«انزلی» کانون توسعه اقتصادی گیلان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33462
ساعت 09:07 دوشنبه 5 مرداد 1394
اعضای مجمع نمایندگان گیلان ضمن دیدار از طرح‌های گردشگری و زیرساختی منطقه آزاد انزلی، در نشست هم‌اندیشی با مدیرعامل این سازمان بر آمادگی نمایندگان استان برای تحقق اهداف و برنامه‌های این منطقه تاکید کردند.

رضا مسرور، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست، توسعه مبادلات اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر را از اولویت‌های این منطقه برشمرد و گفت: تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر از مهمترین برنامه‌های این سازمان است، این کشورها در حال تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی و ترانزیتی خود بوده و شاهد افزایش رشد و توسعه اقتصادی در سال‌های اخیر در این کشورها بوده‌ایم.
وی با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری در منابع نفتی و گازی ایران در دریای خزر، خواستار عزم ملی برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی استان و منطقه آزاد انزلی شد و افزود: دریای خزر فرصت بی‌نظیری برای گیلان و شمال کشور است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از ظرفیت‌های آن بهره بیشتری برد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی راهبرد خود را تبدیل منطقه آزاد انزلی به مرکز دادوستد کالاهای استراتژیک کشورهای آسیای میانه (CIS) دانست و اعلام کرد: اهتمام بر تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل بندری و ریلی، عملیاتی کردن کریدورهای تجاری بین‌المللی و شروع به‌کار بورس کالا، سه حلقه درهم تنیده سازمان منطقه آزاد انزلی برای تحقق این اندیشه است.
مسرور با اشاره به دیدار سلطان بن سلیم رئیس منطقه آزاد جبل علی دبی از این منطقه، که از مدیران برجسته حمل‌ونقل دنیا است، اظهار کرد: با توجه به فضای جدید دیپلماسی بین‌المللی ایران، حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی اقتصادی و تجاری در انزلی، شرایط توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی ایران در حاشیه دریای خزر را مهیا کرده و انزلی را به کانون توسعه اقتصادی استان تبدیل می‌کند.
وی درخصوص تامین منابع مالی سرمایه‌گذاران گفت: افزایش فعالیت بانک‌ها و بیمه‌ها در این منطقه به‌منظور توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و خلق مزیت برای بهبود فضای کسب‌وکار در این منطقه صورت گرفته که تاکنون درخواست‌های متعددی برای تاسیس بانک و بیمه در منطقه داشته‌ایم که در مراحل صدور اخذ مجوز از بانک مرکزی هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان خواستار حمایت نمایندگان گیلان در اجرای کامل قوانین و مقررات مناطق آزاد شد و افزود: با توجه به اینکه مناطق آزاد قوانین خاص خود را دارند، پیشنهاد می‌شود در مواردی که بندهایی از قانون کشوری با قوانین مناطق آزاد در تعارض باشند، مصوباتی پیگیری شود که قوانین مناطق آزاد در این مناطق در اولویت اجرا باشند.
محمد حسین قربانی، نماینده شهرهای آستانه اشرفیه و کیاشهر و رئیس مجمع گیلان نیز در این نشست گفت: 13 نماینده گیلان برای حمایت از این منطقه آمادگی کامل دارند و نمایندگان استان به عنوان بازوهای این منطقه تلاش می‌کنند تا این منطقه هرچه بیشتر در توسعه گیلان و کشور منشأ اثر باشد. در صددیم در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است موانع و مشکلات پیش‌روی مناطق آزاد را مرتفع کنیم.
ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان و سیاهکل نیز نشست هم اندیشی میان منطقه آزاد انزلی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را حائز اهمیت دانست و گفت: پیشنهادهای خوبی در این جلسه مطرح شد و برای پیگیری این پیشنهادها تا حصول نتیجه آمادگی کامل داریم.
حسن تامینی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی علاوه‌بر گسترش تعامل میان طرفین می‌تواند موجبات همدلی در مسیر توسعه منطقه آزاد و به تبع آن استان را فراهم کند.
حسن خسته‌بند نیز منطقه آزاد انزلی را پتانسیل بسیار بالای شهرستان و استان برای توسعه اقتصادی اعلام کرد و افزود: باید شرایط لازم را برای حضور بانک‌های خارجی و شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی در این منطقه فراهم کنیم، همچنین با فعال کردن کریدور بین‌المللی در مسیر منطقه آزاد انزلی، توان ترانزیت بین‌المللی استان را افزایش دهیم.
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت نیز با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته، آمادگی نمایندگان گیلان را برای حمایت از منطقه آزاد انزلی با اصلاح قوانین مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذار و اشتغالزایی مولد و کمک به جذب منابع ملی برای پروژه‌های زیرساختی این منطقه اعلام کرد.
محمد مهدی رهبری املشی، نماینده رودسر و املش نیز منطقه آزاد انزلی را ظرفیتی مناسب برای گیلان دانست و اعلام کرد: نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای برطرف کردن مسائل منطقه آزاد انزلی به‌ویژه در حوزه‌های قانون‌گذاری و گسترش تعامل مسوولان کشوری و استانی برای رشد و توسعه منطقه اعلام می‌کنند.

ناصر عاشوری، نماینده شفت و فومن نیز اظهار کرد: استان گیلان دارای ظرفیت‌های مناسبی در حوزه‌های گردشگری و اقتصادی است و منطقه آزاد انزلی می‌تواند به مرکز ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری و اقتصادی استان تبدیل شود.
غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت نیز در این نشست، منطقه آزاد انزلی را بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی دانست و نقش این منطقه در توسعه استان را حائز اهمیت اعلام کرد و افزود: در دو سال اخیر اقدامات مناسبی در حوزه‌های عمرانی، اقتصادی و گردشگری در این منطقه صورت گرفته و شاهد تحولات مثبتی در منطقه آزاد انزلی بودیم و کوشش‌های انجام شده از سوی مدیرعامل این سازمان برای برطرف کردن مشکلات سرمایه‌گذاران فعال در این منطقه و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاران جدید از طریق خلق ظرفیت‌های جدید و توسعه همکاری‌ها با سایر نهادها، قابل تقدیر است.

منبع: دنیای اقتصاد



شناسه خبری: 33462

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو