به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به ترانزیت کشور لطمه نزنیم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/37184
ساعت 17:13 شنبه 2 مرداد 1395
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بارگیری و ارسال کالای ترخیص شده از سوی متصدی حمل و نقل به معنای ‌کنترل و چک کردن آن نیست. وی مسئول نیست که بیاید و کنترل کند که آیا کالای ترخیص شده مدارکش اصلی یا جعلی است و یا تبانی‌ای صورت گرفته است.

محمد سعید نژاد با بيان اینکه نباید به بهانه قاچاق کالای ترانزیتی با موضوع ترانزیت به صورت دستوری برخورد شود‌، افزود: تغییر قوانین پی در پی مربوط به ترانزیت کالا مسیر ترانزیتی ایران را ناامن و غیر‌مطمئن ‌اعلام می‌کند.
سعيدنژاد با طرح این سوال که بالاخره باید بدانیم چه سیاستی در قبال ترانزیت داریم؟ گفت: حتی اگر روزی بخواهیم بگوییم مسیر ترانزیتی ایران ممنوع شد، آیا موضوع کالای قاچاق تمام می شود؟ و کالای قاچاق نمی تواند از مسیر دیگری غیر از کشور ما برود و برگردد.
 وي افزود: حتی اگر قرار باشد این کالا نه از مسیر ایران بلکه از مسیرهای دیگری قاچاق شود باز هم نباید به آن بی اعتنا بود. و باید با ابزارها و راهکارهای درست و منطقی جلوی قاچاق را گرفت.  
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه نباید به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به ترانزیت کشور لطمه زد، گفت: بارگیری و ارسال کالای ترخیص شده از سوی متصدی حمل و نقل به معنای ‌کنترل و چک کردن آن نیست. وی مسئول نیست که بیاید و کنترل کند که آیا کالای ترخیص شده مدارکش اصلی یا جعلی است و یا تبانی‌ای صورت گرفته است. وی‌ نه صلاحیتش را دارد نه می شود چنین مسئولیتی را بر عهده او گذاشت.
 سعید نژاد ادامه داد: قانون تعریف مشخصی برای بارهای ترانزیتی تعریف کرده است، اصول آن در قانون تعریف شده است و من فکر می کنم ما نباید خارج از رویه قانونی عمل کنیم.
 وی با بیان اینکه برخوردهای دستوری اساسا انجام ترانزیت از کشور را زیر سوال می‌برد، گفت: اینکه قرار باشد هر روز مقررات تغییر کند و صاحب کالا مطمئن نباشد که می‌تواند کالا و بار خود را از کریدورهایی که اتفاقا برای ساخت آن زحمات زیادی کشیده شده است حمل کند، به سرمایه گذاری در ایران لطمه‌ می‌زند. در عین حال تصمیمات مقطعی زحمات و هزینه‌های ساخت کریدورها را هم از بین می‌برد.
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ما آن چیزی را می‌توانیم بگوییم که در قانون تصریح شده است. ترانزیت کالا یا ممنوع است یا مجاز به مشروط است یا مجاز است. تعاریفی که در قانون امور گمرکی آمده را باید محور اصلی تصمیم‌گیری قرار دهیم و به آن عمل کنیم. حتما اینگونه هست که بخشی از کالایی که در مسیر ایران ترانزیت می‌شود به خارج می رود و امکان دارد بسته بندی آن عوض شود و وارد ایران شود اما اینکه صرفا به این دلیل مسیر ترانزیتی ایران را ناامن و غیرمطمئن اعلام کنیم اشتباه است. این رویه غلط است. باید تکلیف خود را با موضوع ترانزیت روشن کنیم. 
 محمد سعید نژاد گفت: ترانزیت حتما آثار منفی در کنار آثار مثبت دارد اما نمی‌توان به خاطر مضرات منافع آن را نادیده گرفت و سرمایه‌گذاری‌ها را از بین برد.




آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو