پایانه صادراتی آبزیان، نیاز صادرکنندگان خرمشهر

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35153
ساعت 11:51 سه شنبه 15 دی 1394
شهرستان خرمشهر بزرگترین مرکز آبزیان در کشور به شمار می‌آید و توسعه آبزی‌پروری ماهیان گرم‌آبی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه تولید و تجارت محصولات کشاورزی در این شهر است. سالانه۴۰هزارتن محصولات آبزی و ماهیان گرمابی از مرز شلمچه به کشورهای بازار هدف صادر می‌شوند.

همچنین استان خوزستان در تولید محصولات کشاورزی و باغی ازجمله خرما، گندم و شلتوک نیز دارای مزیت‌های فراوانی است؛ تا جایی که در حال حاضر، میزان تولیدات سالانه محصولات کشاورزی استان خوزستان حدود ۵/۱۴میلیون تن است که این استان در این زمینه رتبه نخست تولید در کشور را به‌دست آورده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر با اشاره به قابلیت‌هایی که در تولید و صادرات آبزیان در خرمشهر وجود دارد، اظهار می‌کند: با وجود تمامی این ظرفیت‌ها، نتوانسته‌ایم به رشد قابل توجهی در صادرات آبزیان و کسب درآمدهای ارزی دست پیدا کنیم زیرا نبود متصدی کارآمد در مرز سبب شده که تمام وضعیت صادرات زیر سوال برود. 
احمد شریفات می‌افزاید: همان‌طور که می‌دانید آبزیان عمده‌ترین محصولات صادراتی خرمشهر هستند و نبود پایانه صادراتی آبزیان در مرزها یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرات آبزیان است که مسئولیتش باید دست تولیدکننده و صادرکننده باشد نه شخص سوم، چون شخص سوم هیچ زمانی نمی‌تواند پایانه‌ها را ساماندهی کند. 
وی بیان می‌کند: کسانی می‌توانند پایانه‌ها را ساماندهی کنند که تولیدکننده و صادرکننده باشند. اما در حال حاضر کسانی در پایانه‌های صادراتی نقش ایفا می‌کنند که در این زمینه هیچ اطلاع و تخصصی ندارند که این بزرگترین معضل در مرزها محسوب می‌شود. 
شریفات تصریح می‌کند: اگر دولت بتواند به کمک اشخاصی که در زمینه صادرات آبزیان فعالیت دارند، برنامه صادراتی مشخصی استعلام کند و از آنها برای ساخت پایانه صادراتی کمک بگیرد پایانه آبزیان و محصولات کشاورزی می‌تواند آینده خوبی پیش رو داشته باشد و محصولات بیشتری به کشورهای هدف به‌ویژه عراق صادر شود. 
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر با اشاره به جایگاه خرمشهر در تولید و صادرات محصولات کشاورزی می‌گوید: کشت گندم و شلتوک در بسیاری از مناطق خرمشهر رونق دارد. 
تاکنون بیش از ۶هزار تن شلتوک از مزارع خرمشهر برداشت شده است. آغاز برداشت این محصول در نیمه آبان از ۲هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر شروع شده و به‌طور میانگین سالانه از هر هکتار زمین زیر کشت، ۴هزار و ۵۰۰ تن شلتوک عنبربو، شفق و دانیال برداشت می‌شود.
به گفته وی مجموع برداشت این محصولات در خرمهشر در امسال به ۱۲هزار تن رسید. همچنین سال گذشته حدود ۲۰۰هزار تن گندم از مزارع خرمشهر برداشت شد. 
شریفات می‌افزاید: خرما یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که در استان تولید و صادر می‌شود، حجم صادرات خرما در کشور ۱۲۵هزار تن است که خوزستان حدود ۵۰ درصد یعنی ۶۰ تا ۶۵ هزار تن از این میزان را تامین و صادر می‌کند. این محصول قابلیت فسادپذیری کمی دارد و با توجه به تعداد کارگاه‌های بسته‌بندی خرما و پذیرش سفارشات متعدد، تاکنون تولیدکنندگان استان با مازاد محصول روبه‌رو نشده‌اند. 
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر تصریح می‌کند: با توجه به صادراتی بودن محصول خرما، هیچ امحایی برای این محصول در استان انجام نمی‌شود. در امسال حدود ۶۹هزار تن خرما صادر شده که این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۳ تا ۴ تن افزایش داشته است. 
وی تاکید می‌کند بخش عمده‌ای از خرمای خرمشهر به کشورهایی نظیر اوکراین و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود. امیدواریم مشکلات صادرات با لغو تحریم‌ها برطرف شود و شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این محصولات کشاورزی و آبزیان باشیم و صادرات را با کمک همدیگر توسعه دهیم. چون اگر تحریم‌ها برداشته شود چرخه اقتصادی به طور کامل می‌چرخد و اگر این اتفاق نیفتد به توسعه صادرات جهانی لطمه وارد می‌شود و بسیاری از برنامه‌ها نیمه‌کاره می‌ماند. 
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر می‌گوید: برای حل مشکلات عدیده و وضعیت بحرانی که در صادرات به وجود آمده باید با برنامه‌ریزی در این زمینه ورود کنیم و همچنین با لغو تحریم‌ها می‌توانیم نقشی اساسی در بازار جهانی داشته باشیم. صادرکننده‌ها باید قبل از ورود به بازارهای جهانی، بازار هدف را مشخص کنند تا بتوانند به خوبی در این صنعت نقش داشته باشند. 
شریفات می‌افزاید: کشاورزی که بخواهد زراعت مکانیزه و بروز داشته باشد حداقل برای یک هکتار زمین کشاورزی به‌صورت قطره‌ای یا کانال‌های آبرسان باید حدود ۵۰میلیون تومان هزینه کند. اگر مسئولان دولتی با پرداخت مقداری از هزینه‌ها به کشاورزان کمک کنند هم کارهای‌شان به راحتی انجام می‌شود و هم می‌توانند تولیدات بیشتری داشته باشند. در این زمینه بهتر است دولت وام‌هایی با سود کم در اختیار کشاورزان قرار دهد چون کشاورزان توانایی پرداخت وام با سود بالا را ندارند.
 
افزایش قیمت خوراک آبزیان 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر می‌گوید: از عمده‌ترین محصولات تولیدی خرمشهر می‌توان ماهی را نام برد که ۹۰درصد این محصول به کشور عراق و حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود. یکی از مشکلات صادرکننده‌ها بارانداز تخصصی آبزیان در شلمچه و دیگری بوروکراسی اداری است یعنی یک مکان مشخص برای انجام کارها وجود ندارد. 
طاهر سلیمانی در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه قیمت خوراکی که برای آبزیان خریداری می‌شود چندین برابر افزایش پیدا کرده، می‌افزاید: در سال ۸۹ یک جواز صادراتی صادر می‌شد اما در حال حاضر این جواز صادر نمی‌شود و قطع شده و مشکلی برای صادرکنندگان به وجود آورده است. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر تصریح می‌کند: بهترین راه برای رفع این مشکلات احداث پایانه‌های صادراتی تخصصی آبزیان است چون هنگامی که محصول را به مرز شلمچه می‌رسانیم مکانی برای بارگیری و تخلیه و بسته‌بندی وجود ندارد که محصول با کیفیت بسیار بالا عرضه شود و همه این مراحل به صورت سنتی اجرا می‌شود. 
سلیمانی بیان می‌کند: وقتی محصول جایی برای فرآوری و بسته‌بندی یا سردخانه ندارد، نمی‌توانیم در بازارهای جهانی به خوبی و آنطور که شایسته کشورمان است رقابت کنیم در نتیجه صادرکنندگان با مشکل روبه‌رو می‌شوند. از این‌رو باید تمهیداتی در این‌باره از طرف منطقه آزاد و سازمان صنعت، معدن و تجارت در نظر اندیشیده شود. 
وی اظهار می‌کند: خوزستان از استان‌هایی است که ظرفیت بسیار بالایی در مطالعات برای توسعه آبزی‌پروری دارد به‌طوری که در شمال خوزستان برای توسعه ماهیان سردآبی و در جنوب و مرکز این استان برای توسعه ماهیان گرم‌آبی و در سواحل جنوبی در اروندکنار و هندیجان ظرفیت مناسبی برای پرورش میگو وجود دارد. 
گفتنی است؛ نبود پایانه‌های صادراتی تخصصی آبزیان در خرمشهر باعث شده که صادرکنندگان توان رقابت در بازارهای جهانی را نداشته باشند. امیدواریم مسئولان دولتی در این زمینه بتوانند کمک کنند و تسهیلاتی با سود کمتر در اختیار صادرکنندگان قرار دهند که به‌طور حتم این مشکل برطرف و صادرات بیشتری انجام می‌شود.

منبع: گسترش صمت




شناسه خبری: 35153

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو