بندر امام خمینی (ره) مرکز تجارت ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33348
ساعت 09:07 دوشنبه 29 تير 1394
منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، با وسعت 11044 هکتار در منتهی الیه شمال خلیج فارس در انتهای آبراه خور موسی در استان خوزستان قرار دارد.

این مجتمع بزرگ بندری با برخورداری از مزیت نزدیکی به 70 درصد از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، قرار گرفتن در مسیر کریدور  بین المللی حمل و نقل شمال ـ جنوب (NOSTRAC) و کریدور بین المللی حمل و نقل شرق ـ غرب،  قرار گرفتن در کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا، این بندر را به یکی از مهم ترین مراکز تجاری ایران و منطقه  تبدیل کرده است.
در خصوص فعالیت های این مجتمع بزرگ بندری با سعدالله عبداللهی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) گفت و گو کرده ایم.

با توجه به سپری شدن ایام تعطیلات نوروزی و به لحاظ اینکه بنادر کشور از جاذبه های گردشگری خوبی برخوردارند، چه تعداد از هموطنانمان از جاذبه های دریایی و بندری این بندر بزرگ تجاری بازدید به عمل آوردند؟
بنادر استان خوزستان با برخورداری از جاذبه های گردشگری از جمله جاذبه های دریایی و همجواری با یادمان های دوران دفاع مقدس، هر ساله شاهد عزیمت شمار بسیار زیادی از هموطنان برای بازدید از این جاذبه ها هستند. طی تعطیلات نوروزی سال 94، نزدیک به 223 هزار نفر در قالب میهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور، ضمن بازدید از مجتمع بزرگ بندری امام خمینی(ره)، از نزدیک با بخشی از ظرفیت های صنعت حمل و نقل دریایی کشور آشنا شده و با انجام نزدیک به 67 هزار نفر سفر دریایی در آبراهه های ایمن با جاذبه هایی دریایی در آبراه خور موسی آشنا شدند. 
در مجموع به دنبال امکانات فراهم آمده و تمهیدات به کار گرفته توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، بالغ بر 291 هزار نفر از هموطنان به انجام سفر دریایی در بنادر استان خوزستان پرداختند.

این مجتمع بزرگ بندری چه تمهیدات و اقداماتی برای بازدید گردشگران طی ایام تعطیلات نوروزی به اجرا در آورده است؟
اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با همکاری مراجع ذیربط در استان، اقداماتی متعددی به منظور استقبال شایسته از میهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور به مرحله اجرا گذاشته است که برگزاری جلسات برنامه ریزی و هماهنگی به این منظور، تشکیل ستاد استقبال و ایجاد امکانات و ارائه خدمات رفاهی در درب های ورودی و برپایی ایستگاه های اطلاع رسانی، برقراری ایمنی در گردشگاه های ساحلی و دریایی  ضمن تشکیل پایگاه های امداد و نجات  در آن نقاط، استقرار شناورهای جستجو و نجات به منظور امداد و نجات جان مسافران دریایی، نظارت بر بهره گیری از شناورهای ایمن  و استاندارد در امر جابجایی مسافر و رعایت الزامات ایمنی در سفر دریایی بخشی از امکانات و برنامه های این اداره کل برای خدمات رسانی به میهمانان نوروزی به شمار می آید. 

لطفا در خصوص عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) طی دوازده ماه سال گذشته و میزان رشد شاخص های عملیاتی آن توضیحاتی را ارائه فرمایید.
میزان تخلیه و بارگیری انواع کالاي نفتي و غيرنفتي در بنادر استان طی 12 ماه سال گذشته برابر با 46میلیون و117هزار و 128تن بوده که  از این میزان، 15میلیون و 695 هزار و 647 تن را کالای نفتی و 30میلیون و 421 هزار و 481 تن را کالای غيرنفتی  تشکیل می دهد. 
میزان تخلیه و بارگیری کالای کانتینری به عنوان یکی از شیوه های متداول جابجایی کالا در بنادر پیشرفته جهان تا پایان سال گذشته نیز، 269 هزار و 188کانتینر (TEU) بوده که بیانگر رشدی 30 درصدی در این زمینه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

با توجه برخورداری استان خوزستان از پایانه مسافری دریایی عملکرد این بخش  طی سال گذشته به چه صورت بوده است؟
استان خوزستان با برخورداری از پایانه مجهز و پیشرفته مسافری دریایی در بندر خرمشهر که بزرگترین پایانه مسافری  دریایی در کشور نیز محسوب می شود، موفق شده تا پایان 12 ماهه سال گذشته بالغ بر 47 هزار و 623 نفر مسافر جابجا نماید که رشد 14درصدی در زمینه جابجایی مسافر در استان خوزستان طي مدت ياد شده نشان می دهد.

این مجتمع بزرگ بندری تا کنون چه موفقیت هایی را  کسب نموده است؟
منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور، همواره تلاش کرده جایگاه خود را به عنوان یکی از کانون های مهم تجارت و بازرگانی کشور تثبیت نماید و با انجام بیش از 46 میلیون تن مبادلات کالا طی سال گذشته در دومین رتبه  تجارت دریایی کشور قرار گرفته است.
این مجتمع بزرگ تجاری ضمن  بالفعل کردن توانمند های های خود موفق شده است،  طی سال های اخیر رتبه نخست  ترانزیت خروجی کالا را از آن خود کرده و با فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت بخش خصوصی در اراضی پشتیبانی، به عنوان بندری پیشرو در زمینه جذب سرمایه گذاری خود را معرفی نماید. 
کارکنان کوشای این مجتمع بزرگ بندری چه در بخش دولتی و چه در شرکت های بخش خصوصی فعال در  آن، همواره کوشیده اند، خدمات مطلوب در زمینه پشتیبانی، دریایی و بندری به مشتریان و بازرگانان ارائه نمایند و کسب  تندیس طلایی جایزه ملی لجستیک در سال 93 نشان از این کوشش های فزاینده و بی وقفه برای کسب رضایت مشتریان و تبدیل شدن به یکی از کانون های مهم بازرگانی در منطقه دارد.

روند سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با توجه به مزیت های عنوان شده چگونه است؟
منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به عنوان  بزرگترین منطقه  ویژه اقتصادی کشور، با برخورداری از مزیت های رقابتی (شامل نزدیکی به 70 درصد از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیت بین المللی حمل و نقل شمال ـ جنوب (NOSTRAC) کریدور حمل و نقل شرق ـ غرب و همچنین قرار گرفتن در کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه ، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا) با فراهم نمودن زیر ساخت های مناسب، شرایط لازم جهت حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی را  فراهم نموده است.
به طوری که تاکنون تعداد 80 فقره قرار داد سرمایه گذاری به ارزش بیش از 14 هزار میلیارد ریال در زمینه احداث مخازن نگهداری فرآورده های نفتی و خوراکی، احداث انبار، سیلو و محوطه های نگهداری کالا و صنایع با ارزش افزوده منعقد کرده است.
همچنین تعداد 11 طرح سرمایه گذاری به ارزش 4885 میلیارد ریال در مرحله انعقاد قرارداد و تعداد 22 طرح سرمایه گذاری به ارزش 6690 میلیارد  ریال در مراحل اولیه بررسی طرح قرار دارد.
منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) آمادگی خود را جهت بررسی طرح های پیشنهادی سرمایه گذاری متقاضیان در زمینه زیرساخت ها و روساخت های بندری، صنایع تولیدی و مراکز توزیع کالا، صنایع بسته بندی، مراکز تجاری و خدماتی اعلام می دارد.    

منبع: ماهنامه آغاز 




شناسه خبری: 33348

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو