در جستجوی ایده های نو در جشنواره فیلم کوتاه موج

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35025
ساعت 13:06 شنبه 5 دی 1394
دبیر اولین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج در جزیره کیش گفت: این جشنواره به دنبال ایده های نو و پندآموز است.

ابراهیم حصاری در گفت و گو با فرینا از روند برگزاری جشنواره از ابتدا تاکنون می گوید: در خصوص ایده این جشنواره باید اعلام داشت طرح اصلی ما بر موضوع دیگری بود که با توجه به اولویت های خاص سازمان منطقه آزاد کیش در بحث آموزش و نیاز به رویدادی این چنین در حوزه فرهنگ، معاون محترم فرهنگی و اجتماعی سازمان آقای رضوانی پیشنهاد جشنواره با موضوع پند را دادند تا بتوانیم از خروجی فیلم ها در مباحث آموزشی جزیره نیز کمک بگیریم. در خصوص اهداف جشنواره، ما چند هدف اصلی را دنبال کرده ایم که به یکی دو مورد اشاره می کنم. با توجه به تاکید همیشگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص اولویت استفاده از هنرمندان جزیره کیش در امور فرهنگی و هنری، استعدادیابی و ایجاد انگیزه در میان فیلمسازان این جزیره، یکی از اهداف بوده است. همچنین از مجموع فیلمهای رسیده به جشنواره ما میتوانیم چکیده ای از بهترین ها را برای پخش و ارائه در مراکز آموزشی جزیره در اختیار داشته باشیم.
وی ادامه داد: بلافاصله پس از جلسات تکمیلی توجیه طرح، در مقدمه کار و پس از ایجاد پنل ویژه این جشنواره در سامانه هنرمندان کیش، پوستر و فراخوان طراحی شد و مکاتباتی نیز با ارگان های اصلی تولید فیلم های کوتاه در سراسر کشور مانند انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جهت تعامل و همکاری صورت گرفت که با دریافت جواب مثبت از سوی آنها اطلاع رسانی با برنامه ریزی در سطح گسترده در 60 دفتر وابسته به این مراکز در سراسر کشور، در حال انجام است. در تهران هم تیمی به سرپرستی آقایان محروقی و شورورزی در قالب روابط عمومی و کمیته اطلاع رسانی، با هماهنگی بنده تشکیل شده و به صورتی منسجم شروع به کار کردند.

پند آموزی در اکثر آثار سینمایی وجود دارد
حصاری تاکید کرد: با توجه به فرهنگ و ادبیات غنی ایرانی در اغلب فیلم های کشورمان شاهد پند آموزی و مفاهیم آموزشی هستیم. این دستمایه ی غنی ادبی، زمینه سازی است که بتوان میان ادبیات معاصر و کهن ایران و هنر سینما، پیوندی نو و دوباره ایجاد کرد.
دبیر اولین جشنواره فیلم کوتاه موج گفت: شاید در نگاه اول بسیاری از هنرمندان اثر خود را خارج از چارچوب موضوع مطرح شده ببینند اما با کمی توجه می توان زوایایی از پندآموزی و آموزش را در آثارشان یافت. فیلمسازان به دنبال تعریف پیچیده ای از واژه  پند و اندرز نباشند چرا که سینمای نجیب این سرزمین همیشه بر محور اخلاق و معرفت چرخیده و دلیل تاکید این جشنواره بر این مفهوم نیز، همگونی آثار و عدم دریافت آثاری است که صرفا نقش سرگرم کننده برای مخاطب ایفا می کنند. 

تاکنون استقبال خوبی از جشنواره شده است
این مستند ساز فعال در جزیره کیش ادامه داد: معمولا جشنواره هایی با موضوعات خاص همیشه دغدغه کمبود آثار ارسالی را دارند چون فیلمسازی روندی پیچیده و وطولانی دارد و برای تولید فیلم ماه ها وقت نیاز است اما خوشبختانه ما پس از تنها یک هفته از اطلاع رسانی و ارائه فراخوان، تماس های زیادی از فیلمسازان سراسر کشور داشتیم که برای ارسال فیلم خود اعلام آمادگی کرده و در همان هفته اول بیش از 30 فرم جشنواره کد رهگیری گرفت و به جشنواره ارسال شد که این رقم برای ما که نخستین جشنواره را برگزار می کردیم غیر قابل انتظار بود.
ابراهیم حصاری افزود: با آگاهی از اینکه مسلما کارمان در مرحله انتخاب سخت خواهد بود اما محدودیتی برای پذیرش آثار تعریف نکرده ایم و معتقدم مسلما ایجاد محدودیت بر کیفیت نهایی تاثیر گذار خواهد بود.
ما تمام تلاشمان را خواهیم داشت که با همین امکانات بهترین نتیجه را دریافت کنیم و حتما برنامه هایی برای اختتامیه و روزهای برگزاری جشنواره خواهیم داشت. هماهنگی در این زمینه انجام شده و تصمیم گیری هایی شده است که اختتامیه صرفا به نمایش فیلم و اهدای جوایز محدود نشود و برنامه های شامل نقد آثار و کارگاه های آموزشی خواهیم داشت. 
وی ادامه داد: نگاه تمامی ارگان های برگزار کننده به جشنواره های فیلم کوتاه باید یک نگاه برد - برد باشد یعنی علاوه بر اینکه برگزاری این جشنواره ها نباید منت و صدقه ای بر سینمای کوتاه به نظر آید بلکه می بایست ایمان داشته باشیم که خروجی صحیح این رویداد، به یقین، میتواند سبب ساز اعتلای فرهنگ و هنر یک جغرافیای فرهنگی شود.

گردآوری فیلم های کوتاه در جزیره کیش
حصاری ادامه داد: در این راستا معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش نیز بعنوان متولی امور آموزش و داعیه دار فرهنگ و هنر در این جزیره ی زیبا بر آن است با گردآوری مجموعه ای از فیلم های کوتاه ارزشمند و غنی، بدنبال این تعامل دو طرفه گام بردارد. مسلما این رویداد فرهنگی آورده های دیگری با خود به همراه خواهد داشت که علاوه بر بازخوانی ادبیات غنی ایران زمین، میتوان به ایجاد فرصتی برای دیده شدن فیلمهای کوتاه و شناخت سینمای کوتاه بعنوان یک رسانه مستقل و در نهایت استفاده از دستاوردهای سینماگران مستعد برای مباحث پرورشی نام برد.
باید توجه داشته باشیم که سیاستهای منطقه آزاد چیزی جز این نیست که با محوریت توریسم و گردشگری تمامی مقوله ها از جمله بحث آموزش و فرهنگ باید به موازات ،مورد توجه قرار بگیرد.
معاونت فرهنگی و اجتماعی بواسطه رسالت خود همیشه حمایتش را از رویدادهای فرهنگی و هنرمندان جزیره اعلام داشته و با حمایت معنوی و بعضا مالی در این زمینه بصورت جدی ورود کرده است. 
اما در مورد ادامه روند برگزاری جشنواره سراسری فیلم موج  با موضوع پند آموزی در سالهای آتی باید گفت که با توجه به اینکه برگزاری این برنامه از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان انجام میگیرد و طبق مذاکراتی که با معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان داشتیم ، ایشان تاکید بر تداوم این طرح داشتند .
وی در خصوص هیات انتخاب و هیات داوران این جشنواره نیز گفت: برای رسیدن به عدالت در داوری و انتخاب شایسته ترین ها، هیات انتخاب این جشنواره متشکل از فیلمسازان جوان، مستعد و در عین حال با تجربه هستند.

گروه داوران جشنواره به زودی معرفی می شوند
دبیر اولین جشنواره فیلم کوتاه موج گفت: حسین مهکام، مجیدرضا مصطفوی و رضا شیخلانی اعضای هیئت انتخاب نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه موج هستند.
در خصوص هیات داوران نیز باید گفت که گروه داوری جشنواره نیز مشخص شده و اعلام اسامی را به روزهایی مانده به برگزاری جشنواره موکول کرده ایم. اسامی متفاوت این گروه نیز قطعا جذابیتی خاص را برای شرکت کنندگان فراهم خواهد کرد.
حصاری تاکید می کند: قطعا رقابت در این جشنواره دشوار است. در جشنواره ای که موضوع محور است و "پیام" مورد تاکید است شانس با فکر برتر و خلاق تر است.
مطمئنا تمرکز ما بر کیفیت بوده و در تعریف اولیه و شروع طرح به هیچ عنوان تصوری از کمیت نداشتیم چون اگر بنا را بر کمیت استوار کرده بودیم مطمئنا بدنبال جشنواره موضوعی و آنهم موضوعی که نسبتا کم به آن پرداخته شده و ریسک کمبود آثار ارسالی جزو خصایص این شکل برگزاری است، نمی رفتیم .
دبیرخانه نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج از 25 آبانماه کار آغاز به کار کرده و فیلمسازان تا 15 بهمن ماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را با موضوعات: الف) بازخوانی حکایات و متون کهن منظوم و منثور ایرانی و اسلامی ب) بازخوانی حکایات و متون معاصر منظوم و منثور ایرانی و اسلامی ج) نگاه و برداشتی آزاد از متون کهن و معاصر د) پرداخت به موضوعات روز جامعه با نگاهی پندآموز، به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.
سایت این جشنواره به نشانی http://art.kish.ir/ نیز در دسترس علاقمندان و فیلمسازان قرار دارد.



آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو