بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و فاصله نزدیک زمینی و دریایی با بنادر و کشورهای همجوار اقیانوس هند اهمیت زیادی در زمینه تجاری، اقتصادی، گردشگری، ترانزیت کالا و مسافر برای سرمایه گذاران دنیا و به ویژه کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان دارد.
چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور، دروازه ورودی خلیج فارس و آبهای آزاد اقیانوس هند و اصلی ترین دروازه ترانزیت و حمل نقل است.
چابهار با 300 کیلومتر مرز آبی به عنوان پیشانی توسعه محور شرق و دروازه کریدور بین المللی شمال- جنوب ایران اسلامی محسوب می شود.
چابهار با دارا بودن منطقه آزاد تجاری- صنعتی و دو بندر مهم تجاری شهید بهشتی و شهید کلانتری در ساحل شرقی خلیج چابهار واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان در کنار آبهای آزاد و اقیانوس هند و دریای عمان ایفای نقش می کند.
بندر چابهار مزایا و تخفیف های خوبی را برای انبارداری، عوارض بندری، باربری، تخلیه و بارگیری کانتینرهای وارداتی و صادراتی دارد.
در این بندر انبارداری کانتینرهای وارداتی 75 درصد، انبارداری کانتینرهای صادراتی 85 درصد، هزینه تخلیه و بارگیری تخفیف 30 درصدی نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور، تخفیف 30 درصدی در کلیه ردیف های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی های کانتینری و تخفیف 30 درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر کالاهای غیر کانتینری نسبت به سایر بنادر کشور دارد.
بندر چابهار نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان به آبهای آزاد است و نزدیکترین فاصله زمینی را با کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیانه میانه برای ترانزیت کالا دارد و اقتصادی ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با این کشورها است.
نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر توسعه و پیشرفت سواحل مکران و استفاده بیشتر از ظرفیت دریا و ساحل سبب شده بسیاری از اقدامات زیربنایی در چابهار آغاز شود.
دولت تدبیر و امید نیز در دو سال اخیر با نگاه توسعه ای به این بندر برای ایجاد زیرساخت های آن نظیر راه آهن و گاز و بسیاری از طرح های اقتصادی، صنعتی و توسعه بنادر را کلید زده است که می تواند تا افق 1404 تحول عظیمی در چابهار ایجاد کند.
بندر شهید بهشتی در مرحله نخست توسعه دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری شش میلیون تن کالا در سال است و در چشم انداز نهایی و در فاز پنجم با ظرفیت 82 میلیون تن و 30 پست اسکله کانتینری اجرا خواهد شد.
استاندار سیستان و بلوچستان بارها بر توسعه و پیشرفت چابهار تاکید کرده و معتقد است نگاه دولت تدبیر و امید به این استان و به ویژه چابهار زیرساختی است و تمام ضرورتهای توسعه ای آن از قبیل پتروشیمی، توسعه بندر، فولاد، احداث فرودگاه بین المللی چابهار، ریل و راه آهن، گاز، راههای ترانزیتی و... در راستای اهداف ملی شکل گیرد.
ظرفیت های بالا و بی نظیر گردشگری، ساحل و طبیعت بکر چابهار، تولید تون ماهیان، ظرفیت شیلاتی و آبزی پروری نیز از دیگر پتانسیل های این منطقه برای اشتغال و سرمایه گذاری است.
با تکمیل طرح توسعه بندر، راه اندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار- کراچی، احداث فرودگاه بین المللی، اجرای طرح های بزرگ پتروشیمی، فولاد، معادن، ترانزیت، صادرات و واردات کالا و احداث ریل و گازرسانی به چابهار توسعه این بندر حتمی است.
پس از توافق هسته ای و تصویب برجام بیش از 50 هیات خارجی و کشورهای همسایه با هدف سرمایه گذاری به چابهار سفر کرده اند که این نوید دهنده رشد و توسعه و فعالیت بیشتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این منطقه است.
برگزاری اجلاس اقیانوسیه با شرکت 21 کشور حوزه اقیانوس هند و حضور 7 کشور ناظر نیز می تواند بر توسعه بیشتر بندر چابهار و معرفی آن کمک کند.
سفر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان در صدر هیاتی از وزیران کابینه این کشور به ایران و چابهار می تواند اهمیت زیاد این بندر را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی منطقه نشان دهد.
چابهار به دلیل نزدیکی با افغانستان و نقطه اتصال این کشور به آبهای آزاد و تعرفه پایین هزینه های بارگیری، نگهداری، صادرات و واردات کالاها مورد توجه مقامات بلندپایه افغان و تجار و بازرگانان این کشور قرار گرفته است.
رستم کریمی نژاد ـ ایرنا چابهار