نسیم سرمایه‌گذاری خارجی از «اروند» می‌آید

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33471
ساعت 11:33 دوشنبه 5 مرداد 1394
استان خوزستان از وجود منطقه آزادی بهره می‌برد که مزیت‌های بسیاری نسبت به دیگر مناطق آزاد کشور دارد. این مزیت‌ها مدیران و کارشناسان را امیدوار به حضور سرمایه‌گذاران خارجی پس از لغو تحریم‌ها کرده است.

با حضور سرمایه‌داران در منطقه آزاد اروند، زیربنای توسعه و گسترش تجاری و صنعتی استان خوزستان نیز فراهم می‌شود. به گفته کارشناسان بسیاری از سرمایه‌داران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه چراغ سبز نشان دادند اما به دلیل تحریم‌ها نتوانستند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند. همچنین به گفته مدیران استانی منطقه آزاد اروند دارای ظرفیت‌های لازم برای ایجاد واحدها و تولیدات صنعتی از سوی سرمایه‌داران خارجی و ایرانی به طور مشترک است.
به نظر می‌رسد خوزستان و منطقه آزاد اروند دارای امتیازات و مزایای بسیاری برای یکدیگر هستند. استان خوزستان فرودگاه بین‌المللی، ایستگاه راه‌آهن و شهرک‌های صنعتی خود را در این منطقه بنا کرده و منطقه آزاد اروند نیز ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌داران از سراسر دنیا را فراهم و استان خوزستان را به کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس متصل کرده و با وجود دارا بودن مسیرهای آبی، ریلی، جاده‌ای و هوایی هیچ بهانه‌ای برای حضور نیافتن سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه باقی نگذاشته است.

این منطقه دارای حمل‌ونقل ترکیبی دریایی، هوایی و زمینی بوده و دسترسی آسان به بسیاری از کشورها از نظر کوتاهی مسافت و آسانی رفت و آمد دارد. منطقه آزاد اروند دارای مرز مشترک با عراق بوده و از طرفی با دسترسی به خلیج‌فارس مسافت کمی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس دارد. فرودگاه بین‌المللی آبادان و ایستگاه راه‌آهن خرمشهر در این منطقه واقع شده‌اند. همچنین فرودگاه اهواز و فرودگاه ماهشهر در نزدیکی منطقه آزاد اروند قرار دارند. 

جزیره مینو از جذابیت‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود و در حوزه صنعت نیز صنایع فولادی، صنایع پایین‌دستی و صنایع بالادستی پتروشیمی و صنایع غذایی به ویژه شیلات ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند هستند. در حوزه زیرساخت‌های تجاری نیز سردخانه‌ها، انبارهای سرپوشیده، انبارهای سرباز، بارانداز و اسکله به میزان کافی در این منطقه وجود دارند. کارشناسان همچنین معتقدند که قانون‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، تضمین سرمایه توسط وزارت اقتصاد و دارایی، صدور کارت اشتغال برای متخصصان و واگذاری زمین به صورت اجاره‌های بلند مدت تا ۹۹ سال از امتیازاتی هستند که هر سرمایه‌داری را برای سرمایه‌گذاری وسوسه می‌کند. 

سید علی موسوی، مشاور عالی منطقه آزاد اروند و اتاق بازرگانی اهواز می‌گوید: در دوران مذاکرات و پیش از آن؛ تبلیغات و معرفی مناسبی که از منطقه آزاد اروند در خارج از کشور چه در نشست‌های بین‌المللی و چه هیات‌های بازدیدکننده انجام شد موجب افزایش تمایل شرکت‌های خصوصی و دولتی خارجی شده و حتی در دوران تحریم‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری در این منطقه چراغ سبز نشان دادند. 
او می‌افزاید: به‌طور حتم پس از توافق، هیات‌ها و شرکت‌ها حضور پررنگ‌تری در منطقه آزاد خواهند داشت. به نظر می‌رسد که سرمایه‌داران خارجی از سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند استقبال خوبی کنند.
موسوی عنوان می‌کند: در بین ۷ منطقه آزاد کشور، منطقه آزاد اروند تنها منطقه‌ای است که حمل‌ونقل ترکیبی داشته و از حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و حمل‌ونقل هوایی بهره می‌برد. همچنین این منطقه تنها منطقه آزادی است که با عراق از طریق مرز شلمچه هم‌مرز است و عراق شریک تجاری ما در این منطقه محسوب می‌شود. او می‌افزاید: در حوزه گردشگری نیز جزیره مینو یک منطقه گردشگری منحصر به فرد است که در منطقه آزاد اروند واقع شده. به گفته موسوی در بخش تجارت ظرفیت‌هایی مانند مرز تجاری شلمچه، بندر خرمشهر و آبادان وجود دارند. او می‌افزاید: در بخش صنعت شهرک‌های صنعتی بسیار فعالی در این منطقه وجود دارند.همچنین در حوزه پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، فولاد و صنایع غذایی به ویژه شیلات نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارند. 

موسوی عنوان می‌کند: سازمان منطقه آزاد اروند برنامه‌های جامعی در بخش‌های تجارت، صنعت و گردشگری برای توسعه این منطقه در نظر گرفته از جمله در زمینه گردشگری ساخت هتل ۵ ستاره، ایجاد تفریحگاه‌ها و اماکن گردشگری و فرهنگی مذهبی از برنامه‌هایی است که در آینده نزدیک در منطقه آزاد اروند به اجرا در می‌آید. او می‌افزاید: همچنین در بخش صنعت در حوزه صنایع پایین دستی و بالا دستی پتروشیمی، صنایع پایین دستی نفت، صنایع غذایی و در بخش صنایع سنگین مانند فولاد ظرفیت‌ها و برنامه‌های خوبی وجود دارد. برهمین اساس آمادگی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران خارجی در این بخش‌ها وجود دارد. 

مشاور عالی منطقه آزاد اروند می‌گوید: در بخش تجارت نیز خدمات تجاری مناسبی مانند وجود سردخانه‌ها، انبارهای سرپوشیده، انبارهای سرباز، بارانداز و اسکله از زیرساخت‌هایی هستند که منطقه آزاد اروند از آنها بهره می‌برد. او می‌افزاید: قوانین مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران بسیار وسوسه‌انگیز و خوب است. به عنوان نمونه وجود معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، تضمین سرمایه توسط وزارت اقتصاد و دارایی، صدور کارت اشتغال برای متخصصان، واگذاری زمین به صورت اجاره‌های بلند مدت تا ۹۹ سال، ثبت شرکت توسط شرکت‌های خارجی و سهولت جابه‌جایی و ورود و خروج ارز از مزایای درنظرگرفته شده در مناطق آزاد تجاری کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی است. 

موسوی عنوان می‌کند: سرمایه‌گذاران خارجی برای رفت و آمد و حمل‌ونقل اجناس خود هیچ مشکلی نخواهند داشت چراکه فرودگاه بین‌المللی آبادان در این منطقه واقع شده است. همچنین ایستگاه راه‌آهن خرمشهر نیز در منطقه آزاد اروند مستقر شده است. او می‌افزاید: در فاصله ۱۰۰ کیلومتری این منطقه، فرودگاه بین‌المللی اهواز واقع شده است. فرودگاه ماهشهر نیز در ۸۰ کیلومتری منطقه آزاد اروند قرار دارد. سرمایه‌گذاران کشورهای قطر، عمان و امارات نیز می‌توانند از راه آبی وارد منطقه آزاد اروند شوند. همچنین ۲ هتل ۴ ستاره در این منطقه آزاد برای اسکان آنها وجود دارد.

تولید مشترک سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان نیز معتقد است که منطقه آزاد اروند برای احداث واحدهای صنعتی و تولید مشترک سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی بسیار مناسب است. نورالله حسن‌زاده به می‌گوید: منطقه آزاد اروند یکی از مزیت‌های بزرگ استان خوزستان به شمار می‌رود. این منطقه میان ۲ رودخانه آب شیرین واقع شده و نزدیک به ۵ میلیون نفر جمعیت دارد. وجود فرودگاه بین‌المللی، نزدیکی به عراق و همسایگی با کشورهای خلیج‌فارس از امتیازات این منطقه آزاد محسوب می‌شوند که این منطقه را در سطح کشور منحصر به فرد کرده است.

او می‌افزاید: ۲ شهرک صنعتی آبادان و خرمشهر در منطقه آزاد اروند احداث شده که مدیریت آنها با سازمان منطقه آزاد اروند است. با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور، این ۲ منطقه در بحث صنایع آب‌بر می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. منطقه آزاد اروند در منتهی‌الیه رودخانه کارون واقع شده و صنایع آب‌بر می‌توانند در این نقطه احداث شوند. حسن‌زاده عنوان می‌کند: در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز این منطقه دارای ظرفیت‌های مناسبی است. وجود راه‌های آبی، ریلی، هوایی و دریایی این منطقه را برای سرمایه‌گذاری، احداث واحدهای صنعتی و تولید مشترک بسیار مناسب کرده است. او می‌افزاید: منطقه آزاد اروند دارای راه‌های ارتباطی مناسب برای اتصال به کشورهای آسیای‌میانه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق است. این منطقه دارای امکانات زیربنایی بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

منبع: گسترش صمت



شناسه خبری: 33471

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو