آثار تاریخی ماکو مرمت و بازسازی می‌شوند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34188
ساعت 10:01 شنبه 4 مهر 1394
فرماندار ماکو گفت: به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو و فرمانداری این شهر اغلب آثار باستانی ماکو مرمت و بازسازی می‌شوند و کار مرمت تعدادی از آنها آغاز شده است.

به گزارش فرینا به نقل از تسنیم، شاهین علیزاده اظهار داشت: هم اینک بازسازی اغلب آثار تاریخی ماکو در دستور کار است و در این راستا برای مرمت و بازسازی ساختمان اداری خانه حسن خان تیموری تاکنون 300 میلیون ریال اختصاص یافته و عملیات مرمت آن در حال اجراست و 500 میلیون ریال اعتبار نیز برای ادامه فعالیت مرمت مورد نیاز است.

وی افزود: تاکنون سه میلیارد و 73 میلیون ریال اعتبار برای بناهای طرح پردیسان ماکو تخصیص پیدا کرده و عملیات مربوط به آن نیز در حال اجراست و این پروژه به 5 میلیارد ریال اعتبار جدید هم تا پایان سال 94 نیاز دارد.
فرماندار ماکو بیان کرد: تاکنون برای ساماندهی یا تهیه مدارک و مستندات ثبت جهانی قلعه قابان ماکو هیچ اعتباری تخصیص نیافته و حداقل 5 میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرای این طرح لازم است.
وی با اشاره به موقعیت طبیعی و نوع معماری قلعه قابان افزود: به دلیل موقعیت طبیعی و نوع معماری شهر قلعه‌ای و نسبت آن با صخره بزرگ «قیه» که اولین سنگ چتری جهان است و ظرفیت گردشگری فوق العاده‌ای دارد این قلعه برای تهیه و گردآوری مستندات و تشکیل پرونده برای ثبت جهانی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.
علیزاده با اشاره به پل‌های پنج دهنه تاریخی ماکو افزود: تاکنون اعتباری برای این پل‌ها اختصاص نیافته و 3 میلیارد ریال نیز برای اجرای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی لازم است.
فرماندار ماکو گفت: در مورد پل‌های تاریخی شهرستان حمایت‌های ادارات ذیربط در ساماندهی اطراف آن برای تبدیل به محیط فرهنگی، تفریحی و گردشگری ضرورت دارد.



شناسه خبری: 34188

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو