مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت: امسال صادرات کشور از گمرک بازرگان به ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است.
به گزارش فرينا، منطقه آزاد تجاری ماکو یکی از مناطق آزاد جوان کشور است که از زمان تشکیل آن تاکنون تغییرات زیادی را در خود شاهد بوده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش رو دارد.
حسین فروزان که در نخستین روز ورود، به سومین سال مدیریت در این منطقه مهمان دفتر خبرگزاری تسنیم بود، معتقد است که زیرساختهای منطقه آزاد ماکو چه از لحاظ برق و چه جاده، مخابرات، خطوط هوایی و راه آهن دچار کمبود است.
به گفته وی، مرز بازرگان به عنوان بزرگترین گمرگ زمینی کشور 75 سال است که فعالیت کرده و نزدیک 18 میلیارد دلار مبادلات سالانه تجاری را پوشش میدهد.
در این خصوص گفتوگویی با حسین فروزان، مدیر عامل منطقه آزاد تجاری ماکو انجام شده که در پی میآید.
وضعیت واردات و صادرات کالا در سال گذشته و امسال در منطقه آزاد ماکو چگونه بوده است؟
یکی از دلایل ایجاد پایانه صادرات در منطقه آزاد ماکو، عمل به فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودهاند در مناطق آزاد باید مسئله صادرات در اولویت قرار گیرد، بر همین مبنا ما آغاز به ساخت یک پایانه بزرگ صادراتی کرده تا مسائل مربوط به آن را در این منطقه حل کنیم.
در سال گذشته یک و نیم میلیون دلار کالای ایرانی از مرز بازرگان صادر شده که البته این مقدار، گاز صادراتی را شامل نمیشود و علاوه بر آن در هشت ماهه امسال نیز 900 میلیون دلار نیز ترانزیت کالا انجام گرفته که تا امروز جمع صادرات کشور از این گمرک به 950 میلیون دلار بالغ میشود.
در زمینه واردات نیز در سال گذشته، پانصد میلیون دلار واردات کالا به کشور شامل نیازهای مصرفی نقاط مختلف کشور انجام شده و امسال نیز تا به امروز مقدار واردات به رقم 350 میلیون دلار رسیده است.
بنابراین تمام تلاش منطقه آزاد ماکو افزایش رقم صادرات و ترخیص کالا است که خود این مسئله سبب افزایش درآمد و میزان اشتغال در منطقه میشود.
در سال گذشته در حدود 16 میلیارد دلار ترانزیت ورودی از گمرک بازرگان انجام و کالاهای خارجی از طریق این گمرک به کشورهای همسایه ترانزیت شد که این مبلغ برای امسال 10 میلیارد دلار است.
از سوی دیگر در سال 93 حدود یک میلیون نفر نیز از این مرز تردد کردهاند اما متاسفانه به سبب کمبود زیرساختهای مناسب در منطقه از تمامی استعدادهای این گمرک به نفع استان استفاده نشده است.
هماکنون پروژه احداث فرودگاه ماکو در چه مرحلهای است؟
نخستین مشکلی که ما در منطقه به دنبال آن بودهایم عدم وجود فرودگاه در منطقه بود که تلاش شد که آن را با کمترین بودجه آغاز کنیم و این رقم در شش ماهه نخست سال 92 رقمی در حدود پنج میلیارد تومان بود.
در این زمینه با تلاشهای صورت گرفته این رقم در شش ماهه دوم سال به 20 میلیارد تومان رسید و از محل این درآمد، عملیات برنامهریزی و نقشهکشی فرودگاه و سایر طرحهای عمرانی منطقه آغاز شد.
در سال 93 میزان درآمد منطقه به 52 میلیارد تومان رسید و برای سال 94، بودجه جاری منطقه آزاد 100 میلیارد تومان است.
در خرداد سال گذشته عملیات اجرایی فرودگاه آغاز شد که ابتدا این فرودگاه برای هواپیماهای کوچک طراحی شده بود اما بر اساس احساس نیاز، به هواپیماهای ایرباس تغییر داده شد و هم اینک 98 درصد ساخت برج کنترل و باند فرودگاه، سالن اصلی و ترمینال موقت که در آینده به عنوان VIP و یاCIP استفاده میشود به پایان رسیده است.
تا امروز کل هزینه احداث فرودگاه منطقه آزاد ماکو به 70 میلیارد تومان رسیده که تا پایان کل فضاهای فرودگاه، به 60 میلیارد تومان دیگر نیاز است.
آیا تاکنون پرواز آزمایشی انجام شده است؟
در آینده نزدیک پرواز آزمایشی در این منطقه انجام میشود که در این نوع پروازها معمولا از جتهای فالکون که جزء استانداردهای پرواز است استفاده میشود.
بنابراین امیدوار هستیم که در دی ماه امسال، یک شرکت هواپیمایی برای منطقه آزاد خریداری کنیم البته با توجه به تحریمهای موجود هماکنون به صلاح نیست که اقدام به این کار شود اما با برداشته شدن تحریمها و تعدیل قیمتها این کار انجام میشود.
آیا در زمینه خرید شرکت هواپیمایی نیازی به سرمایهگذار خارجی وجود دارد؟
خوشبختانه در کشورمان به اندازهای سرمایهگذار داخلی وجود دارد که نیازی به سرمایهگذار خارجی وجود ندارد.
پیشبینی شما برای برنامههای پرواز روزانه چیست؟
ما پیشبینی میکنیم که هر روز یک پرواز به ارومیه، تبریز و تهران وجود داشته باشد البته شاید در ابتدای امر این روند به سوددهی نرسد اما با گذشت زمان و تثبیت پروازهای روزانه، مسافران میتوانند روی پروازها برنامهریزی کرده و همین خود سبب رونق پروازهای این منطقه میشود.
البته پروازها به این سه شهر محدود نشده و با گذشت زمان دامنه پروازها به نقاط مختلف کشور میرسد.
آیا پروازهای ارومیه و تبریز به سبب فاصله نسبتا کم مقرون به صرفه است؟
برای پروازهای ارومیه و تبریز باید از هواپیماهای کوچک 60 نفره استفاده کرد.
تاکنون در زمینه جذب سرمایهگذار برای منطقه آزاد ماکو چه اقداماتی انجام شده است؟
در این زمینه باید گفت که این مسئله صد در صد با موضوع تحریمها در ارتباط است و ما امیدواریم با اجرایی شدن طرح برجام و برداشته شدن تحریمها، بر تعداد سرمایهگذاران خارجی افزوده شود.
اما در همین مدت نیز عملیات احداث یک نیروگاه توسط بخش خصوصی و چینیها آغاز شده و در چند روز اخیر نخستین محموله آن به سایت نیروگاه وارد شد.
علاوه بر آن تولید فرو آلیاژ نیز با سرمایهگذاری 100 درصدی سرمایهگذاران هندی در دست اقدام است که محوطهسازی و واردات دستگاههای مرتبط با آن نیز آغاز شده است.
البته باید گفت که در زمینه جذب سرمایهگذار اولویت ما سرمایهگذاران داخلی است چرا که امکان دسترسی به آنان نیز سریعتر بوده و علاقهمند به سرمایهگذاری هستند.
برنامه شما برای جذب این سرمایهگذاران چیست؟
خوشبختانه در منطقه آزاد ماکو سرمایهگذاران توانمندی وجود دارد که 20 نفر آنها اقدام به تاسیس یک شرکت سرمایهگذاری کرده و ما در نظر داریم که در دو هفته آینده قراردادی را با آنان به امضا رسانده و مسئله صفهای طویل کامیونها را حل کنیم.
از سوی دیگر امیدواریم که این سرمایهگذاران داخلی که هماینک در کشورهای همسایه حضور دارند با مشارکت در این گونه طرحها، سرمایههای از کشور خارج شده خود را به ایران بازگردانند تا در خدمت آبادی و رونق اقتصادی و اشتغال جوانهای مملکت خودمان استفاده شود.
هم اکنون آمار بیکاری منطقه چقدر است؟
هماینک آمار رسمی بیکاران منطقه آزاد 11 هزار نفر است اما با وجود آن در منطقه آزاد با کمبود نیروی کارگری روبهرو هستیم و بنابراین بیشتر آمارهای بیکاری مربوط به افراد تحصیل کرده است و این به روحیه پشتمیزنشینی که در افراد تحصیل کرده وجود دارد، بازمیگردد چون متاسفانه آنان در بسیاری از اوقات به دنبال کار دفتری هستند.
الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو در چه مرحلهای است؟
مسئله الحاق چالدران یکشنبه در مجلس مطرح میشود و در این باره الحاق چالدران به منطقه آزاد با وجود سختیهایی که در مدیریت منطقه به وجود می آورد اما با توجه به نیاز مردم چالدران به افزایش سطح رفاه آن منطقه و وجود معادن سنگ آهن و نیز جاذبههای گردشگری آن مانند قره کلیسا و ییلاقها و مناظر دیدنی که دارد، میتواند به نفع منطقه آزاد و مردم چالدران باشد.
در هر صورت هر تصمیمی که توسط مجلس برای الحاق یا عدم الحاق چالدران به منطقه آزاد گرفته شود برای ما محترم است و قطعا به سود مردم و منطقه آزاد میشود.
در حال حاضر جمعیت منطقه آزاد چقدر است و با الحاق چالدران به آن جمعیت آن تا چه میزان افزایش مییابد؟
جمعیت منطقه آزاد ماکو 200 هزار نفر است که با الحاق چالدران حدود 20 هزار نفر به جمعیت و از لحاظ مساحت حدود دو هزار کیلومتر مربع به مساحت منطقه افزوده میشود.
ظرفیتهای منطقه آزاد در زمینه کشاورزی چقدر است؟
خوشبختانه در زمینه کشاورزی، زمینهای مناسب و آب کافی برای این کار وجود دارد اما غیر از مناطق اطراف پلدشت، تاکنون سرمایهگذاری مناسبی در آن صورت نگرفته اما با استفاده از آب سد کریمآباد، در یک طرح سه ساله، 22 هزار هکتار از زمینهای منطقه به زیر کشت میرود.
طرحهای زیرساختی از قبیل جادهها در چه مرحلهای هستند؟
در منطقه آزاد ماکو چند جاده مهم وجود دارد که یکی از آنها جاده اصلی ماکو تا ایواوغلو است و در نخستین برنامه کاری سال آینده، 50 کیلومتر آن در برنامه وجود داشته و باید ظرف مدت 18 ماه از مرگنلر تا ماکو این جاده آمادهسازی شود چرا که با توجه به آمادهسازی فرودگاه، وجود جادهای چهار بانده ضروری است.
وضعیت مدارس مرزی و روستایی منطقه آزاد از سال گذشته تا به حال چه تغییری کرده است؟
در این زمینه از ابتدای امسال چهار باب مدرسه آغاز به احداث شده که سه باب آن به صورت 100 درصدی به پایان رسیده و مورد بهرهبرداری و استفاده قرار گرفته است و یک مدرسه 12 کلاسه نیز در "مرگنلر" در حال ساخت بوده که تا 20 روز آینده عملیات ساخت آن به پایان می رسد.
در عملیات ساخت این مدارس، منطقه آزاد و بخش خصوصی مشارکت داشته که سهم منطقه آزاد در این پروژه نزدیک چهار و نیم میلیارد تومان بوده است.
**گفتوگو از محمد آقاییپر و نصیبه نیکزاد قوشچی