«نورپردازی» ابزاری برای توسعه گردشگری شهری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34424
ساعت 10:10 يکشنبه 3 آبان 1394
اخیرا مطالعاتی در خصوص رنگ و نور و تاثیر آن در توسعه گردشگری مد نظر قرار گرفته است ، که می تواند به عنوان یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب گردد.

مهرداد تاوتلی ، کارشناس ارشد گردشگری و هتلداری در هفته نامه «طلوع صبح» نوشت :

صنعت گردشگری  یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنعت ها در دنیای امروز به شمار می آید و در این رابطه جاذبه های گردشگری به عنوان یکی از مولفه های اصلی توسعه گردشگری می باشند . در این بین  نورپردازی مقوله ای است که می تواند در ایجاد ارزش و جذابیت در جاذبه های گردشگری یک منطقه نقش و تاثیر به سزایی را ایفاد نماید . نورپردازی و جلوه دهی  ، علاوه براحیای بافت شهری در شب و ایجاد خاطره ذهنی مناسب در گردشگران ، می تواند از طریق تاثیر گذاری در امنیت و نیز افزایش زمان گردشگر و در صورت بهره گیری مناسب به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد . 

ایگور کنز به بررسی تاثیر نورپردازی بر خلق و خوی انسان پرداخته و اثر نورپردازی بناها را بر انسان و رنگ ها مورد بررسی قرار داده است و آن را یکی از عوامل موثر بر عملکرد انسان در محیط کار و زندگی دانسته است. امروزه در بسیاری از شهرهای مهم دنیا مدیران شهری با استفاده از مشاوران نور پردازی و رنگ ها در محیط شهری بدنبال ایجاد یک نگرش جدید می باشند . نور پردازی ، جلوه دهی و رنگ ، ترکیبی از علم و هنر است و نورپردازی موضوعی است درباره اینکه مردم یک شهر یا کشور چگونه محیط اطرافشان را روشن می کنند ، چگونه آن را احساس و چه واکنشی نسبت به آن نشان می دهند . اغلب گردشگران دوست دارند تا دیر وقت  بیرون از هتل باشند و در اماکن و خیابان ها به تفریح و گردش بپردازند.  این موضوع بسیار مهم و  مورد توجه گردشگران واقع شده است . و یک عامل خاطره انگیز برای آنها محسوب می شود . 

اخیرا مطالعاتی در خصوص رنگ و نور و تاثیر آن در توسعه گردشگری مد نظر قرار گرفته است ، که می تواند به عنوان یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب گردد. به عبارتی به این موضوع می پرازیم  که فضاها و اماکن و محیط های گردشگری باید از نظر بصری دارای چه ویژگیهایی باشند و چه رنگی و یا رنگهایی مناسب فضا های توریستی هستند و در شب که نور جای رنگ را می گیرد ؛ چه نوع نور پردازی برای فضاهای توریست پذیر مناسب است ( فضاهایی مانند رستورانها ؛ هتل ها؛ موزه ها؛خیابانهای توریستی، پارکهای توریستی و سایر اماکن و ابنیه و محیط های باز و بسته که مورد تردد گردشگران است باید چه رنگی داشته باشد و چگونه نور پردازی شود) که جذابیت ویژه ای را برای گردشگران ایجاد نماید . 

هر چند اصول و منابع مفصلی در خصوص چگونگی رنگ آمیزی و نورپردازی فضاهای توریستی در سایر کشور ها وجود دارد که منطبق بر فرهنگ و اقلیم هر کشور با سایر کشور ها متفاوت است. به هر حال رنگ و نور در گردشگری موضوعی است که مورد توجه وتفحص قرار گرفته است و در این راستا در ایران برای مثال اقدامات بسیار خوبی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش صورت پذیرفته است ؛ و به شب های جزیره کیش رنگ و بویی تازه بخشیده و موجبات خشنودی و رضایت خاطر گردشگران را فراهم آورده است.

همچنین توسعه گردشگری  در سایر کشور ها با  برنامه ریزی رنگ و نور در تبلیغات؛ در چاپ و انتشار نشریات گردشگری ؛در بناهای تاریخی و رستورانها و هتل ها و موزه ها بسیار هدفمند و بر اساس استاندارد و اصول خاص منطبق بر مطالعه صورت می پذیرد .حتی در سریالها و فیلم هایی که در ابعاد بین المللی می سازند و هدف معرفی کشورشان را دارند به نور پردازی و رنگ آمیزی خیابانها و اماکن وتاسیسات شهری و گردشگری توجه می کنند.
امروزه ، شهرهای سراسر دنیا کاملا آگاهند که می توانند اقتصاد خود را از طریق صنایع تفریحی و گردشگری تقویت کنند .

فرانسواز چوی در کتاب شهرسازی ، تخیلات و واقعیات یکی از عوامل اصلی عدم جذابیت شهر را عدم روشنی و وضوح زمینه و عوامل شهر می داند که (خصوصا در شب ) کمتر جهانگردی را به خود جلب می کند . در همین خصوص کولین لنچ می گوید شهری که دارای نمادهای آشکار و با وضوح کامل باشد ، بدین تعبیر به نظر خوانا و متشخص می رسد و یک برند و شخصیت را تداعی می کند ، چنین شهری چشم و گوش را به توجه بیشتری دعوت می کند و افراد را به جانب خود می خواند؛ با توجه به این موارد امروزه یکی از مسائل و دغدغه های اصلی قابل بحث و بررسی برای شهر ها وجهه تصویری آنهاست واز جمله مسائل و مشکلاتی است که می تواند مستقیم و یا غیر مستقیم موجبات نارضایتی گردشگران را فراهم آورد.

نورپردزای سرلوحه امور شهرهای توریستی جهان قرار گرفته است و به آن به عنوان ابزاری برای توسعه گردشگری شهری نگریسته می شود . یکی از شاخص های اصلی نورپرازی شهری می تواند ایجاد امنیت در شهر باشد که برای جذب جهانگردان خارجی ، بسیار حائز اهمیت است . 

خرید کردن گردشگران یکی دیگر از پیامدهای مثبت اقتصاد گردشگری شهری است که شهرها همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند بهره کافی را از آن کسب نمایند . در این راستا ، یکی از مهمترین سرمایه های جهانگردی درشهرها خیابانها هستند . وقتی به خیابان که اصلی ترین عنصر شهری جهت خرید است می رویم  ، به مجموعه ای با تمام چیزهایی که دارد ، می نگریم ، مشخصاْ  خیابان یکی از اجزای کلیدی محصول گردشگری به شمار می رود.  و لذا به منظور جذب بیشتر گردشگر برای خرید ، خیابان ها باید ظاهری خوشایند و دلپذیر مطابق با استانداردهای بین المللی گردشگری  داشته باشند . یکی از راهکارهای مناسب سازی خیابانها و اماکن برای توسعه خرید  نورپردازی مناسب شهری است.

 جزیره  کیش به نقش عملکردی نورپردازی به عنوان یکی از شیوه های مناسب سازی و شکل بخشی و جلوه دهی  به فضاهای شهری در هنگام شب توجه ویژه  دارد . و سازمان منطقه آزاد کیش در این راستا زیر ساخت های خوبی را ارائه نموده که مورد توجه گردشگران واقع شده است و عامل جذب کننده خوبی برای جذابیت هر چه بیشتر جزیره کیش می باشد . گردشگران نهایت استفاده را از تمامی وقت خود حتی در شب برای برنامه های تفریحی از قبیل دوچرخه سواری ، پیاده روی  خانوادگی در کنار ساحل ، ورزش در کنار خیابان ها ، پارک ها ، با توجه به امنیت موجود خواهند داشت .



شناسه خبری: 34424

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري