مجلس حلال و مجلس حرام کدام است؟

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35659
ساعت 14:40 سه شنبه 4 اسفند 1394
نادیده انگاشتن رمزها و مزیت‌های حلال خوری همواره سببی است برای ترویج و تولید ثروت و درآمدهای حرام و عادی‌سازی روابط حرام.

برخلاف تصور رایج، که سیاستمداران را زمینه‌ساز پیدایش فرصت طلبان اقتصادی می‌داند قرآن کریم حرام خواری و رسمیت داشتن و گسترش روابط حرام و ناشایست اقتصادی حاکم بر جامعه را موجب پیدایش و تحکیم قدرت‌های سیاسی آن جامعه می‌داند، به عبارتی از منظر این کتاب یکتای آسمانی، مال حرام منشاء پیدایش قدرت حرام است و قدرت و قدرتمندان برآمده از ثروت حرام، قادر به وضع و اجرای قوانین مشروع و عدالت گستر نخواهند بود.
تاکید این کتاب بی‌همتای الهی بر پیشگیری از حرام‌خواری و رعایت مرزهای حرام پیشگی و آگاهی بر رموز حلال‌گرایی برای ایجاد و رسیدن به جامعه نابیمار و عدالت مداری است که ترویج فرهنگ، رشد اخلاق و گسترش آگاهی‌های عمومی به وجود آورنده ساختارهای سیاسی و سازنده ارکان اجتماعی آن جامعه باشد.
نادیده انگاشتن رمزها و مزیت‌های حلال خوری همواره سببی است برای ترویج و تولید ثروت و درآمدهای حرام و عادی‌سازی روابط حرام.
قدرت‌های حرام‌خوار که حفظ و گسترش موقعیت، فرصت و منافع شخصی خود را از راه حرام به دست می‌آورند ناگزیر می‌گردند که از کیان حرام‌جو و حرام‌خوارگی خود حراست کنند از این رو نیازمند قوانین غیرمزاحم و مجریان بی‌تفاوت نسبت به منافع عموم هستند و اینان مسئولیت حفظ کیان خویش را به سیاستمداران واضع قانون و مجری عدالت و نهادهای مولد قدرتی می‌سپارند که پیش‌تر جیره‌خوار و برآمده از ثروت این حرامیان شده باشند.
آرامش حرامیان و گسترش سازوکار رانت‌جویی، مزیت افزایی و رونق گرفتن درآمدهای حرامیان در پرتو وجود نهادهای با قدرت بالای سیاسی خواهد بود که قرآن در این‌باره گفته است:
وَلا تَاکُلُوا اَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها اِلَی الْحُکامِ لِتاْکُلُوا فَریقاً مِنْ اَمْوالِ النَّاسِ بِالْاِثْمِ وَ اَنْتُمْ تَعْلَمُونَر بقره آیه۱۸۸»
یعنی ای مردمان! وقتی حرام‌خواری را پیشه خود کنید مجبور خواهید شد بخشی از درآمد خود را ـ برای همراهی و هماهنگی ـ هزینه حاکمان سیاسی خود کنید و وقتی آنها با ثروت و درآمد آلوده شما ناپاک شدند و شما در پناه آنها امنیت یافتید به تصرف‌های حرام جدید و خوردن گسترده‌تر مال مردم مبادرت خواهید نمود.
این سیر سه‌گانه یعنی؛

۱ـ فروریزی ارزش‌های معنوی حلال‌خواری در ذهن آدمی سبب گرایش و رفتار حرام‌خواری او می‌گردد!
۲ـ برای امنیت یافتن در انجام کار حرام، حرامیان در پی ساخت و تصرف نهادهای قدرت سیاسی می‌روند.
۳ـ و برای بازگرداندن هزینه ساخت حصارهای امنیتی خود توسط حکام، حرامیان ناگزیر به تصرف مجدد اموال مردم و بسط حرام‌خواری می‌شوند.
از سویی دیگر خوردن «مال‌الناس» مقدمه و زمینه‌ای برای تضییع «حق‌الناس» است که نادیده انگاشتن حقوق معنوی، سیاسی، اجتماعی، علمی، اخلاقی و فرهنگی مردم از مصداق‌های آن است.
رمز این که «مال‌‌الناس» در شریعت اسلامی دارای مقام رفیعی است همین است که نادیده انگاشتن و تجاوز به آن زمینه‌ای می‌شود تا دیگر حقوق نامحسوس (غیرمادی) مردم تضییع و نادیده انگاشته شود!
از منظر اندیشگی قرآن در جامعه ناسالم، نهادهای قدرت مولود حمایت‌های اقتصادی حرام‌خوارانند از این روست که شهروندان خداباور در نظام اسلامی همواره باید متوجه و مترصد باشند که نبایست بین صاحبان ثروت‌های حرام و درآمدهای نامشروع با قدرت‌ها و نهادهای سیاسی پیوند و پیوستی وجود داشته باشد چرا که مجالس قدرت، انتخاب‌ها و انتخابات برآمده از ثروت‌های نامشروع، موجد فشار اقتصادی، مردم ستیزی، رانت‌خواری و حرام‌گستری می‌گردند و هرگز جانب مردم و حق‌الناس در آنها رعایت نخواهد شد. قدرت‌های برآمده از ثروت‌های نامشروع همواره خود را وامدار حامیان و خالقان قدرت اجتماعی خود می‌دانند و هرگز تولید و اجرا و نظارت بر قانون را در طریق کامروایی و براساس کامجویی مردمان جستجو نمی‌کنند و شاید یکی از راه‌های کوتاه مدت پیشگیری از ایجاد رابطه بین ثروت حرام و قدرت سیاسی، شفاف‌سازی درآمد ـ هزینه احزاب، گروه‌ها و اشخاصی است که دارای داوطلب کاندیداتوری مجلس و احراز پست‌های سیاسی‌اند. [جامعه‌ای که به حفظ و حراست از نعمت مجلس حلال و دولت حلال و نهادها و سازمان‌های حلال و حلال‌خوار تأکید داشته و از ابتلای به ـ خدای ناکرده ـ بلیّه مجلس حرام و دولت حرام و نظائر آن پروا داشته باشد، باید بکوشد تا منابع مالی و پشتوانه‌های مادی تلاشگران عرصه سیاست و تحزب و انتخابات را رصد کند و سازوکار لازم را برای این منظور فراهم آورد.] والسّلام

محمدعلی زم



آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري