در موضوع مهم محیط زیست در مناطق آزاد، توجه به اصل حفظ محیط زیست مقدم است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34719
ساعت 16:59 يکشنبه 1 آذر 1394
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، گفت: موضوع محيط زيست در مناطق آزاد از اصل حفظ محيط زيست مقدم تر است و ساختار و تشكيلات آن و در مسئوليت كدام حوزه بودن در مرحله ثانوي است.

به گزارش فرینا، حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي زم افزود: با توجه به اينكه اين مسئوليت مهم به معاونت فرهنگي دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد سپرده شده ما هم در تلاشيم اين موضوع به خوبي به سرانجام برسد.

حجت الاسلام زم گفت: پيش نويش شيوه نامه ارائه شده بصورت كارشناسي و جامع تهيه شده است وليكن لازم است همكاران در مناطق آزاد با همفكري و مشورت با مديران و نخبگان محلي و يا سازمان هاي مردم نهاد مربوطه دقت و بررسي كامل داشته باشند و در صورت لزوم، نظر اصلاحي و يا تكميلي خود را اعلام كنند.

وي افزود: شوراي راهبردي در دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد کشور نقش سياستگذاري و نظارت را بر عهده دارد و حقيقتا كار عملياتي و برنامه ريزي بر اساس ويژگي هاي خاص خود منطقه بر عهده عزيزان در شوراهاي كاربردي مناطق است كه در شيوه نامه هم شرح داده شد. براي بخش هاي مختلف اين شيوه نامه بايد زمان بندي داشته باشيم تا در زمان هاي مقرر كار انجام و ارائه گزارش شود. 

معاون فرهنگي دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ادامه داد: در كشور ما در مورد محيط زيست مباحث مختلفي وجود دارد، ولي به نظر من يك شاخصه مهم تر و بارزتري در مباحث محيط زيست مبهم و مجهول مانده و آن شاخص اقتصادي بودن محيط زيست است.

زبان محيط زيست را به زبان اقتصاد تبديل كنيم
حجت الاسلام زم افزود: بايد وجوه و مزاياي شاخص اقتصادي در هر منطقه احصاء شود. همان كاري كه بايد سازمان محيط زيست بصورت كلان انجام مي داده و متاسفانه مغفول مانده است. ما براي بها دادن به محيط زيست همچون ديگر مقوله ها بايد گفتمان مشترك ايجاد كنيم و آن گفتمان، چيزي جز صرفه و صلاح اقتصادي بودن نيست؛ يعني رسيدن به زبان مادري كه همان زبان مادي است. بايد مزيت بودن و توجه به محيط زيست را مشخص كنيم و در صورت فقدان آن ضررهايي كه عايد مي شود را تعيين كنيم. معتقدم بايد زبان محيط زيست را به زبان اقتصاد تبديل كنيم تا موفق شويم و اين همان گمشده اي است كه در نبود آن اين همه چالش بين سازمان محيط زيست و دستگاه ها بوجود آمده است.
وي تفاهم و تعامل را با ساير دستگاه ها و نهادهاي متولي امر محيط زيست در مناطق موثر و لازم دانست و گفت:. خوب است در شوراهاي كاربردي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور از حضور و همفكري همكاران دستگاه هاي مرتبط اعم از محيط زيست، منابع طبيعي و ... هم استفاده كنيم و نگاه صرفا اداري و هزينه بري به محيط نداشته باشيم.
حجت الاسلام زم افزود: بايد در مناطق آزاد الگوي موفقي از محيط زيست بدست آوريم و در يك منطقه آزاد پايلوت آنرا اجرايي كنيم.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به اينكه مزيت ها هميشه خلاقيت آور نيستند و بعضي مواقع عقب ماندگي ها، خود مزيت هستند افزود: اميدوارم عقب افتادگي ما در مسئله محيط زيست مشمول اين مزيت شود.
وي آموزش مفهوم محيط زيست را بسيار پراهميت برشمرد و گفت: لازم است در اين شيوه نامه به مقوله آموزش محيط زيست بيشتر پرداخته شود. حفظ محيط زيست معلول است و براي دستيابي به آن بايد موجبات حفظ تك تك سلول ها و مولكول هايي كه باعث اعتلاي محيط زيست مي شود را فراهم كنيم.
حجت الاسلام زم افزود: لازم است سطح انديشه و فكر آحاد شهروندان را بالا ببريم تا آنها تبديل به محيط باناني از جنس خود محيط زيست شوند. آموزش در همه سطوح در مدارس، دانشگاه ها، نشست ها و هيئات مذهبي و روستاها در مناطق آزاد بايد جدي گرفته شود.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: لازم است هر يك از مناطق هر ماه يك مانور موضوعي و موضعي در رابطه با محيط زيست برگزار كنند.
حجت الاسلام زم تاكيد كرد: حضور و بهره مندي از مردم و سازمان هاي مردم نهاد ما را در تحقق اهداف محيط زيستي كمك مي كند، از اين رو بايد نسبت به حضور و سازماندهي جريان ها و گروه هاي مردمي كار كنيم و اهتمام نشان دهيم.



آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو