جنگل‌هاي ارسباران تا 2017 ثبت جهاني مي‌شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34820
ساعت 10:03 دوشنبه 9 آذر 1394
90 درصد پرونده جنگل‌هاي ارسباران آماده است تا به عنوان يك ميراث فرهنگي در سال 2017 ثبت جهاني شود.

به گزارش فرینا، محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي،‌سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در نشست مشترك با فرمانداران منطقه ارسباران بر اهتمام مديران اجرايي محلي و دولتي براي پيشبرد پرونده ثبت جهاني ارسباران تأكيد كرد و افزود: ظرفيت‌هاي گردشگري و فرهنگي به عنوان يك ثروت پايدار و زمينه‌ساز توسعه پايدار بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به اين‌كه تصاحب قله‌هاي فرهنگي جهان همواره از تأكيدات مقام معظم رهبري بوده است، گفت: ثبت جهاني آثار فرهنگي و طبيعي يكي از راه‌هاي عمل به اين فرمان است.
طالبيان با يادآوري جوانب مثبت ثبت جنگل‌هاي ارسباران در فهرست آثار طبيعي جهاني، تأكيد كرد: به طور حتم تعامل جهاني زندگي مردم منطقه را متحول مي‌كند.
وي با اشاره به محدوديت‌هاي مطرح براي ارسال پرونده به سازمان يونسكو، افزود: 50 اثر طبيعي از كشور براي ثبت جهاني داوطلب هستند ولي هر سال فقط يك اثر مي‌تواند ثبت جهاني شود و معاونت ميراث فرهنگي تلاش دارد تا با تعادل بخشي براي ثبت‌ جهاني در كشور بستر را براي ثبت جهاني آثار طبيعي و تاريخي تمامي استان‌ها هموار سازد.
طالبيان پشتوانه اجتماعي براي ثبت جهاني جنگل‌هاي ارسباران و دفاع از آن را ضروري دانست و گفت: اگر صداي منطقه براي درخواست جهاني شدن را بشنويم پرونده ارسباران را مي‌فرستيم.
به گفته وي اراده جامعه و مردم محلي در اين زمينه تأثيرگذار است و مي‌تواند تمامي اركان دولت را با مردم آن منطقه همراه سازد.
او تأكيد كرد: همه بايدها و نبايدها براي ثبت و حفاظت از جنگل‌هاي ارسباران بايد در قالب يك برنامه مدون 15 تا 20 ساله تهيه شود.
وي با برشمردن ويژگي‌هاي جنگل‌هاي ارسباران براي ثبت در فهرست آثار طبيعي جهان، گفت: يك نوزدهم تنوع گياهي قاره اروپا و يك چهارم تنوع گياهي كشور فرانسه در ارسباران وجود دارد.
طالبيان در اين نشست مشترك با اشاره به نقايص و موارد اضطراري كه مي‌تواند سبب وارد آمدن خدشه به پرونده جنگل‌هاي ارسباران شود، افزود: نياز به هم‌انديشي دستگاه‌هاي اجرايي در منطقه براي همسان‌سازي معماري، رنگ‌ها و سازه‌هاي سازگار با طبيعت و محيط‌زيست در نماهاي بومي و تأمين زيرساخت‌هاي گردشگري داريم .
فرمانداران كليبر و خداآفرين و قائم مقام مديرعامل منطقه آزاد ارس در خداآفرين نيز در اين نشست به بيان نقطه‌نظرات خود درباره مسائل موجود در منطقه پرداختند و از تمهيدات اتخاذ شده براي رونق گردشگري منطقه ارسباران خبر دادند.
فرماندار كليبر با اشاره به اقدام‌هاي چند سال اخير مديريت شهري ارسباران براي ارتقاي آگاهي مردم براي مشاركت عمومي در حفظ محيط زيست و منابع طبيعي، بر لزوم فرهنگ‌سازي و توجيه جامعه محلي نسبت به اثرات مثبت جهاني شدن جنگل‌هاي ارسباران تأكيد كرد.
وي افزود: در سايه آموزش‌ها و مشاركت‌ مردم محلي امسال هيچ آتش‌سوزي در منطقه گزارش نشده است و حتي حركت خودجوش مردم براي كنترل آتش در مراتع را هم شاهد بوده‌ايم.
فريدون بابايي خواستار همراهي دولت و اختصاص اعتبارات استاني و ملي براي تأمين زيرساخت‌هاي گردشگري همسو با معيارهاي جهاني شدن شد.
امين امينيان فرماندار خداآفرين نيز با تأكيد بر مشاركت حداكثري مردم و مسئولان محلي در تأمين شرايط لازم براي جهاني شدن جنگل‌هاي ارسباران، گفت: بايد تلاش كنيم تا قبل از بازديد كارشناسان يونسكو اين منطقه به استانداردهاي لازم دست يابد.

ارسال پرونده جنگل‌هاي ارسباران به يونسكو
پرونده ثبت جهاني جنگل‌هاي ارسباران به عنوان يك اثر ميراث طبيعي، بهمن به سازمان يونسكو ارسال مي‌شود. مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي گفت: تكميل پرونده ثبت جهاني جنگل هاي ارسباران در مرحله پاياني است.
فرزين حق‌پرست با تأكيد بر اهتمام جدي اين اداره كل براي ثبت جهاني جنگل‌هاي ارسباران اعلام كرد: با توجه به اهميت جنگل‌هاي ارسباران و لزوم حفاظت از آنها به عنوان ذخيره‌گاه زيست كره و از سوي ديگر نقش ويژه‌اي كه اين جنگل‌ها مي‌تواند در توسعه گردشگري آذربايجان‌شرقي و كشور داشته باشد، پرونده ثبت جهاني جنگل‌هاي ارسباران به عنوان ميراث طبيعي پس از تاييد سازمان ميراث فرهنگي به يونسكو ارسال مي‌شود.
حق‌پرست يادآور شد: در صورت ثبت‌جهاني، جنگل‌هاي ارسباران به عنوان دومين اثر طبيعي كشور پس از كوير لوت در فهرست ميراث طبيعي جهان ماندگار خواهد شد.
جنگل‌هاي ارسباران با 160 هزار هكتار وسعت در شمال آذربايجان‌شرقي قرار گرفته است و صرف‌نظر از جاذبه‌هاي شكارگاهي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به دليل وجود گونه‌هاي گياهي و جانوري كمياب، چشم‌انداز‌هاي بكر و وسيع و شكنندگي و آسيب‌پذيري بالاي خود در سال 52 ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده اعلام شد.



شناسه خبری: 34820

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو