استقبال سرمايه گذاران بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در بندر امام(ره)

لینک کوتاه: freena.ir/detail/36814
ساعت 09:56 دوشنبه 24 خرداد 1395
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان و مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر امام(ره) گفت: سال گذشته بخش خصوصی 7300 میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام(ره) سرمایه‌گذاری کرد.

سعدالله عبداللهی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاشیم میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی در این بندر به بیش از پنج هزار میلیارد ریال برسد.

عبداللهي گفت: طی هفت سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی به 1800 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف همچون ترمینال‌های کانتینری، باراندازها، اسکله‌ها، تجهیزات و سایر خدمات بندری این بندر چند منظوره مهم کشور رسیده است.
 وی افزود: انجام این سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه علاوه‌بر توسعه اقتصادی سبب افزایش اشتغال، فعالیت‌های اقتصادی و صادرات و واردات از طریق بندر امام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه اکنون مساحت کل این بندر به بیش از 11 هزار هکتار افزایش یافته است، گفت: مساحت انبارهای مسقف آن به 507 هزار مترمربع، مساحت باراندازها دو میلیون متر مربع و تعداد اسکله‌های آن به طول هفت کیلومتر و 37 پست رسیده است.
عبداللهي افزود: عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر به حدود 14 متر رسیده و در تلاش هستیم با انجام لایروبی آن را به 16 متر آبخور برسانیم.
وي گفت: ظرفیت اسمی بندر امام حدود 55 میلیون تن است و با احتساب سایر بنادر استان ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر این استان به بیش از 58 میلیون تن در سال می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: متوسط عملکرد بندر امام اکنون سالانه بیش از 45 میلیون تن است و به این منظور تخلیه و بارگیری بیش از 70 درصد کالاهای اساسی کشور شامل غلات، گندم، ذرت، نهاده‌های روغنی، مواد خوراکی، شکر و برنج از این بندر به داخل حمل می‌شود.
عبداللهي با اشاره به میزان ترانزیت کالا از این بندر چند منظوره استراتژیک افزود: با انجام 34 درصد ترانزیت کشور در این بندر رتبه اول مرکز ترانزیتی ر ا در اختیار دارد.
وی گفت: ظرفیت اسمی ترمینال کانتینری این بندر نیز حدود 700 هزار کانتینر است و درتلاشیم با اجرای طرح توسعه ترمینال کانتینری ظرفیت این ترمینال را سالانه به یک میلیون کانتینر افزایش دهیم.

مديرمنطقه ويژه اقتصادي بندر امام(ره) با بیان اینکه حدود 10 شرکت اپراتوری عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر را برعهده دارند، افزود: سه شرکت اپراتوری در ترمینال صادرات فولاد و آهن‌آلات، یک شرکت در ترمینال کانتینری، یک شرکت در ترمینال غلات، دو شرکت در ترمینال مواد نفتی و سه شرکت در ترمینال مواد معدنی سالانه بین سه تا 6 میلیون تن مواد معدنی را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

عبداللهی گفت: در بخش سرمایه‌گذاری این بندر امیدواریم در سال 95 شاهد افتتاح کارخانه نورد فولاد باشیم.
وي افزود: 306 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به‌صورت مشترک بین دو شرکت ایرانی و عمانی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در حال تکمیل است که قرارداد آن منعقد شده تا این کارخانه بتواند سالانه 500 هزار تن محصولات فولادی تولید کند.

مدیرکل بنادر و دریانورد خوزستان در ادامه با اشاره به برنامه‌های این بندر در سال جاری افزود: طرح سرمایه‌گذاری کارخانه تولید خوراکی در سه فاز در سال 95 در دستور کار قرار گرفته و قرار است یک فاز از سه فاز این کارخانه با تولید 200 هزار تن روغن خوراکی به بهره‌برداری برسد.
عبداللهي گفت: طرح تصفیه و بسته‌بندی روغن خوراکی با سرمایه‌گذاری 320 میلیارد تومان، طرح توسعه ترمینال غلات و کانتینری و گازرسانی به منطقه اقتصادی به‌عنوان سوخت پاک کارخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی از دیگر طرح‌های این بندر در سال جاری است.

وي افزود: سال گذشته اسکله جدید نفتی 37 و 38 این بندر به پایان رسید تا شناورهای 45 هزار تنی بتوانند در این اسکله‌ها پهلوگیری کنند.
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر امام(ره) ادامه داد: توسعه انبارهای مکانیزه غلات در سال 94 در دستور کار جدی قرار گرفت تا بتوانیم در این بندر انبارهای خود را به سیستم مکانیزه حمل و نقل مجهز کنیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته قرارداد ساخت سیلوی 180 هزار تنی در بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی منعقد شده، افزود: سال گذشته ساخت ساختمان‌های چند منظوره، قرارداد ساخت ترمینال کالاهای خطرناک، احداث ساختمان خاص کشتی‌ها و تعمیرات اساسی شناور بزرگ لایروبی دزفول در شرکت صدرای بوشهر انجام شد.

عبداللهی گفت: در سال 94 موفق شدیم سیستم مانیتورنگ بویه‌های دریایی برای هدایت صحیح کشتی‌ها در محوطه بندر به صورت مکانیزه با یک میلیارد و 600 میلیون تومان راه‌اندازی کنیم.
وی یادآور شد: بندر امام به‌عنوان بندر هاب کالاهای اساسی در ترانزیت غلات به کشورهای آسیای میانه نقش بسیار مهمی دارد و بیشترین حضور شرکت‌های خارجی در این بندر در حوزه کانتینری است تا بتوانیم تخلیه و بارگیری کانتینری را در این بندر افزایش دهیم.

اين مقام مسئول گفت: خوزستان دارای بنادر امام، خرمشهر، آبادان، چوئبده، اروندکنار، شادگان و بندر سجافی است و سال گذشته با توجه به خطوط ریلی 140 کیلومتری ریل در داخل این بندر موفق شدیم میزان حمل کالا از این بندر را توسط ریل به 2100 تن که پنج درصد مجموع عملیات حمل کالا از این بندر است به دست آوریم.

عبداللهي افزود: نقطه قوت ترانزیت در بندر امام خمینی ترانزیت مواد نفتی است که در سال 94 نسبت به 93 ترانزیت مواد نفتی به عراق به‌علت نا امنی‌های این کشور از چهار میلیون به سه میلیون و 200 هزار تن کاهش پیدا کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان و مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر امام(ره) گفت: اکنون 15 فروند کشتی برای تخلیه کالاهای فولادی، صنعتی، سیمان، کانتینری، دانه‌های روغنی، گندم، کنجاله، سویا و روغن پایه‌های صنعتی در اسکله‌های این بندر پهلوگیری کرده‌اند و بین 17 تا 18 کشتی در لنگرگاه این بندر برای انجام بارگیری از پتروشیمی آماده هستند.


روزنامه دنياي اقتصاد
محمد علاف‌پور

شناسه خبری: 36814

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو