نسبت به مناطق آزاد بی ‎انصافی می ‎شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35650
ساعت 13:29 دوشنبه 3 اسفند 1394
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک می‎گوید:کسانی که گمان می‎کنند مناطق آزاد از مسوولیت اصلی خود دور و محل واردات صرف شده است، مدارک خود را ارائه و ادعای خود را ثابت کنند.

مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک درباره مسائل حاشیه‌ای حول محور مناطق آزاد و اینکه این مناطق دروازه واردات خوانده می‎شوند،می‎گوید:درباره مناطق آزاد بی‎انصافی و کم‌لطفی شده است.
دریادار محمدحسین ملک‎زادگان ادامه داد: در مورد اینکه مناطق آزاد را دروازه واردات و گاهی حتی مبدا قاچاق  اعلام می‎کنند، اغراق شده است.
وی گفت:ما همیشه گفته و باز هم می‎‏گوییم کسانی که گمان می‎کنند، مناطق آزاد از مسوولیت اصلی خود دور و محل واردات صرف شده است، مدارک خود را ارائه و ادعای خود را ثابت کنند.
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک افزود: این ادعا که مناطق آزاد به هدف خود نرسیده و محلی برای واردات  و قاچاق است برای ما جای تعجب است زیرا اگر شما فقط کیش را در نظر بگیرید قبل از اینکه به منطقه آزاد تبدیل شود جزیره‎ای همانند فارور، لاوان،هرمز و... بود این در حالی است که پس از اینکه به منطقه آزاد تبدیل شد سرمایه‌گذاران به این منطقه آمدند، اقدامات زیادی در راستای آبادانی صورت گرفت، کالاهای تولید شده، از این منطقه صادر و مواد اولیه تولید وارد کشور شد ضمن اینکه فعالیت‎های توریستی در این جزیره  شکل گرفت تا جایی که اکنون این منطقه به هاب گردشگری دریایی ایران تبدیل شده است.
ملک‎زادگان در ادامه تاکید کرد:درباره دیگر مناطق آزاد از جمله قشم، اروند، چابهار و... نیز به همین صورت است کنارک هم که  از سابقه و رونق بیشتری نسبت به چابهار برخوردار بود اما اکنون با منطقه آزاد شدن چابهار، رونق و رشد آن سرعت گرفته است بنابراین چگونه می‎توان ادعا کرد که مناطق آزاد پیشرفت نداشته و فقط محل واردات و قاچاق شده‎اند.
این مقام مسوول در مناطق آزاد گفت: باید واردات مواد اولیه صورت گیرد تا تولید و پس از آن صادرات داشته باشیم علاوه بر این تولید باید رونق داشته باشد که صادرات از مناطق آزاد معنا پیدا کند.
وی با بیان اینکه قاچاق و افزایش واردات ربطی به مناطق آزاد ندارد، قاچاق کالا، پدیده ای است که گمرک باید از آن جلوگیری کند زیرا ورود و خروج هر کالایی در هر منطقه‎ای،تحت نظر گمرک انجام می‎شود.

روند تشکیل مناطق آزاد در ایران برعکس دیگر کشورها است
ملک‎زادگان ادامه داد: در حالی که در  مناطق آزاد دیگر کشورهای ، ابتدا زیرساخت‎ها آماده  و بعد از آن منطقه آزاد ایجاد و  از سرمایه‎گذاران برای بهره‎برداری از مزایای آن دعوت می‎شود اما در ایران درست برعکس دیگر کشورها رفتار می‌شود؛ به گونه‎ای که نخست منطقه‎ای را به عنوان منطقه آزاد اعلام می‎کنند بعد از سرمایه گذار خصوصی می‎خواهند به این مناطق آمده و  زیرساخت‎ها را آماده و سپس بهره‎برداری کند. درواقع ما در مناطق آزاد از صفر شروع  کرده و اکنون به این نقطه رسیده‎ایم.

زمین‎خواری در مناطق آزاد در دولت یازدهم متوقف شد
ملک‌زادگان با بیان اینکه اشتباه و قصور چند مدیر در دوره‎ای خاص را نمی‎توان به همه مناطق آزاد و عملکردهای این مناطق تسری داد، افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم با حضور فرد باتجربه‎ای همچون علی‎اکبر ترکان، اقدامات مفیدی  در مناطق آزاد کشور انجام شده است به صورتی که جلوی زمین‎خواری‌ها گرفته و واگذاری‎های زمین‎ها کاملا قانونی شده است، منطقه آزاد ماکو صاحب فرودگاه شده و در ارس ترمینال‎های مختلفی احداث شده است بنابراین نمی‎توان به کذب ادعا کرد که مناطق آزاد به اهداف خود نرسیده‎اند.

ضرورت ایجاد مناطق آزاد جدید
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک درباره ضرورت ایجاد مناطق آزاد جدید اظهارکرد: همه مکان‎هایی که برای تبدیل به منطقه آزاد جدید پیشنهاد شده بود مثل جاسک، سیستان و بلوچستان، مهران،اینچه برون و ... مکان‎هایی بودند که محل ورود و خروج کالا و تبادل تجاری با کشورهای همسایه هستند و از آنجایی که هدف اصلی توسعه مناطق آزاد ایجاد زیرساخت برای تولید و پس از آن صادرات و واردات کالا است بنابراین منطقی بود تا این مکان‎ها به منطقه آزاد تبدیل شده تا مسیر تولید و تجارت کشور تسهیل شود.

ملک‌زادگان گفت: علاوه بر این موضوع مهم‎ترین کالای صادراتی ما نفت و فرآورده‎های نفتی است که متاسفانه ما برای صادرات این کالای استراتژیک کاملا به تنگه هرمز و پایانه خارک وابسته هستیم به‌گونه‌ای که همه صادرات نفت ایران از پایانه خارک بارگیری شده و از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ این در حالی است که ما منطقه‌ای در خارج از تنگه هرمز داریم که 1200 کیلومتر نزدیکتر از خارک به خطوط کشتیرانی نفتی و تجاری است و می‌تواند بسیار در صرف انرژی و وقت مفید باشد بنابراین پیش‎بینی شد تا منطقه جاسک به یک ترمینال نفتی و پس از آن به منطقه آزاد تبدیل شود.

جاسک، هاب انرژی دریای عمان می‎شود
وی افزود: در حال حاضر، صدور دو میلیون بشکه نفت از این منطقه پیش‎بینی شده است که اگر برنامه‎ها و کارها به خوبی پیش رود این هدف محقق شده و منطقه جاسک به لحاظ نفتی به هاب انرژی دریای عمان تبدیل خواهد شد. براین اساس اکنون بزرگترین پروژه نفتی کشور در منطقه جاسک در حال راه‌اندازی است.
ملک‌زادگان گفت:علاوه بر ایجاد بزرگ‎ترین پروژه نفتی، برنامه‎های دیگری برای این منطقه پیش‎بینی شده است که پروژه‎های پتروشیمی و پالایشگاهی، صادرات گاز به کشورهای دیگر از جمله عمان، احداث خط لوله انتقال نفت، صادرات فرآورده‎های پتروشیمی، ایجاد سایت گردشگری، ایجاد شهر دریایی و شهرک صنعتی و ... از آن جمله است که شهرک صنعتی آن زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری سرمایه‎گذاران چینی انجام خواهد شد که شامل کل پروژه‎های صنعتی مثل فولاد، منیزیم، آلومینیوم، آهن و... است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این منطقه یک بندر در حد مگاپورت احداث خواهد شد تا واردات کالاهای موردنیاز صنایع مستقر در این منطقه و صادرات تولیدات آنها به آسانی انجام شود.
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک با اشاره به اینکه طرح این منطقه آزاد، طرحی بزرگ و ملی است؛ تصریح کرد: با ایجاد این منطقه می‎توان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت آمایش سرزمینی در سواحل جاسک و مکران جامه عمل پوشاند. البته طرح آمایش سرزمینی در این منطقه قرار است در 20 سال به 2.5 میلیون جمعیت برسد که همه امکانات در این منطقه و چند شهر دیگر برای این کار پیش‌بینی شده است.

منطقه آزاد جاسک از دیگر مناطق آزاد در ایران فراتر خواهد رفت
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد جاسک از دیگر مناطق آزاد در ایران به لحاظ توسعه  فراتر خواهد رفت، گفت: در منطقه جاسک پروژه‌ای را پیش می‌بریم که تاکنون در هیچ منطقه آزادی وجود نداشته البته در حوزه صیادی نیز تدابیری اندیشیده شده است که این صنعت کشور  نیز تنها به سواحل داخلی ختم نخواهد شد بلکه تا مرز سومالی پیش خواهد رفت.
ملک‎زادگان در ادامه گفت:برای احداث چنین منطقه‎ای، و طبق دستور رییس جمهور،کارگروهی به نام کارگروه توسعه سواحل مکران تشکیل شده است که در راس آن معاون اول ریاست جمهوری قرار دارد و جلسات آن به طور مستمر برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه لایحه این منطقه به مجلس تقدیم و در شش کمیسیون بررسی و تایید شده‎است،گفت:برای تهیه طرح توجیهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‎های مختلف تلاش‎های زیادی کردیم و انتظار داشتیم این طرح در صحن علنی به تصویب برسد تا بتوانیم کار خودمان را به سرعت آغاز کنیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
ملک‎زادگان افزود: امیدواریم در مجلس آتی هرچه زودتر این لایحه تصویب شود تا ما نیز در راستای برنامه ششم توسعه که دریامحور است کار خود را آغاز کنیم.
مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک در پاسخ به این پرسش که تاکنون به منظور ایجاد زیرساخت‎های لازم برای این منطقه آزاد چه اقداماتی صورت گرفته است،اظهار کرد:دولت برای اجرایی شدن این منطقه برنامه‎ریزی‎ها و اقداماتی انجام داده است که از آن جمله می‎توان به عریض کردن جاده بندرعباس منتهی به جاسک و عریض‌کردن جاده جاسک به چابهار زیر نظر وزارت راه و شهرسازی، ساخت هشت دهنه پل، توسعه فرودگاه کوچک این منطقه توسط نیروی دریایی ارتش و ... اشاره کرد که امیدواریم قبل از پایان امسال خط هوایی دائمی در این فرودگاه برقرار شود.
این مقام مسوول در امور مناطق آزاد ادامه داد: اکنون نیروی دریایی ارتش در این منطقه فعال است، سازمان شیلات پروژه‎های عظیمی در راستای پرورش میگو و ماهی دارد که علاوه بر آنها دستگاه‎های دیگر نیز فعال هستند که قرار است همه این فعالیت‎ها تحت ساماندهی و مدیریت منطقه آزاد قرار بگیرد.
ملک‌زادگان در پاسخ به این پرسش که ایجاد منطقه آزاد جاسک در چند سال پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: هر کدام از پروژه‎های مختلف این منطقه به صورت جداگانه زمانبندی شده‎اند مثلا برای ایجاد بندر فقط یک تا 1.5 سال به ایجاد اسکله صادراتی اختصاص داده شده است که هر کدام به زمان کلیدخوردن طرح مورد نظر بستگی دارد.
وی درباره شهرک صنعتی در این منطقه گفت:اکنون زمینی به مساحت دوهزار هکتار به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص یافته است، آنها نیز کلنگ زنی کار را آغاز کرده‎اند و توافق با سرمایه‎گذار خارجی انجام شده است اما مراحل قانونی هم باید انجام شود که پس از سپری کردن مراحل قانونی سرمایه گذاری به‌صورت جدی انجام می‎شود.
ملک زادگان در پایان با بیان اینکه برای آمایش سرزمین به مناطق آزاد نیاز داریم تاکید کرد باید به آمایش سرزمینی در مناطق آزاد و اینکه چه میزان جمعیت اکنون در این مناطق مستقر هستند نیز توجه شود.

منبع: مارین تایمز



شناسه خبری: 35650

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو