تعبیر رویای افزایش صادرات در هرمزگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33641
ساعت 15:44 شنبه 17 مرداد 1394
صادرات بندرعباس افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است. صادرات غیرنفتی از بندر شهیدباهنر بندرعباس در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد افزایش یافت.

به گفته محمد محسنی، مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر شهید باهنر بندرعباس دراین مدت بیش از ۴۹۲ هزارو ۳۴۲ تن کالای غیرنفتی از این بندر صادر شده است. همچنین در این مدت ۲۱ هزارو ۸۳۷ تن کالای نفتی از بندر شهید باهنر به مقصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند صادر شده است. 

کالاهایی که شامل مواد شیمیایی، کشاورزی، مواد معدنی، قیر، میوه و تره‌بار، مواد پروتینی، دام زنده، آهن‌آلات و مصالح ساختمانی بوده است.مدیران استانی معتقدند توافق هسته‌ای انجام شده حاشیه امنی به وجود آورده که موجب حضور کشتی‌های شرکت‌های کشتیرانی بزرگ دنیا در بندر عباس شده است. همچنین توسعه زیرساخت‌های صادراتی، افزایش تناژ پهلوگیری کشتی‌ها در اسکله‌ها و امکان تخلیه و بارگیری کشتی‌ها به طور همزمان در اسکله‌ها از دیگر عواملی است که موجب افزایش صادرات از بندرعباس شده است.کارشناسان معتقدند نزدیکی مسافت کشورهای خلیج‌فارس به بندرعباس و کاهش هزینه حمل‌ونقل تاثیر بسیاری بر رونق صادرات بندرعباس داشته است.

همچنین نیاز کشورهایی مانند قطر به مصالح ساختمانی به دلیل میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲م موجب افزایش صادرات مصالح ساختمانی، آهن و بتن شده است.دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج‌فارس و اتصال به راه گذر شمال ـ جنوب از شبکه جاده‌ای به کشورهای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق، بندرعباس را به پایانه‌ای راهبردی در منطقه تبدیل کرده است. 

این بندر از فعال‌ترین و بزرگترین بنادر تجاری کشور بعد از بندر خرمشهر در دهه ۵۰ و ۶۰ بوده است.به گفته کارشناسان بازاریابی و معرفی محصولات ایرانی به بازارهای جهانی و کاهش قیمت محصولات مرغوبی مانند خرما موجب افزایش درخواست و سفارش این محصولات از سوی بازرگانان خارجی شده است.ابراهیم پورحیدری، عضو اتاق بازرگانی بندرعباس به صمت می‌گوید: افزایش ۴۸ درصدی صادرات محصولات از بندر شهید باهنر به دلیل توسعه و بازسازی زیرساخت‌های صادراتی بندر شهید باهنر است. 

همچنین امسال برای صادرات محصولات کشاورزی بازاریابی شده و بازارهای هدف شناسایی شدند. به‌ویژه صادرات خرما افزایش یافت. همچنین به دلیل کاهش قیمت سوخت لنج‌ها، هزینه حمل‌ونقل دریایی ارزان‌تر شد و این امر موجب افزایش صادرات و تمایل بازرگانان به صادرات محصولات خود از بندرعباس شد. او می‌افزاید: همچنین بازاریابی‌های انجام شده در بازارهای هدف منجر به افزایش صادرات کالا از بندرعباس شد. با تحقیقات انجام شده و برآورد قیمت محصولات دیگر کشورها در بازارهای جهانی، قیمت محصولات صادراتی مانند خرما را کاهش دادیم. کاهش قیمت محصولات موجب شد تا سفارش آنها از سوی بازرگانان خارجی افزایش یابد.به گفته پورحیدری پس از توافق هسته‌ای انجام شده، تعرفه صادرات محصولات کشور در بسیاری از بازارهای هدف کاهش یافت.او معتقد است با اینکه لغو تحریم‌ها به‌طور کامل هنوز اجرایی نشده است، محصولات کشور، مورد پذیرش بازارهای جهانی قرار گرفته‌اند و تاثیرات روانی تحریم‌ها در دنیا از بین رفته است.

پورحیدری عنوان می‌کند: برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس خرید محصولاتی مانند مصالح ساختمانی از بندرعباس به صرفه است چراکه این بندر از نظر مسافت فاصله کمی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس دارد و هزینه حمل‌ونقل کمتری بر آنها تحمیل می‌شود. او می‌گوید: محصولات کشاورزی نیاز به وسیله مناسبی برای حمل‌ونقل داشته و همچنین باید به کشورهایی صادر شوند که مسافت کمتری با بندر شهید باهنر دارند چرا که احتمال فاسد شدن این محصولات وجود دارد. بهتر آن است که میوه و تره‌بار از طریق حمل‌ونقل هوایی به کشورهای مقصد ارسال شوند.

عضو اتاق بازرگانی بندرعباس می‌افزاید: فاصله بندر شهیدرجایی تا کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمتر از ۲۴ ساعت بوده و با وجود حمل این محصولات از طریق دریا، میوه و تره‌بار کاملا سالم و تازه به مقصد می‌رسند. از نظر قیمت و کیفیت به نفع کشورهای حوزه خلیج‌فارس است که از کشور ما میوه و تره‌بار خود را تهیه کنند. صیفی‌جات و تره‌بار بندرعباس زودتر از دیگر شهرها و استان‌های کشور می‌رسند و قابل مصرف می‌شوند.پورحیدری عنوان می‌کند: استان هرمزگان دچار خشکسالی شده و صادرات محصولات کشاورزی از این استان منطقی به نظر نمی‌رسد اما الگوی کشت در این استان و به ویژه در بندرعباس تغییر کرده و مصرف آب در کشاورزی استان کاهش یافته است.

حضور کشتیرانی‌های بزرگ در بندرعباس
مدیران استانی معتقدند توسعه زیرساخت‌های صادراتی در بندرعباس و توافق هسته‌ای انجام شده موجب افزایش صادرات از بندرعباس شده است چراکه این توافق حاشیه امنی به وجود آورده و ابهت تحریم‌ها را شکسته است.خلیل قاسمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان به صمت می‌گوید: افزایش صادرات از بندر شهید باهنر در ۴ ماهه نخست سال به دلیل توافق هسته‌ای است. همچنین به دلیل افزایش صادرات محصولاتی مانند مصالح ساختمانی، بتن و آهن‌آلات به دلیل همجواری با برخی کشورها مانند قطر است چرا که جام‌جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲م در این کشور برگزار می‌شود و این کشور به دلیل ساخت‌وسازهای فراوان نیاز به مصالح ساختمانی بسیاری دارد. 

او می‌افزاید: بزرگترین خط کشتیرانی کشورهای اروپایی در بندر شهید رجایی حضور یافته‌اند و خط ارتباطی بندرعباس در حال رونق گرفتن است. وقتی خطوط ارتباطی بین‌المللی بین بنادر رونق بگیرد، صادرات، واردات و تجارت بندرعباس نیز رونق می‌گیرد. حضور خطوط کشتیرانی جهانی در بندرعباس موجب می‌شود تا محصولات تمامی بازرگانان به راحتی در سراسر دنیا جابه‌جا شوند و حمل‌ونقل کالا بسیار آسان‌تر از زمانی که یک شناور در تناژ بالا کالاها را جابه‌جا کند، انجام می‌شود. قاسمی عنوان می‌کند: توافق هسته‌ای حاشیه امنی برای تجارت بنادر مانند بندرعباس ایجاد کرده و ابهت تحریم شکسته شده است. افراد، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی به بنادری مانند بندرعباس ورود پیدا کرده‌اند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان می‌گوید: زیرساخت‌های صادراتی بندرشهید رجایی نیز نسبت به سال گذشته توسعه یافته‌اند و پیش از توافق هسته‌ای نیز ترانزیت کالا از طریق حمل‌ونقل دریای انجام می‌شد. زیرساخت‌های بندرعباس در حوزه تخلیه و بارگیری و اسکله‌ها و بنادر و تناژ پهلوگیری کشتی‌ها در حال افزایش است. 

همانطور که به جز بندر شهید رجایی و بندر باهنر در اسکله اختصاصی منطقه ویژه صنایع معدنی فلزی خلیج‌فارس نیز طرح توسعه به پایان رسیده و اکنون ۲ کشتی همزمان می‌توانند در این بندر پهلوگیری کرده و تخلیه و بارگیری کنند. در حوزه بسته‌بندی و فرآوری محصولات در بندرعباس هنوز اتفاق خوبی نیفتاده است. در حوزه احداث واحدهای فرآوری و بسته‌بندی مجوزهایی صادر کرده‌ایم اما هنوز این واحدها به بهره‌برداری نرسیده‌اند.‌ به گفته کارشناسان و مدیران استانی حضور خطوط کشتیرانی بین‌المللی و بازگشایی دفاتر شرکت‌های بزرگ کشتیرانی جهانی موجب رونق و افزایش هرچه بیشتر صادرات از بندرعباس می‌شود.

منبع: گسترش صمت



شناسه خبری: 33641

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو