تولید پنج میلیون یورو تجهیزات ابزار دقیق در قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33020
ساعت 13:03 يکشنبه 31 خرداد 1394
شرکت «پیرامون سیستم» در منطقه آزاد قشم، از تولیدکنندگان تمامی اجزای ابزار دقیق نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، صنایع دارویی و مواد غذایی است.

ابزار دقیق، دستگاه های اندازه گیری ای هستند که مشخصات فیزیکی و شیمیایی را در یک فرآیند بررسی و به اتاق کنترل ارسال می کنند. 

با توجه به حجم تولید و منحصر به فرد بودن سازه های این شرکت، با «رضا راجی کرمانی» مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم به گفت و شنود نشستیم که در زیر می خوانید:
برنامه اصلی تولید شرکت پیرامون سیستم چیست؟
این شرکت تامین بخشی از سبد محصول «سیستم آنالیز آنلاین» را بر عهده دارد که با ادغام تکنولوژی دو شرکت «زیمنس» و «امرسون پروسس» آلمان و استفاده از تجربیات و توان فنی مهندسان داخلی توانسته به تنهایی بار تحریم های پالایشگاهی و نیروگاهی کشور را به دوش بکشد و تمامی تجهیزات مورد نیاز این قسمت ها را تولید و در اختیاز آنان قرار دهد.

تاکنون تجهیزات ابزار دقیق چند پروژه صنعتی کشور را تامین کرده اید؟
بیش از 70 پروژه بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی در هفت سال گذشته توسط این شرکت به انجام رسیده که از شاخص ترین آنها می توان به پروژه «پتروشیمی لرستان و مهاباد» اشاره کرد که بزرگترین سیستم آنالیز آنلاین پلی الفین کشور شد. پروژه مهاباد در مرداد 93 تامین شد و پروژه لرستان نیز هم اکنون نصب و در سرویس قرار گفته است.

مهمترین پروژه های اجرایی شرکت پیرامون سیستم در سال 93 چه بوده است؟
پارسال 15 پروژه بزرگ توسط این شرکت به اجرا درآمد که در حوزه صنایع پتروشیمی، پالایشگاه های منطقه پارس جنوبی بوده است.

تولید کالاهای مورد نیاز صنایع حیاتی کشور، مانع از چه میزان خروج ارز شده است؟
بالغ بر 25 درصد کاهش خروج ارز در کشور را داشتیم که البته به دلایل گوناگونی هزینه های نامتعارف به هزینه های ساخت افزوده می شود. 
نخستین بخش از هزینه ها مربوط به گران بودن تسهیلات بانکی است؛ وقتی ارایه تسهیلات بانکی در همه جهان سه تا چهار درصد است، متاسفانه این رقم در کشور ما به 30 درصد می رسد که بازپرداخت را سخت و صرف اقتصادی را پایین می آورد و می توان گفت 15 درصد سود اجرای پروژه ها فقط در جیب بانک ها می رود.
دوم: بیمه تامین اجتماعی قشم، هفت درصد پروژه را به عنوان بیمه دریافت می کند و هم اکنون به دلیل نبود مفاصا حساب،  پتروشیمی بندر امام، هنوز سه میلیارد ریال از پول کار انجام شده این شرکت را پرداخت نمی کند و بیمه نیز تقاضای دریافت یک میلیارد و 900 میلیون ریال کرده است. 
بیمه باید بداند که اگر این کارخانه تعطیل شود، در وهله نخست خود بیمه متضرر می شود؛ چرا که باید هفت سال بیمه کارگران این شرکت را پرداخت کند.

مهمترین رقبای شما کدام شرکت ها هستند؟
هم اکنون پیرامون سیستم تنها تولیدکننده منطقه ای سیستم های آنالایزر در خاورمیانه است و نزدیکترین رقبای ما در کره، مالزی، سنگاپور، ایتالیا و رومانی هستند. بدین ترتیب می توان گفت رقیبی برای این شرکت وجود ندارد.

پارسال چه میزان تولید داشتید و نسبت به سال 92، فروش شرکت چقدر رشد داشت؟
پارسال حدود 5 میلیون یورو وسایل و تجهیزات ابزار دقیق تولید شد که البته به دلایل مختلف از جمله محدودیت های کارگاهی، محدودیت زمین و همچنین اولویت بندی برخی پروژه های پارس جنوبی که توسط وزارت نفت ایجاد شد، کار این مجموعه را تحت تاثیر قرار داده است.

پیرامون سیستم توانایی چه میزان توسعه در بخش تولید را دارد؟
ما توانایی تولید سه برابری را نیز داریم و در صورتی که شرکت های دولتی و وزارتخانه ها به تولیدات داخلی توجه بیشتری کنند، می توانیم به این مهم به راحتی دست یابیم. 
هم اکنون خرید تجهیزات حارجی در حالیکه نمونه مشابه داخلی آن وجود دارد، بزرگترین مشکل ماست. به طور مثال «مپنابویلر» همچنان مناقصه بین المللی برگزار می کند و این در حالی است که هیچ اولویتی برای تولید داخلی قائل نشده اند.

هم اکنون چند نفر در پیرامون سیستم مشغول به فعالیت هستند ؟
در مجموع در دفاتر تهران و قشم، 68 نیرو در حال فعالیت هستند که 74 درصد آنان را افراد متخصص تشکیل می دهد و این شرکت سعی کرده با آموزش حین کار، سطح علمی کارکنان خود را همواره به روز کند.

حرف آخر؟
مسوولین فراموش نکنند که خارجی ها در بحث صنعت قابل اطمینان نیستند و بارها در این 36 سال به این نکته دست یافته ایم؛ اما با این حال و با افزایش احتمال قوت گرفتن توافق هسته ای امیدواریم حداقل شرکت های داخلی ما را به عنوان یک شرکت خارجی قبول داشته باشند تا ما نیز بتوانیم در رقابت با سایر رقبای جهانی شرکت کنیم؛ هر چند که در هر حال شرکت های خارجی هم مجبورند برای انجام پروژه های خود دوباره دست نیاز سوی شرکت ما دراز کنند.

منبع: قشم امروز



شناسه خبری: 33020

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو