موج بلند صادرات دریایی هرمزگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33508
ساعت 11:12 چهارشنبه 7 مرداد 1394
حتی پیش از برداشته شدن تحریم‌ها نیز زمزمه‌های توافق هسته‌ای بر تجارت استان‌های مرزی و بندری مانند هرمزگان تاثیر بسیار مثبتی داشته است. به گفته خلیل قاسمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان؛ در صورت تداوم تحریم‌ها، این استان به رکود اقتصادی و تجاری نزدیک می‌شد.

کارشناسان می‌گویند این استان ظرفیت‌های مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد. دارا بودن حمل‌ونقل دریایی و صنایع تولیدی استان هرمزگان را به فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری از سوی صاحبان سرمایه کشورهای خارجی تبدیل کرده است. همچنین بندرهای شهید رجایی و باهنر زیرساخت‌های مناسب برای پهلو گرفتن کشتی‌های خطوط کشتیرانی بین‌المللی را دارا هستند. برداشته شدن تحریم‌ها همچنین امکان صادر کردن محصولات استراتژیک استان هرمزگان مانند خرما و آبزیان به کشورهایی را مهیا می‌کند که تاکنون در زمره بازارهای صادراتی ما نبوده‌اند.
اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها نمایندگی‌های شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی در استان هرمزگان گشوده خواهند شد و کشتی‌های کشورهای اروپایی، آسیایی و امریکایی به طور رسمی در بندرهای این استان پهلو خواهند گرفت. همچنین قیمت سوخت لنج‌های باری که در اثر تحریم‌ها افزایش چشمگیری یافته بود به قمیت پیش از دوران تحریم بازمی‌گردد.مدیران استانی معتقدند که با برداشته شدن تحریم‌ها توسعه تجاری و صنعتی در استان هرمزگان اتفاق می‌افتد.
خلیل قاسمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان به صمت می‌گوید: استان هرمزگان یک استان بندری بوده و مراودات آن بیشتر با کشورهای خارجی است تا استان‌های داخل کشور. بر همین اساس در اثر تحریم‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده برای مبادلات کالا و نقل و انتقالات ارزی، استان هرمزگان به سمت رکود اقتصادی نزدیک می‌شد.
او می‌افزاید: زیرساخت اصلی استان ما تجارت بوده و بندرهای بزرگ شهید رجایی و باهنر از بنادر اصلی ایجاد اشتغال و رونق در استان هرمزگان هستند.‌ شرایط نوین موجب می‌شود خطوط کشتیرانی بین‌المللی حمل‌ونقل کالا به استان هرمزگان را انجام دهند و خطوط کشتیرانی داخلی نیز بتوانند به سهولت در بندرهای کشورهای مختلف پهلو بگیرند. بنابراین با برداشته شدن موانع موجود برای حمل‌ونقل کالا و ترانزیت و مبادلات مالی، رونق را در استان هرمزگان در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.
قاسمی عنوان می‌کند: در گذشته کشتی‌هایی از کشورهای مختلف به صورت غیررسمی در بنادر استان هرمزگان پهلو می‌گرفتند اما پس از توافق هسته‌ای، کشتی‌های باربری به صورت رسمی در بنادر این استان پهلو خواهند گرفت. او می‌گوید: لغو تحریم‌ها بر حمل‌ونقل دریایی تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت. استان هرمزگان دارای ۲ منطقه آزاد بسیار مهم کیش و قشم بوده و برداشته شدن تحریم‌ها بر توسعه این مناطق نیز تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان می‌افزاید: هدف از ایجاد مناطق آزاد در جزیره‌ها استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی بوده و برداشته شدن تحریم‌ها موجب می‌شود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی علاقه‌مند به فعالیت تجاری و تولیدی در این مناطق آزاد، فعالیت‌های مالی خود را به طور رسمی انجام دهند. همچنین برداشته شدن تحریم‌ها موجب کاهش هزینه‌های تبادلات مالی نیز می‌شود.به عقیده قاسمی در گذشته مبادلات مالی از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد اما اکنون ریسک تجاری کاهش می‌یابد.
او می‌افزاید: استان هرمزگان علاوه بر بندری بودن و دارا بودن خطوط کشتیرانی و امکان ترانزیت کالا از طریق دریایی، از لحاظ تولید نیز بسیار فعال است. استان هرمزگان به دلیل همجواری با دریا محدودیت منابع آبی ندارد و از طریق شیرین‌سازی آب دریا می‌توانیم مشکل کم‌آبی را رفع کرده و در صنایع آب‌بر نیز فعالیت کنیم. همچنین استان ما با دارا بودن نیروی کار، زمین‌های ارزان و مناطق آزاد مزیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری دارد.
 
کاهش هزینه حمل‌ونقل دریایی
در دوران تحریم‌ها قیمت حمل‌ونقل دریایی به دلیل افزایش سوخت لنج‌ها افزایش و صادرات محصولات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کاهش یافته بود. کارشناسان معتقدند که لغو تحریم‌ها منجر به کاهش هزینه ترانزیت کالا از طریق حمل‌ونقل دریایی شده و قیمت محصولات صادراتی نیز کاهش می‌یابد.
محمدرضا صفا، نایب‌رییس اتاق بازرگانی بندرعباس به صمت می‌گوید: برداشته شدن تحریم‌ها در کوتاه‌مدت اثری نخواهد داشت و به نظر من تا ۶ ماه آینده تاثیر چندانی از توافق هسته‌ای بر تجارت مشاهده نخواهد شد بلکه لغو تحریم‌ها در درازمدت اثرات خود را نشان خواهد داد. او می‌افزاید: به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های کشتیرانی نمی‌توانستند کشتی‌های خود را به بندرهای استان هرمزگان ارسال کنند که مشکلات بسیاری در حوزه صادرات به وجود آورده بود. اکنون شرکت‌های کشتیرانی قادر هستند نمایندگی‌های خود را در استان هرمزگان دوباره بگشایند و به فعالیت بپردازند.
صفا عنوان می‌کند: لغو تحریم‌ها موجب کاهش هزینه حمل‌ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی می‌شود. کانتینرهایی که با قیمت هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ دلار حمل می‌شدند، در دوران تحریم‌ها قیمت آنها به ۸ هزار دلار نیز رسید. او می‌گوید: با لغو تحریم‌ها قیمت حمل کانتینرها به مبلغ گذشته برمی‌گردد. به گفته صفا صادرات کالا به کشورهای همسایه کاهش داشته که یکی از دلایل آن گران شدن سوخت لنج‌ها و وسایل نقلیه دریایی که محصولات صادراتی را به کشورهای همسایه حمل می‌کردند بوده است.
او می‌افزاید: این امر موجب شد قیمت تمام شده کالاهای صیفی‌جات و میوه‌جات و محصولات صادر شده به امارات بیشتر از دیگر کشورها شده و تقاضا برای این محصولات کم شود. بازارهای هدف صیفی‌جات کشورهای عربستان، عمان، هند و پاکستان بسیار علاقه‌مند به این محصولات هستند و قسمتی از هزینه حمل این محصولات را پرداخت می‌کنند اما در دوران تحریم‌ها قیمت سوخت لنج‌های باربری ۵ برابر شده است.
صفا عنوان می‌کند: یکی از تحریم‌ها، تحریم خطوط کشتیرانی بود. پس از لغو تحریم‌ها به طور حتم به دلیل رقابتی شدن بازار، هزینه ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی کاهش چشمگیری خواهد داشت. من پیش‌بینی می‌کنم که قیمت حمل‌ونقل کالا به ۶سال گذشته بازگردد.
او می‌گوید: پس از توافق هسته‌ای با وجود لغو نشدن تحریم‌ها قیمت حمل‌ونقل کالا کاهش یافته است. پس از برداشته شدن تحریم‌ها امکان صادرات آبزیان استان هرمزگان به کشورهای مختلف آسیای شرقی، ویتنام، ژاپن، چین و اروپا فراهم می‌شود، چرا که پیش از تحریم‌ها نیز آبزیان هرمزگان به اروپا صادر می‌شدند.
صفا می‌گوید: خرمای پیارم استان هرمزگان در کشورهای عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس متقاضیان بسیاری دارد. با رایزنی‌های انجام شده از سوی انجمن خرمای استان هرمزگان با کشورهای کانادا، اسپانیا و اتریش «خرمای پیارم» به این کشورها صارد می‌شود اما میزان صادرات این محصول بسیار اندک است. او عنوان می‌کند: در آینده نزدیک پس از برداشته شدن تحریم‌ها، خطوط دریایی مستقیم به کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی نیز ایجاد می‌شود، در نتیجه صادرات محصولات تولید شده در استان هرمزگان افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.



شناسه خبری: 33508

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو