برنامه ریزی بلندمدت، حلقه گمشده توسعه گردشگری کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33361
ساعت 09:54 سه شنبه 30 تير 1394
گردشگری در جهان کنونی به عنوان صنعتی پاک و سومین پدیده اقتصادی پویا، پررونق و رو به توسعه پس از نفت و خودروسازی، توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است.

کشور ایران جزو پنج کشور جهان از نظر تنوع اقلیمی و 10 کشور جهان از نظر تاریخی و فرهنگی است و در این بین جزیره کیش هم یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که طبیعتی زیبا و کم نظیر دارد .
این جزیره با ساختار مرجانی، سواحل وسیعی دارد که آب زلال دریا و شفافیت آن، امکان مشاهده انواع آبزیان را در عمق چند متری امکان پذیر می سازد، این جزیره از جمله کم خطرترین سواحل دنیاست و با داشتن انواع تجهیزات و وسایل مانند جت اسکی، اسکی روی آب، چتر پرنده، قایق های پدالی، امکانات غواصی، ماهیگیری و یک کشتی بزرگ به نام کشتی یونانی گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.
نقش این جزیره در مرحله نخست صنعتی - صادراتی و بعد تجاری و گردشگری بود اما با موفق نبودن برنامه های صنعتی و تجاری، توجه سرمایه گذاران بیشتر به بخش گردشگری جلب شد، با این حال برنامه ریزی های موقتی و راهکارهای کوتاه مدت، این روزها به عنوان معضلی در روند توسعه پایدار کیش مانع از ایجاد زیرساخت های مطمئن برای توسعه گردشگری شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید: با وجود اینکه رویکرد جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور، گردشگری و تجارت است اما توسعه گردشگری به عنوان مهمترین ماموریت کیش بدون اقدامات زیرساختی انجام شده و نیاز شدیدی به ایجاد یک زیرساخت اصولی و اساسی در این حوزه احساس می شود .
آقای مونسان می افزاید: فعالیت های زیادی برای رونق گردشگری کیش در سال های گذشته انجام شده اما این اقدامات راهکارهای موقتی بوده است که در یک مدت زمانی کوتاه باعث جذب گردشگر می شود و در ماه های دیگر سال، گردشگری کیش دچار رکود است.
وی با اشاره به مطالعات و بررسی ها در حوزه گردشگری اضافه می کند: در دنیای امروز که موفقیت در رقابت وابسته به اجرای تحقیق و پژوهش همه جانبه برای کارهاست، در بخش گردشگری تصمیم گیری ها بدون پشتوانه تحقیقاتی و بدون نگاه بلند مدت انجام می شد که آسیب های ناشی از آن هنوز بر پیکره گردشگری کیش باقیمانده است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید می کند: گردشگری کیش نیاز به ساختار اصولی براساس استاندارد و الگوهای موفق، برنامه ریزی و اقدامات زیرساختی دارد که این امر تحولی درگردشگری کیش ایجاد می کند و نتایج آن در بلند مدت بدست می آید.
منابع آگاه می گویند، تجربه سال ها برنامه ریزی و سرمایه گذاری در کیش نشان می دهد تسکین موقتی اقتصاد کیش که وابسته به گردشگری است با تصمیم گیرهای لحظه ای و پراکنده راه حل خوبی برای پیشرفت این جزیره نیست بلکه برنامه ریزی ها باید با شناسایی ظرفیت های کیش باشد تا علاوه بر رونق امروز به عنوان زیرساختی برای آینده مورد بهره برداری قرارگیرد.
به گفته کارشناسان، شناخت وضع موجود جزیره کیش نخستین اقدام هدفمند برای برنامه ریزی و تعیین راهکارهای توسعه گردشگری است لذا برای ایجاد ساختار مناسب و منطقی باید ابتدا بستر و زمینه خوبی مهیا شود که به همین منظور، برگزاری جلسات مستمر و گردآوری نظر مشاوران مجرب کشور در حوزه گردشگری، فعالان اقتصادی موفق در کشور، نمایندگان و مدیران جوامع، اصناف و سرمایه گذاران جزیره کیش با آسیب شناسی فعالیت های گذشته باید به طرح راهکار برای رفع معضلات و مشکلات گردشگری کیش، آماده سازی زیرساخت ها و تعیین خط مشی صنعت گردشگری کیش بیانجامد.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش هم می گوبد: حذف واسطه ها که با افزایش ناعادلانه قیمت ها آسیب جدی به گردشگری کیش زده است، کاهش هزینه های سفر به این جزیره، افزایش خطوط پروازی به کشورهای همسایه و حضور در نمایشگاه های بین المللی برای توسعه گردشگری بین المللی، افزایش ظرفیت هتل ها و ارائه خدمات بهترنیازمند برنامه ریزی بلند مدت و ایجاد بسترها و زیرساخت های مطمئن است.
آقای محب خدایی می افزاید: آشنایی سرمایه گذاران خارجی با شناخت فرصت های طبیعی ، بومی و تسهیلات قانونی منطقه آزاد کیش، ارتقای کیفیت اجناس و جلوگیری از واردات کالاهای بی کیفیت، برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها و مسابقات ورزشی ملی و بین المللی و توجه به گردشگری علمی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و سلامت از مهمترین موضوعاتی است که برای تبدیل کیش به یک مقصد مهم و دائمی گردشگری در منطقه ضروری است.
در همین زمینه معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش از آغاز برنامه ریزی های بلند مدت از 2 سال گذشته خبر می دهد و می افزاید: کیش دراین مدت شاهد تحولات بزرگی در حوزه تامین زیرساخت های جدید و تکمیل امور زیربنایی در حوزه شهری، دریایی و فرودگاهی بوده و اکنون بیشتر طرح های عمرانی با سرعت مطلوبی در حال اجراست است.
آقای افشاری می افزاید: توسعه باند جنوبی فرودگاه کیش برای توسعه و افزایش ظرفیت پرواز به جزیره کیش، بهسازی بسیاری از معابر و خیابان های اصلی کیش و جمع آوری پسماندها، تفکیک زباله و استفاده از گاز ناشی از سوزاندن زباله ها برای مصارف گوناگون به منظور پایان دفن زباله در کیش، ساخت اسکله 12 هزار تنی بندرگاه کیش برای افزایش صادرات و واردات، ساخت شهرک هزار و 400 واحدی اصناف و ارزان شدن هزینه های سفر به کیش از مهمترین برنامه های پیش روی سازمان برای توسعه هدفمند گردشگری در کیش است .
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش هم جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی را مهمترین عامل توسعه پایدار در کیش می داند و می گوید: این برنامه ریزی ها در حالی است که رکود، گریبان اقتصاد کشور را فرا گرفته است و سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در قالب سپرده‌های بانکی به بانک‌ها بسپارند، البته سازمان منطقه آزاد کیش برای رونق سرمایه گذاری از ظرفیت بازار سرمایه استفاده می کند که در این راه ارائه تسهیلات متنوع تر به علاقه مندان داخلی و خارجی می تواند راهگشا باشد.
آقای جیرفتی با اشاره به اولویت‌های سازمان برای پذیرش طرح‌های اقتصادی و عمرانی از ارائه تسهیلات دولتی به متقاضیان در حوزه تجارت خبر می دهد و می افزاید: به غیر از مزایای قانونی مانند معافیت‌های مالیاتی و اخذ نکردن روادید، آنچه که بیشترین جذابیت را برای سرمایه گذاران خارجی دارد، این است که حداقل بروکراسی در بخش صدور مجوز‌ها در کیش اعمال ‌شود.
وی ادامه می دهد: قیمت‌های واگذاری زمین و شرایط اخذ اقساط بسیار مناسب و همراهی سازمان در صدور مجوزهای ساخت چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ زمان صدور مجوز، برای حمایت از سرمایه گذاران است.
آقای جیرفتی می گوید: علاوه بر این، توافقی با بانک‌های عامل و به طور خاص بانک‌هایی که در حوزه گردشگری و صنعت مشغول فعالیت هستند، انجام شده است و سرمایه گذاران برای اخذ تسهیلات با حداقل سود به این بانک‌ها معرفی می شوند.
کیش به عنوان یکی از مناطق گردشگرپذیر کشور سالانه پذیرای بیش از یک و نیم میلیون گردشگر ایرانی و بیش از صد هزار گردشگر خارجی است که توسعه گردشگری و رعایت استانداردهای جهانی در ارائه خدمات بصورت کمی و کیفی موجب می شود تا کیش جایگزین سفر تفریحی برخی از هموطنان به خارج از کشور شود و این امر سالانه بالغ بر 500 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد.
به گفته کارشناسان، برنامه های بلند مدت مسئولان می تواند افق های روشنی برای افزایش تعداد گردشگران خارجی اعم از اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا جلوه گر سازد تا از این طریق جزیره کیش بتواند بیش از گذشته در خدمت به مردم کشور و منطقه قرار گیرد.

منبع: واحد مرکزی خبر



شناسه خبری: 33361

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو