مناطق آزاد جدید، سرپل‌هایی برای صادرات کالاها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35242
ساعت 09:31 چهارشنبه 23 دی 1394
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در سال ۹۲، زمان تحویل مسئولیت شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، آسیب‌شناسی انجام شد که وضع موجود مناطق آزاد کشور با آنچه در قانون اولیه برای آنها تعریف شده چه میزان فاصله دارد و گزارشی در آن زمان منتشر شد که اعلام می‌کرد مناطق آزاد به جای کریدور صادراتی تبدیل به دالان واردات شده است.

اکبر ترکان در برنامه «تیتر امشب» با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت در راستای بازگرداندن مناطق آزاد به ریل اصلی وظایف خود، ۴ ماموریت را به عنوان ماموریت‌های مناطق آزاد مورد تایید قرار داد، اظهار کرد: پس از تصویب رهبرمعظم انقلاب این ماموریت‌ها ابلاغ شد که عبارتند از بسط حوزه عمل مناطق آزاد به منظور گسترش و تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری‌های پیشرفته و تامین نیازهای کالایی و مالی کشور از خارج. 
ترکان در ادامه افزود: تبدیل مناطق آزاد به مراکزی که در تولید نسبت به سرزمین اصلی مزیت دارد، یک سکوی صادراتی برای کشور محسوب می‌شود زیرا این مناطق، محل انتقال فناوری‌های پیشرفته بر اساس استعداد هر منطقه هستند؛ به طوری که قشم به عنوان قطب فناوری‌های زیستی، کیش به عنوان قطب فناوری‌های حفاری دریایی و اروند به عنوان قطب فناوری‌های فراساحلی، در دستور کار قرار گرفت و حرکت در این مسیر آغاز شد. 
وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر بهترین بازار هدف برای مصنوعات و محصولات کارخانه‌های ایران کشورهای همسایه هستند، خاطرنشان کرد: در ایجاد مناطق آزاد جدید، سرپل‌هایی برای صادرات کالاها به بازار کشورهای همسایه تعریف شد.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ادامه به بررسی مناطق آزاد موجود و پیشنهادی و کشورهای همسایه آنها پرداخته و اظهار کرد: در منطقه آزاد اروند، شلمچه سکوی صادراتی ایران با عراق است که امسال در این منطقه به هدف ۱/۵ میلیارد دلار صادرات خواهیم رسید که در سال گذشته ۱/۲ میلیارد دلار بوده است. 

وی درباره راهکار افزایش تجارت ایران با عراق اظهار کرد: مهران نزدیک به بغداد است و ما فکر می‌کنیم مهران می‌تواند در آینده سکوی صادرات به عراق مرکزی باشد، همچنین برای صادرات به اقلیم کردستان، بانه و مریوان به عنوان منطقه آزاد جدید پیشنهاد شده است زیرا ظرفیت‌های تجاری و زیرساخت‌های مناسبی این مناطق می‌تواند اقلیم کردستان را به یک سکوی صادراتی برای ما تبدیل کند. 
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ماکو در استان آذربایجان‌شرقی است که برای تامین نیازهای تجاری با ترکیه کافی است و می‌تواند نقش موثری در توسعه تجارت متقابل ایران و ترکیه ایفا کند.
مشاور رییس‌جمهوری درباره نقش منطقه آزاد ارس در توسعه تجارت خارجی ایران اظهار کرد: منطقه آزاد ارس نیز با نخجوان، آذربایجان و ارمنستان همسایه است بنابراین نقش موثر خود را در تجارت و روابط دوجانبه با این کشورها ایفا می‌کند. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد خاطرنشان کرد: اردبیل نیز پیشنهاد جدید تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری در مرز شمالی است. به گفته این مقام مسئول؛ در ساحل دریای خزر نیز منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین که در حال احداث است، قرار دارد. 
همچنین در شرق دریای خزر برنامه‌ای نیز برای تبدیل اینچه‌برون به منطقه آزاد و شهر متالورژی بین روسای جمهور ایران، آذربایجان و قزاقستان صحبت‌هایی مطرح شد چرا که قزاقستان بیشتر مواد موجود در جدول مندلیف را دارد به همین دلیل میان وزرای صنایع ایران و قزاقستان قراردادی منعقد شد تا مواد اولیه‌ای از قزاقستان وارد ایران شود. 
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد درباره ایجاد منطقه آزاد در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: درحال‌حاضر میزان تجارت خارجی افغانستان ۲۰ میلیارد دلار است اما حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان ۳ میلیارد دلار است و ما به دنبال توسعه روابط تجاری میان دوکشور هستیم که ایجاد منطقه آزاد در سیستان می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

منبع: گسترش صمت



شناسه خبری: 35242

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو