منطقه ويژه پيام، قطب اقتصاد استان البرز

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33998
ساعت 10:04 سه شنبه 17 شهريور 1394
منطقه ويژه اقتصادي پيام از تير ماه 1382 درزميني به مساحت 3600 هکتاردر محدوده فرودگاه تاسیس شد فعاليت هاي صنعتي، توليدي و تجاري با حضور 63 سرمايه گذار انجام مي شود اين منطقه با داشتن زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری برای استقرار صنایع سبز و پاک در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

شرکت خدمات هوایی پیام در سال 1369تحت عنوان مرکز خدمات هوایی جهت ارائه خدمات هوایی  و حمل و نقل و توزیع بار و ارائه خدمات هلی کوپتری به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تامين تجهیزات و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را شروع نمود و در سال1374 اساس نامه شرکت خدمات هوایی پیام به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با توجه به موقعیت و جایگاه این شرکت و همجواری آن با تهران بنا به مصوب تیرماه 1382 هیئت محترم دولت 3600 هکتار از اراضی فرودگاه پیام بعنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین گردید.
فرودگاه پيام مي تواند با امكانات زير بنايي و زير ساختي كه دارد و با همت مديران و مسئولان استان البرز در بخش هاي مختلف به مردم استان و ساير مناطق كشور خدمات ارائه دهد به منظور آشنايي با اين مجموعه با محمدعلي مختاري، مدير عامل شركت خدمات هوايي پيام و منطقه ويژه اقتصادي به گفت و گو نشستيم.

در ابتدا نحوه فعاليت فرودگاه پيام را بفرماييد ؟ 
شركت خدمات هوائي پیام از شركت هاي تابعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است كه از ابتداي تاسيس داراي فرودگاه بوده و در زمينه حمل و نقل بار و مرسولات پستي فعاليت داشته كه به تدريج نسبت به نياز منطقه و كشور فعاليت هوائي گسترش يافت و توانست با اخذ مجوزهاي لازم از سازمان هواپيمائي كشوري به عنوان تنها فرودگاه بين المللي  باري كشور در مسيرهاي داخلي و خارجي فعالیت نمايد. در حال حاضر علاوه بر حمل و نقل باري 12 شركت آموزش خلباني و دانشكده آموزشي در بخشهاي خصوصي در فرودگاه فعاليت مي نمايند. 
در خصوص منطقه ويژه اقتصادي پيام كه از تير ماه 1382 درزميني به مساحت  3600 هکتاردر محدوده فرودگاه تاسیس شد فعاليت هاي صنعتي، توليدي و تجاري با حضور 63 سرمايه گذار انجام مي شود اين منطقه با داشتن زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری برای استقرار صنایع سبز و پاک در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. 
تمامي زير ساختها در فاز يك منطقه ويژه به مساحت 40 هکتار ایجاد شده و عملیات اجرایی زیر ساختهای فاز دو نیز آغاز شده است منطقه ویژه اقتصادی پیام نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به پایتخت است كه در مهر شهر کرج واقع شده و سرمایه گذاران به راحتی و سهولت با دسترسی هایی که به آزاد راههای تهران _ کرج و تهران _ قزوین و همچنین به راههای ارتباطی چند استان بزرگ کشور و مهمتر ازهمه به فرودگاه بین المللی پیام دارد نسبت به حمل و نقل بار برای داخل و خارج کشور اقدام نمایند و از مزیت های مناطق ویژه اقتصادی از جمله معافیت مالیات بر ارزش افزوده و گمرک استفاده نمایند.    

     

فعاليت گمرك منطقه ويژه به چه صورت است و در حال حاضر صادرات و واردات كالا ها چگونه است؟ 
با استقرار گمرک منطقه ویژه از سال 1373 در فرودگاه و همچنین استقرار گمرکات استان البرز و اخذ مجوزهای لازم ترانزیت کالا، کارنه تیر، ترخیص خودروهای زیر 2500 سی سی و استقرار واحد های مرتبط آزمایشگاهی، سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور، ورود  همه نوع کالا به ویژه لوازم و قطعات کامپیوتر، پارچه  و... در منطقه تحت نظارت گمرکات و انبار داری منطقه ویژه انجام می گیرد که با افزایش این فعالیت ها در سال قبل رتبه درآمدی گمرک استان از بین 163 گمرک در رتبه شانزدهم قرار گرفته است که نشان دهنده رونق اقتصادی و فعالیتهای تجاری است. 

فرودگاه بين المللي پيام جهت فعاليت خود در حال حاضر داراي چه نوع زير ساخت هايي است ؟ 
فرودگاه بین المللی با دارا بودن باند پروازی به طول 4150 مترو دو تاكسيوي و سيستم روشنایی دید در شب و بیش از 10 هکتار اپرون و 6 هزار متر مربع آشیانه و6 هزار متر مربع هاب  و برج مراقبت و تجهیزات مناسب ایمنی، سوخت رسانی، هواشناسی ،... و منطقه ویژه با انبار سرپوشیده 20000 متر مربع و 4 هکتار فضای رو باز در حال بهره برداری است. 

شهر ICT  چيست و تا كنون چه اقداماتي انجام گرفته است؟ 
فعاليت جهاني از فعاليت سخت افزاري به ماشين آلات پيچيده و نرم افزاري تبديل شده كه با وجود ارتباطات رو به رشد و كامپيوترها همه فعاليت ها در شبكه هاي الكترونيكي جامع و همه گير است. 
شهر  ICT اقيانوسي از علم است كه به دست انسانهاي متفكر طراحي و ساختار آن برنامه ريزي و زنجيره ارتباطي  الكترونيكي را پديد خواهد آورد كه با هدف دستيابي آسان به خدمات و مراكز مدرن و سالم و به دور از هر گونه آلودگي و حداقل ارتباط فيزيكي در آن فعاليت خواهد شد. 
در حال حاضر جانمايي زمين به مساحت 3 هزار هكتار در بخش جنوب شرقي منطقه ويژه اقتصادي پيام در نظر گرفته شده و با برگزاري جلسات با حضور معاونين وزارت ارتباطات و كارشناسان مربوطه طرح مقدمات مطالعات جامع شركت خدمات هوايي پيام در سه بخش منطقه ويژه اقتصادي، فرودگاهي، شهر ICT  انجام شده است و درحال انتخاب مشاور ذيصلاح براي انجام امور مطالعاتي هستيم. 

طي دو سال گذشته چه اقداماتي انجام شده است ؟ 
طي دو سال گذشته در شركت خدمات هوايي پيام با اصلاح ساختار و مديريت هزينه كه مجموعه فعاليتها در انتظام مالي و اداري شركت با افزايش 95 درصدي فعاليتهاي منابع در آمدي پايدار و تصويب مجموعه تشكيلاتي شركت با چابك سازي سازماني و ارتقاي سطح علمي و عملي كاركنان و گسترش فعاليتهاي فرودگاهي افزايش شركتهاي آموزش هوايي و خدمات فني و مهندسي پروازي انجام شده است كه شركت را از زيان انباشته به نقطه سر به سر رسانده شده و با توسعه انبارهاي روباز و سر پوشيده، توسعه صنعتي منطقه ويژه از40 هكتار به 96 هكتار، ساخت ساختمان پنجره واحد گمركي و بهره برداري سامانه جامع آماري و اطلاعات، سامانه جامع گمركي، اجراي پروژه لايتينگ روشنايي باند، تاسيس و راه اندازي دانشكده علمي كاربردي توسط بخش خصوصي، توسعه ناوگان هوايي و هلي كوپتري فرودگاه و تجهيز و بازسازي سالن ترانزيت فرودگاه، رائه طرح شهر ICT در برنامه ششم و جانمايي سه هزار هكتار زمين، انعقاد تفاهم نامه با اساتيد دانشگاهي جهت تهيه طرح مقدمات مطالعاتي منطقه ويژه اقتصادي، فرودگاهي،ICT  و اخذ مجوز گمركي ورود خودروهاي خارجي با حجم زير 2500 سي سي، فعاليت آزمايشگاه مواد دارويي وغذايي زمينه براي حضور فعالان اقتصادي و صنعتي و سرمايه گذاري بخش خصوصي فراهم شده است.

فرودگاه و منطقه ويژه اقتصادي چه دستاوردهايي را داشته است؟ 
در سطح ملي كسب مقام دوم پروازها در نشست و برخاست هواپيما از بين 61 فرودگاه كشور و سرمايه گذاري خصوصي در منطقه ويژه اقتصادي به مبلغ  4305  ميليارد ريال، تملك ده هزار هكتار اراضي براي فعاليتهاي اقتصادي تجاريICT ،IT و صنايع ارتباطي و فرودگاهي و در سطح استان تبديل منطقه ويژه اقتصادي به قطب اقتصاد استان البرز انجام فعاليتهاي بازرگاني و گمركي براي صادرات و واردات، ترانزيت‌، كارنه تير از دستاوردهاي اين مجموعه بوده است.



شناسه خبری: 33998

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو