ضرورت توسعه زیرساخت ها در کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33088
ساعت 09:56 دوشنبه 8 تير 1394
کیش در دو سال گذشته شاهد تحولات عظیمی در حوزه تامین زیرساخت های جدید و تکمیل امور زیربنایی در حوزه شهری، دریایی و فرودگاهی است.

در حال حاضر عمده پروژه های عمرانی در کیش با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت هستند و باید سال 94 را اوج فعالیت های عمرانی و زیربنایی در کیش بدانیم.

در خصوص برنامه های این حوزه با رامین افشاری معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت و گو کرده ایم.

در ابتدای گفت و گو از باند جنوبی فرودگاه کیش شروع کنیم. برنامه ریزی شما برای تکمیل روکش و استفاده فرودگاه از این باند برای نشست و برخاست هواپیماها چگونه است؟
باند جنوبی فرودگاه کیش که در حقیقت باند اصلی فرودگاه است در حدود 40 سال پیش ساخته شده است و باند شمالی که الان فعال است در حقیقت Taxiway فرودگاه بوده است که در سال 1385 و1386 تبدیل به باند اصلی می شود. در این سال روشنایی باند جنوبی را باز می کنند و بروی باند شمالی می بندند و یک Taxiway  جدید به فرودگاه اضافه می کنند.
از آن سال بحث ترمیم باند جنوبی در دستور کار بوده است. بالاخره این باند 40 سال عمر کرده و آسیب هایی دیده بود که مراحل ترمیم آن بارها به مناقصه می رود و نهایتا به نتیجه نمی رسد. تا زمانی که مدیریت جدید در منطقه آزاد کیش شکل گرفت و این موضوع در دستور کار قرار گرفت. در نهایت پایان سال گذشته مناقصه این باند برگزار شد و هم اکنون در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار است. پیش بینی می کنیم مراحل اجرای این باند ظرف 15 تا 16 ماه آتی به پایان برسد.
سیستم روشنایی این باند نیز ارتقاء یافته و هم اکنون خریداری شده و همرمان با عملیات بهسازی و روکش در باند نصب خواهد شد.

اعتبار این طرح چقدر است؟ آیا می توان این طرح زودتر به نتیجه برسد و تا نوروز 95 به بهره برداری برسد؟ ظرفیت پروازهای کیش چند برابر شود؟
وجود باند دوم برای فرودگاه هر چه زودتر به پایان برسد قطعا بهتر است. به ویژه در مواقع بحرانی یا فصل پر مسافرت در کیش هم چون نوروز.
عملیات بهسازی این باند کار مشکلی است. به لحاظ تامین مصالح باید گفت این مصالح از 250 کیلومتری جزیره تامین می شود. در واقع از معدن هرند که 200 کیلومتر تا بندر چارک فاصله دارد. حساسیت هم برای تامین مصالح بسیار بالاست چرا که اعتقاد داریم باید از بهترین مصالح برای باند فرودگاه استفاده شود.
در حال حاضر هم پیمانکار پروژه که مشخص شد در حال خرید مصالح و ارسال آن به جزیره است تا کار را سریع تر آغاز کنند. تقویمی که برای این پروژه تعیین شده و به پیمانکار داده شده این است که بهسازی این باند تا 22 بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد ولی قرارداد بیشتر از زمانی است که عرض کردم.
بودجه فعلی این پروژه نیز 40 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

در حوزه خدمات شهری و عمرانی در جزیره کیش چه اقداماتی انجام شده است؟
در سال 93 بهسازی بسیاری از معابر و خیابان های اصلی در دستور کار قرار گرفت. بخش عمده ای از آن هم تا قبل از نوروز 94 برای آمادگی و پذیرایی میهمانان نوروزی اجرا شد. پیمانکار این بخش نیز تمام توان اجرایی خود را به کار بست تا جاییکه آسفالت معابر اصلی و لکه گیری خیابان های منتهی به مراکز تفریحی و گردشگری به صورت کامل به اجرا درآمد. بخش دیگری که در حوزه خدمات شهری مورد توجه قرار گرفت جمع آوری پسماندها است.
با توجه به جغرافیای جزیره و اینکه هم اکنون زباله های جزیره دفن می شوند برای ایجاد یک سایت زباله سوز برنامه ریزی کردیم. با گروه های کره ای و اروپایی فعال در این بخش مذاکره شد.
طبق مطالعاتي که انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که سیستم "مخلوط سوز" بايد در جزیره  انجام شود. شیوه این سیستم هم به این صورت است که تفکیک زباله از مبدأ آغاز می شود و مواد بازیافتی از آن جدا و ما بقی سوزانده می شود. برنامه ریزی ها به این گونه خواهد بود که در آینده هیچ گونه دفن زباله ای در کیش انجام نشود و در عین حال از گاز باقیمانده از سیستم زباله سوز نیز برای مصارف مشخص شده استفاده کنیم. این گاز می تواند به انرژی الکتریکی تبدیل شود و پسماند حالصه از زباله سوزی هم به عنوان مصالح معدنی و ساختمانی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

الان قیمت هر متر مکعب آب شرب در جزیره چقدر تمام می شود؟

در جزیره حدود 1800 تا 2 هزار تومان قیمت آب آشامیدنی در هر متر مکعب است.

آیا سازمان به این مبلغ سوبسید می دهد؟
در جزیره کیش قیمت آب آزاد است و سوبسیدی برای آن مشخص نشده است. آب آشامیدنی جزیره از خلیج فارس گرفته می شود و از طریق دستگاه های آب شیرین کن برای مصرف آماده می شود. سازه هایی در یک کیلومتری دریا تا ساحل نصب شده. آب پمپاژ شده توسط دستگاه ها به صورت فیزیکی  و شیمایی تصفیه می شود که این نوع تصفیه بسیار گران است. شرایط جزیره در این خصوص با سرزمین اصلی متفاوت است برای همین قیمت آب در کیش گرانتر از سرزمین اصلی است. اما قیمت برق در کیش بر اساس تعرفه های استان هرمزگان است. در حوزه زیرساخت های تامین برق نیز نیروگاه شرکت آب و برق کیش یک نیروگاه در شمال جزیره برای افزایش ظرفیت تامین برق ساخت. در این نیروگاه 75 مگاوات برق از طریق 2 توربین گازی به شبکه اضافه شد. بال این مقدار تا سال 96 برق مورد نیاز جزیره با ظرفیت فعلی پاسخگو خواهد بود. علاوه بر این نیروگاه در شمال جزیره؛ در بخش جنوبی نیز مراحل احداث یک نیروگاه جدید به زودی آغاز خواهد شد. چرا که رونق جنوب جزیره در اولویت است. به همین منظور ظرفیت پیش بینی شده برای این بخش از جزیره نیروگاهی با ظرفیت 100 مگاوات برق است که سرمایه گذار فاز اول آن مشخص شده است. این نیروگاه تولید همزما آب و برق را بر عهده دارد و از پروژه های اولویت دار جزیره محسوب می شود.
فاز یک این نیروگاه 6 هزار متر مکعب آب و 40 مگاوات برق تولید خواهد کرد. این موضوع را هم  در نظر بگیرید که الان جنوب جزیره مصرف آنچنانی ندارد ولی با وجود چند پروژه گردشگری در این بخش از جزیره در آینده نیاز به تامین آب و برق خواهد بود که این نیروگاه می تواند کلیه نیازهای جنوب جزیره را در آب و برق تامین کند.

این نیروگاه چه زمانی به بهره برداری می رسد؟
تمام تلاش ما این است که در 6 ماه اول سال جاری هم بخش تامین آب و هم برق آن راه اندازی شود. یکی دیگر از مشکلات کیش تامین گاز است که در این خصوص با وزارت نفت، شرکت ملی نفت و شرکت نفت فلات قاره نشست هایی برگزار کرده ایم.
کیش در ایام پیک مصرف با کمبود گاز روبروست که در تلاش هستیم با مذاکره با دستگاه های ذیربط این مشکل برطرف شود.

اسکله 12 هزار تنی بندر گاه کیش در چه مرحله ای است؟
مراحل اجرایی و نهایی این اسکله در حال انجام است. حدود 5 ماه است مراحل لایروبی آن هم به اتکام رسیده ولی برای به جریان انداختن آن نیاز به ظرفیت های جدید داریم. عمق حوضچه این اسکله نیز از 5 متر به 10 متر افزایش پیدا کرده تا کشتی های کانتینری امکان پهلوگیری در این اسکله را داشته باشند.
در بخش بندرگاه کیش، دو پروژه در دستور کار قرار گرفته که مطابق طرح جامع بندرگاهی کیش باید اجرا شود که بسیار هم مورد تاکید آقای ترکان هم هست و آن هم بحث اسکله 35 هزار تنی کیش است. یک پست از این اسکه در حال ساخت است و قرارداد احداث 8 پست اسکله رو ـ رو مکانیزه نیز بسته شده و در مرحله تجهیز کارگاه است که امیدواریم ظرف دو سال و نیم آینده به بهره برداری برسد. این بندر می تواند در آینده نزدیک با پهلوگیری کشتی های با ظرفیت بالا به عنوان یک محل تخلیه و بارگیری کالاها به اقتصاد کشور کمک کند و به یک مبدأ صادراتی تبدیل شود.

در خصوص برنامه های معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در جزره هندورابی هم توضیح فرمایید؟ آیا ملاحظات زیست محیطی در این پروژه ها رعایت می شود؟
قطعا رعايت مي شود. مطالعات طرح جامع هندورابي در حال انجام است. یک سرمایه گذار در این جزیره در بخش اقامتی و گردشگری سرمایه گذاری کرده است که البته به صورت استیجاری است و سازه های به کار رفته نیز در این جزیره موقت است. اهداف سازما در این جزیره بر پایه اکو توریسم است.
هندورابی سکنه دائم مانند جزیره کیش ندارد مگر اینکه خدمات پشتیبان گردشگری در آنجا ایجاد شود. حفاظت از سایت های مرجانی و لاک پشت های جزیره نیز در طرح جامع دیده شده است. توسعه زیر ساخت ها و احداث اسکله و فرودگاه در بخش هایی دیده شده که دور از این سایتها است. تأکید سازمان بر این است که همه پروژه هايي كه در هندورابي انجام مي شود بايد مطالعات زيست محيطي داشته باشند. بنا داریم در این جزیره تنها 7 درصد ساخت و ساز شود.
قطعا موارد زیست محيطی به عنوان یک شاخص در این جزیره مورد تاکید است. استفاده از انرژی خورشیدی و پاک و استفاده از خودروهای هیبریدی نیز در طرح جامع هندورابی پیش بینی شده است.

اطلاعاتی هم در خصوص شهرک 1400 واحدی که قرار است در کیش احداث شود بفرمایید؟
این شهرک قرار است فقط در اختیار اصناف قرار بگیرد. سند واحدها در این شهرک تفکیک نمی شود و فقط به اصنافی که  برای اسکان پرسنل خود اقدام به در اختیار گرفتن واحدها می کنند واگذار می شود.  در دوره ای به اصناف مختلف زمین داده شده و پس از مدتی دوباره به سازمان مراجعه می کنند و زمین جدید می خواهند که عملا دیگر این امکان وجود ندارد.
بحث این بود که چرا خدمات گردشگری در کیش گران است؟ چون فعالان این بخش هزینه گرانی برای اقامت می دهند و هزینه اجاره بها نیز بالاست و قابل رقابت نیست.
بنابراین برنامه ریزی ها برای ساخت این شهرک انجام شد و طراحی آن نیز به پایان رسیده است.
این طرح در اختیار معاونت اقتصادی سازمان قرار گرفت تا برنامه های مورد نظرشان را در آن اعمال کنند. آگهی جذب مشارکت و سرمایه گذاری آن هم در قبل از عید نوروز در روزنامه های جزیره به چاپ رسید که امیدواریم این طرح با همکاری بخش خصوصی آغاز شود و تا 3 ماه آینده کلنگ احداث آن به زمین زده خواهد شد. 

گفتگو: میثم غلامی
منبع: ماهنامه آغاز

شناسه خبری: 33088

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو