل نیست. این نگرانی، نگرانی بجا و بحقی است که مثلا در کل تناژ ورودی قطعات به منطقه آزاد و تناژ خروجی از منطقه آزاد به سمت کشور باید کنترل شود و اگر این کنترل صورت بگیرد ما حتما باید از این مزیت اقتصادی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم. امکان قاچاق کالا از مبادی رسمی در مناطق آزاد فعال کشور وجود ندارد.
انشاءالله همینطور که مجلس به لایحه فوریتی رای داده، حتما جزئیات را هم در صحن دستور دهد.

پس این امیدواری را دارید که مناطق آزاد شکل بگیرد؟
بله.

گفتگو: میثم غلامی

 

شناسه خبری: 37288

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو