تاثير بخش خصوصي در توسعه اقتصادي خراسان جنوبي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/36947
ساعت 13:38 چهارشنبه 9 تير 1395
مديرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهیم شاهد روزهای خوب در اقتصاد و اشتغال استان باشیم باید بخش خصوصی را به میان آوریم.

به گزارش فرينا، مرتضی صفدری‌زاده افزود: مناطق ویژه اقتصادی در تحقق شعار سال و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی با توجه به تسهیل در امر توسعه و تسریع در توسعه منطقه‌ای در واقع مد نظر قانون‌گذار است.
صفدري زاده با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از مصوبات مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران بوده است گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که به صورت خاص و به صورت بند جداگانه (بند 11) سیاست ابلاغی توسعه عمل مناطق ویژه اقتصادی و آزاد را تبیین کردند با هدف انتقال تکنولوژی و ارتباطات بین‌المللی و بالا بردن سطح صادرات منطقه‌ای و در واقع کسب منافع و اشتغال برای سرمایه‌گذاران داخلی در سیاست‌های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری است.

وي با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بستری برای ایجاد و استقرار فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی، خدماتی و تجاری است، افزود: با توجه به برخورداری از امتیازات ویژه‌ای که در قانون آمده و قانون‌گذار آن را تبیین کرده و در واقع کوتاه کردن مسیر حرکت سرمایه‌گذاری از نقطه صفر تا 100 فعالیت اقتصادی کوتاه‌تر شده است.
مديرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: بنابر تفویض اختیار و مسئولیت‌های ارگان‌های ذی‌ربط فعالیت‌های اقتصادی به سازمان مستقل مسئول منطقه ویژه اقتصادی می‌توان به ریل‌گذاری برای تسریع و رسیدن به هدف توسعه اقتصادی اشاره کرد.
صفدري زاده با اشاره به اینکه برداشت من از اقتصاد مقاومتی در واقع نگاه به استعداد‌ها و توانمندی‌های داخلی و بهره‌گیری از ارتباطات بین‌المللی است افزود: شاید در نگاه سطحی به اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی به ذهن برسد.

وي ادامه داد: مقام معظم در سیاست‌های ابلاغی به دوستی اشاره کردند و مدبرانه تشریح کردند «ما باید با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از نگاه اینترنشنال بتوانیم ارزش افزوده، درآمد و اشتغال را برای جامعه اسلامی به ارمغان بیاوریم».
مديرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در مجموع اگر بخواهیم به مباحث اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم مقوله تازه‌ای نیست گفت: مقوله اقتصاد مقاومتی در کشورهای توسعه یافته به تعابیر مختلف استفاده شده و در خصوص آموزه‌های دینی و دین مبین اسلام نیز اقتصاد مقاومتی را می‌توان در جای جای آن دید.

وی افزود: ما باید بتوانیم استعداد‌ها را در مناطقی که هم از منابع طبیعی زیادی سرشار است و هم نیروی انسانی فرهیخته‌ای وجود دارد و هم توانمندی و ارتباطات بین‌المللی هست و هم‌جوار با کشورهایی است که نیازی به کالا دارند را شناسایی و باید به این سمت و سو حرکت کنیم.
صفدري زاده با بیان اینکه در این صورت در برخی از جا‌ها مجبور نشویم استقامت اقتصادی را داشته باشیم گفت: اگر اقتصاد مقاومتی اجرا شود دیگر هیچ وقت تکانه‌هایی از بیرون و عمدتأ بدخواهان نمی‌توانند اساس اقتصاد مقاومتی را بر هم بریزند.

اين مقام مسئول با اشاره به اینکه استفاده حداکثری از منابع و امکانات موجود در استان را مدنظر قرار داده و قابل پیگیری نیز است افزود: در بحث مسافری هم به نظر می‌رسد ما ضعف‌هایی در استفاده حداکثری از فرودگاه بین‌المللی بیرجند داریم.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بحث ترابری و حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیب کالا به نوعی از طریق استفاده از ایرلاین‌های باربری بسیار خوب است گفت: عملیاتی شدن آن نیز کار سختی نیست و انبارهای خوبی در منطقه ویژه موجود است و این انبار‌ها تحت نظارت گمرک و خارج از قلمرو گمرکی محسوب می‌شود.

صفدری‌زاده با بیان اینکه کالایی که از یک کشور خارجی بخواهد به افغانستان حمل شود در این انبار‌ها دپو می‌شود افزود: این کالا‌ها بسته به نیاز تجار افغان منتقل می‌شود.
وي گفت: این کالا‌ها از فرودگاه چه در خود محوطه فرودگاه و چه اینکه یک لاین سبزی را گمرک باز کند که کالایی که از هواپیما خارج شد بدون تشریفات گمرکی و با حداقل تشریفات منتقل شود و در 12 کیلومتر در انبارهای منطقه ذخیره شود.

مديرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به هدف‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های فراهم شده در منطقه ویژه اقتصادی اشاره كرد و افزود: خوشبختانه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان یکی از مناطق مورد ارجاع شورای علی مناطق کشور قرار گرفته است.
صفدري زاده گفت: بخش خصوصی با یک نگاه خاص مدیریتی خود علی‌رغم برخی کاستی‌هایی که در زیرساخت‌ها بود و فضایی که بر بودجه دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان بوده توانسته شرایطی را فراهم کند که در حال حاضر سرمایه گذار با کمبود خاصی روبه‌رو نشود.

وي افزود: گر چه متناسب با حضور تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران سازمان مسئول منطقه ویژه خود را برای تأمین زیرساخت‌های لازم موظف می‌داند.
این مقام مسئول با بیان اینکه مزیت‌های منطقه ویژه استان نسبت به سایر مناطق اگر بیشتر نباشد کمتر نیست گفت: خوشبختانه موقعیت جو استراژیکی و ژئوپلتیکی مرز خراسان جنوبی با استان فرا و کشور افغانستان به عنوان یک مزیتی نسبی است.
صفدری‌زاده با اشاره به اینکه نیروی انسانی فرهیخته، پا به‌کار و تحصیل کرده را در این استان به وفور می‌توان به خدمت گرفت افزود: این یکی از سرمایه‌های ملی بنگاه‌های اقتصادی است.

مديرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بحث تسهیل امور اراده جمعی مسئولان ارشد این استان و همچنین همکاران در منطقه ویژه اقتصادی و اینکه اتفاق خوب بیفتد و اشتغال‌زایی شود گفت: در حال حاضر بحث درآمدزایی و رعایت منافع نیست منافع همه در ایجاد اشتغال است و این اراده عمومی کمتر در شهر‌ها و مناطق توسعه یافته دیده می‌شود طبیعتا اینجا همراهی‌های جدی‌تری است ممکن است در ساختار‌ها نیز بحث‌هایی مطرح شود.
وی با بیان اینکه خود مدیریت ساختمان منطقه ویژه اقتصادی عزمش این است که سرمایه‌گذار را جذب و هدایت، راهوری و همراهی کند افزود: این موافقت‌ها نباید به گونه‌ای باشد که با فرستادن سرمایه گذار به برخی دستگاه‌های اجرایی باعث شود برخورد‌های در خور شأن نباشد و آنان دلسرد شوند.

صفدری‌زاده با اشاره به اینکه فراخوان‌های عمومی هم در سطح استان و هم در سطح ملی داده شده، گفت: در سطح بین‌المللی پذیرای هیئت‌های تجاری بین‌المللی بوده‌ایم و از استان‌های مختلف کشور و هم از هم استانی‌ها به بهانه‌های مختلف و هم از اصناف پذیرایی به عمل آمده است.
مديرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: بنابر این باید بتوانیم از حداکثر منابع موجود استفاده کنیم و همچنین انتظار می‌رود بخش خصوصی پا به کار تمام بخش‌ها بگذارد چون درصد رشد ایجاد زیرساخت‌ها و حضور سرمایه‌گذار در این منطقه پس از بهره‌برداری نسبت به سایر مناطق بالا است و این نشان می‌دهد که هم سازمان منطقه ویژه اقتصادی و هم دستگاه‌های ذیربط همه همدلی دارند و برای تحقق بخشیدن شعار سال اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه همه باید بدانیم دولت وظیفه ایجاد زیرساخت را دارد و اگر بخواهیم شاهد روزهای خوب باشیم بخش خصوصی باید حضور داشته باشد گفت: سرمایه‌گذاران خرد نیز باید وارد کار شوند تا به جای اینکه مرتب شاهد رشد بانک‌ها باشیم برای ایجاد اشتغال بکوشیم و نباید منتظر دولت برای ایجاد سرمایه‌گذاری باشیم.

صفدری‌زاده با اشاره به اینکه شرایط پسا تحریمی نیز شرایط خاصی و فرصت‌های تکرار نشدنی است افزود: در حال حاضر شرایط خوبی در بازار‌های بین‌المللی است و تجار و فعالان اقتصادی باید یک تکانی به خود بدهند و بحث بازار‌های بین‌المللی را ببینند و توجه داشته باشند فقط به کشور افغانستان تکیه کردن برای استان اشتباه است و کشور‌های حوزه خلیج فارس، کشور‌های عراق و غرب ایران نیز باید مد نظر باشد.
مديرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در منطقه ویژه اقتصادی نیز این امر لحاظ شده یادآور شد: باید خود را به همه کشور‌ها معرفی کنیم و حوزه عمل خود را فقط افغانستان نبینیم در حالی که افغانستان به عنوان یک مزیت نسبی همیشه در کنار دستمان است.

وی در بحث همراهی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی که تاکنون ارائه کردند افزود: در هر صورت دستگاه‌های اجرایی همراهی را از باب حمایت‌های معنوی داشتند، اما به دلیل شرایط خاصی که در بودجه‌های دستگاه‌های اجرایی وجود داشته شرکت‌های خدمات‌رسان آن طور که باید پای کار نبودند و این چیزی هم که اتفاق افتاده توسط منابع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

صفدري زاده گفت: هنوز برخی از مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان منطقه ویژه اقتصادی را ندیدند و باید به نوعی مسئولانه‌تر نگاه کنیم.
مديرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: اعتقاد من بر این است که به هر شیوه‌ای که هست ما جذب سرمایه‌گذار خواهیم کرد و دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان را در معرض این کار قرار خواهیم داد و سرمایه‌گذار باید به هر نحوی شده کار خود را انجام دهند.

 

شناسه خبری: 36947

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو