مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفتمین اجلاس ٥ جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی خزر گفت: دریای خزر با طول تقریبی ١٢٠٠ کیلومتر و عرض متوسط ٣٢٠ کیلومتر و مساحت ٤٣٨ هزار کیلومتر مربع با حجم ٧٧٠ هزار کیلومتر مکعب بزرگترین دریاچه جهان است.
به گزارش فرينا، محمد سعیدنژاد افزود: سواحل این دریاچه جمعاً ٦ هزار و ٣٧٩ کیلومتر است که ٩٢٢ کیلومتر آن در خاک ایران واقع شده است.
سعیدنژاد گفت: دریای خزر توسط ٥ کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان و جمهوری ترکمنستان احاطه شده است؛ در سال ٢٠١٤ میلادی جمعیت کشورهای این حوزه بیش از ٣٤٢ میلیون نفر بود.
وي افزود: مجموع مساحت کشورهای حوزه دریای خزر ٢٢ میلیون کیلومتر مربع است که حاکی از تسلط کشورهای قدرتمند این حوزه بر بخش عظیم منابع طبیعی و اراضی جهان دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: براساس آمار بانک جهانی، میزان کل تجارت و بازرگانی خارجی کشورهای حوزه دریای خزر حدود ٦٠٠ میلیون دلار است که در مقایسه با حجم کل تجارت جهانی در سال ٢٠١٤ (١٩ تریلیون دلار) رضایتبخش نیست، بنابراین با توجه به وجود پتانسیلهای اقتصادی در این حوزه ضروری است تمرکز بیشتری بر توسعه تجارت و حمل و نقل دریایی حوزه خزر معطوف شود.
سعيد نژاد تاکید کرد: توسعه حمل و نقل دریایی در دریای خزر مستلزم توسعه زیرساختهای بندری و ناوگان دریایی کشورهای این حوزه و در عین حال توسعه دسترسی بنادر این حوزه به آبهای آزاد بینالمللی است.
وی افزود: کشور ایران با هدف توسعه ترانزیت کالا به تدوین برنامههای کلان به سرمایهگذاریهای گسترده در برخی کشورهای همسایه و منطقه پرداخته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به اهمیت بنادر حوزه دریای خزر در اقتصاد کشورهای شرق آسیا تا اروپا، کشور ایران در سالهای اخیر به توسعه و تجهیز بنادر انزلی، نوشهر، فریدونکنار، امیرآباد، آستارا و نکاء پرداخته است که با توجه به اتصال خطوط ریلی و جادهای و امکان ارتباط سریع با خلیج فارس میتوانند نقش محوری را در اتصال این کشورها به آبهای آزاد داشته باشند.
سعیدنژاد افزود: برنامه ایران در این حوزه تجهیز و افزایش میزان بارگیری و تخلیه در بنادر ایرانی دریای خزر تا مبادی کوریدور ترافیکا در دریای خزر، ٢٥ میلیون تن در سال است در حالی که بنادر ایران به دلیل نزدیکی با کشورهای آسیای مرکزی، نقش محوری در ارتباط این کشورها با بازارهای جهانی دارد.
معاون وزیراه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه تجارت و دریانوردی اهمیت بالایی دارد، گفت: صیانت و نگهداری از محیط زیست دریایی این دریای بسته اهمت دوچندانی دارد؛ به منظور افزایش ایمنی دریانوردی در پهنه خزر و نگهداری این ثروت عظیم برای نسلهای بعدی در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، رعایت شرایط زیست محیطی و الزامات استانداردهای ایمنی دریانوردی اجتناب ناپذیر است.
سعیدنژاد اظهار امیدواری کرد: در این نشست به نتایج مناسبی در مورد توسعه همکاری بندری و دریایی دست یابیم و در راستای ارتقاء وضعیت دریانوردی ایمن و توسعه همکاریهای بازرگانی دریایی به نقاط مشترک برسیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از آنجا که سرنوشت تجاری و دریانوردی بنادر واقع در حوزه خزر همبستگی کاملی با وضعیت بنادر سایر کشورهای منطقه دارد، بنابراین اجرای طرحهای توسعه بندری و گسترش ناوگان دریایی کشورهای این حوزه مستلزم هماهنگی و مبادله اطلاعات کامل بازرگانی کشورهای منطقه است.
وی افزود: بنابراین پیشنهاد میشود، ضمن ایجاد مرکزی منطقهای برای به اشتراک گذاری اطلاعات بازرگانی و دریانوردی کشورهای حوزه خزر، نسبت به انجام مطالعات و تدوین برنامههای مشترک به منظور اجرای هماهنگ طرحهای توسعه بندری، دریایی، اقدام شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار منطقهای در گرو ایجاد منافع مشترک اقتصادی است، گفت: لازم است مکانیزم حقوقی و اقتصادی مستحکمی را برای ایجاد منافع مشترک و متقابل اقتصادی در حوزه خزر برقرار کنیم؛ ساختار اقتصادی خزر باید بر مبنای ایجاد روابط متقابل و مکمل چند جانبه بین کشورهای حوزه دریای خزر باز طراحی شود.
وی افزود: ایجاد روابط متقابل و مکمل چند جانبه بین کشورهای حوزه خزر و ایجاد مرکزی منطقهای برای اشتراک گذاری اطلاعات بازرگانی و دریانوردی کشورهای حوزه خزر دو امر ضروری است که امیدواریم در این اجلاس به آن دست یابیم.
گفتني است، هفتمین اجلاس ٥ جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی خزر با حضور کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان 25 و 26 آبان در بندر امیرآباد برگزار می شود.
گالری تصاویر