مناطق آزاد الگوی کسب و کار حلال

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32963
ساعت 09:42 چهارشنبه 27 خرداد 1394
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: به دنبال این هستیم تا مناطق آزاد الگویی برای تحقق کسب و کار حلال و تعمیم آن به تمام کشور باشند.




مناطق آزاد الگوی توسعه ایران 1404
اکبر ترکان در مراسم افتتاح تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی گفت : قرار است مناطق آزادی بسازیم که الگو و نمونه ایران توسعه یافته 1404 باشند . ایرانی دارای رتبه اول اقتصادی و تعامل مطلوب با جهان.
وی تاکید کرد: اگر نسخه هایی برای ایران 1404 در بخش بانکداری، اموزش و پرورش کسب و کار و سایر موارد داریم؛ باید در قطعه کوچکی از جغرافیا اجرا کنیم و سپس نسخه را به همه کشور گسترش دهیم .

ایجاد کسب و کار حلال در مناطق آزاد
ترکان با تاکید بر این که سراسر ایران باید مملو از کسب و کار حلال باشد، متذکر شد: یکی از مهم ترین نکات مد نظر مناطق آزاد، رونق کسب و کار حلال است .
وی افزود: کسب و کار حرام که ممکن است در برخی جاها از بنگاه های اقتصادی گرفته تا کم فروشی کارمند، فروشگاه ، معلم ، پزشک، پرستار و سایر بخش ها شاهد آن باشیم؛ باید اصلاح شود.

نظارت بیشتر بر فعالیت موسسات مالی 
مشاور رییس جمهور هم چنین از وجود موسسات مالی و اعتباری که با نام ائمه (ع) قراردادهای بانکی خارج از عرف و شرع می بندند انتقاد کرد و خواستار نظارت نهادهای مسئول در این زمینه شد. 
ترکان هشدار داد: این موسسات از بانک ها بی رحم تر شده اند و نظارتی روی کار آنها نیست و به اسم ائمه کارهایی می کنند که به هیچ وجه عقود دینی نیست و اعتباری هم به آنها نیست و اگر هم مشکلی پیش بیاید، مردم دولت را مقصر می دانند و توقع جبران خسارت دارند چراکه می گویند وقتی یک کفاشی کوچک باید مجوز داشته باشد، چگونه موسسه مالی به این بزرگی بدون مجوز مشغول فعالیت است.

حرکت مناطق آزاد به سمت معاملات غیر ربوی
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که می خواهیم معاملات ربوی نباشد، تصریح کرد : بانکها می گویند عقد مشارکت که به معنای شراکت در سود و زیان هر دو است ، اما شیوه ای که اکنون در بانک ها رایج است، مشارکت نیست چرا که تنها در سود شریکند و در ضرر با مردم شریک نیستند.
وی در بخشی از سخنان خود بندهای 11 اقتصاد مقاومتی را یادآورد شد و گفت: چهار ماموریت تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری و تامین نیازهای کشور متوجه مناطق آزاد است که باید به درستی در منطقه آزاد اجرا شود. 

انزلی دروازه اروپا
وی با اشاره به وجود چهار منطقه آزاد اروند، کیش، قشم و چابهار در سواحل جنوبی، ارس و ماکو در مرز خشکی گفت: ویژگی منطقه آزاد انزلی که در حاشیه خزر وجود دارد، این است که از 200 سال پیش دروازه اروپا بوده است.
ترکان تصریح کرد: بندر انزلی در مرز تمدن با دنیایی بوده که در آن انقلاب صنعتی اتفاق افتاده و بدین جهت از نظر علمی و دسترسی به دوران صنعتی یک گام جلوتر از سایر مناطق آزاد است چرا که بیشترین افراد تحصیل کرده و نخبه و صاحب نام را در گیلان و این منطقه داریم .
وی با بیان اینکه در دوره ای دروازه اروپا بودن انزلی کم رنگ شد، متذکر شد: باید ببینیم این اهمیت تاریخی را چگونه باید بازگردانیم .
ترکان اظهار کرد : کوشش های وزارت راه برای ایجاد زیرساختهای عمرانی در این منطقه بسیار ارزشمند است .

بندر قدیم انزلی پسکرانه ندارد
وی افزود: بندرگاه انزلی قدیمی ترین بندر ما است، خوب توسعه یافته ولی به دلیل محصور بودن در شهر انزلی پسکرانه ندارد و ظرفیت توسعه آن محدود است .
مقام ارشد مناطق آزاد کشور تصریح کرد: ما نیاز به 500 هکتار پس کرانه برای بندر داریم؛ امیدواریم با تجهیز بندر کاسپین و ایجاد این پسکرانه کمبودهای موجود جبران شود.
وی ادامه داد: ما در این منطقه به چندین سردخانه بزرگ، سیلو، انبار کالای فله و کالای عمومی نیاز داریم تا تجارت ایران و کشورهای حاشیه خزر را توسعه دهیم .


فعالسازی کریدور شرق دریای خزر
ترکان خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، برای گشودن کریدورهای حمل و نقل کشور کوشش شده؛ از سرخس به آسیای میانه وصل شدیم و دالان دوم نیز کریدور شرق دریای خزر قزاقستان - ترکمنستان - ایران است که هر سه کشور با هم ساختند .
وی افزود: امسال دکتر روحانی و روسای جمهور سه کشور خط ریلی را افتتاح رسمی کردند که از اینچه برون وارد ایران می شود به راه آهن گرگان متصل می شود .
ترکان با یادآوری این که در گذشته کریدور غرب دریای خزر راه آهن جلفا را داشتیم که 23 سال پیش بسته شد و جلفا در بن بست قرار گرفت؛ اظهار کرد: رییس جمهوری در سفر به گیلان که اواخر فروردین ماه امسال انجام شد؛ دستور دادند راه آهن از رشت به آستارا متصل و کریدور غرب فعال شود.
وی تصریح کرد : ارتباط در کریدورهای دیگر کشور، معمولاً دو جانبه است اما در صورت ایجاد کریدور غرب از بندرگاه کاسپین انزلی به کراسنووسک، آستراخان، باکو وصل می شویم و از پرظرفیت ترین دالان های حمل و نقل کشور خواهد شد.

احداث بندر کاسپین با 22 پست اسکله 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خصوص مجتمع بندری کاسپین نیز گفت: بندرگاه در حال ساخت کاسپین با 22 پست اسکله از ظرفیت بسیاری برای تحقق توسعه برخوردار است و با 16 کیلومتر راه آهن امسال این قطعه به دستور ریییس جمهوری به راه آهن رشت متصل خواهد شد.
وی افزود: طبق گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی؛ نخستین پست اسکله این بندر سال آینده آماده است که برای تحقق آن باید کار ضربتی شبانه روزی صورت بگیرد.

رعایت مسائل زیست محیطی در بوجاق
ترکان در مورد الحاق منطقه جنگلی و پارک بوجاق به منطقه آزاد انزلی گفت: این مساله به معنای این نیست که مقررات زیست محیطی نادیده گرفته می شود بلکه کلیه استانداردها رعایت خواهد شد .
وی همچنین با ابراز تاسف از وضعیت بسیار نامناسب تالاب انزلی اظهار کرد: امیدوارم در مورد تالاب انزلی که اکنون با مشکلات عدیده ای نظیر تعدی به حریم روبروست، کاری انجام شود.
ترکان افزود: وقتی استاندار گیلان می گویند سطح آب این تالاب از 11 متر به یک و نیم متر رسیده است باید گفت فاجعه ای رخ داده است. 
وی متذکر شد: تالاب انزلی برای نجات، نیازمند یک سازمان مستقلی است و نباید مماشات کرد بلکه باید کار اساسی برای آن انجام شود؛ منطقه آزاد انزلی نیز آمادگی همکاری دارد تا از تالاب انزلی حفاظت کنیم .
ترکان هم چنین ابراز آمادگی کرد تا در خصوص بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرهای استان گیلان، منطقه آزاد انزلی همکاری های لازم را انجام دهد. 

احداث راه آهن قائم شهر به رشت
ترکان در ادامه این مراسم احداث راه آهن قائمشهر به رشت را یک الزام خواند و از استاندار گیلان خواست تا پیگیر این امر باشد تا حداقل ابتدا زمین های مورد نیاز برای ساخت راه آهن در این مسیر آزادسازی و سپس ریل گذاری صورت بگیرد .

وی ادامه داد: با راه اندازی این خط و نیز وجود راه آهن گرگان به مشهد؛ خط ریلی رشت به مشهد تکمیل می شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی موجود در گیلان گفت: بسیاری از برجسته ترین و نخبه ترین افراد کشور از این خطه هستند و باید با ایجاد تشکل هایی از این نیروها چه در خارج و چه در داخل استفاده شود .
ترکان همچنین منطقه آزاد انزلی را دارای برترین ظرفیت برای فناوری های پیشرفته و صنایع های تک خواند.

پروژه ای که در 15 ماه 65 درصد پیشرفت داشت
احداث تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی که از سال 1388 شروع و طی مدت پنج سال تنها حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و روند ساخت آن از سال 91 با وقفه مواجه شده بود؛ از آبان ماه سال 92 با فعالسازی پروژه های راکد ضمن تسریع در روند احداث مسیر مستقیم این پروژه، در کمتر از 15 ماه پیشرفت فیزیکی عرشه آن به 100درصد رسید و آماده بهره برداری شد.
عرشه تقاطع غیر همسطح شهید نامجوی از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی ساخته شده و به صورت روگذر و شبدری کامل بوده که طول شاخه اصلی تقاطع از ابتدای محل فراز تا انتهای محل فرود در حدود یک هزار و یکصد متر در دو باند شمالی و جنوبی است.
این تقاطع برای تامین مسیرهای حرکتی گردشی و تغییر مسیرها و نیز یک زیرگذر به طول 600 متر برای اتصال مسیر رشت - انزلی به مجتمع بندری کاسپین و به منظور توزیع متوازن بار ترافیکی بندر مذکور طراحی شده است.
این تقاطع غیر همسطح به عنوان حلقه تکمیل کننده محور چهار خطه شهید فاتحی در محل اتصال با مجتمع بندری کاسپین از اهمیت ویژه ای در کنترل و هدایت ترافیک ورودی و خروجی به منطقه آزاد انزلی برخوردار است.
با ساخت این تقاطع غیرهمسطح همچنین دسترسی مسیر راه آهن به محل اسکله و درنهایت اتصال منطقه به کمربندی امام زاده هاشم از مسیر زیر پل صورت می گیرد.
منطقه آزاد انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان، تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
هم چنین در این مراسم از خانواده شهید نامجوی قدردانی شد. 
در سفر یک روزه اکبر ترکان به منطقه آزاد انزلی؛ کلنگ احداث اولین پست اسکله بندر کاسپین با حضور مسئولان به زمین زده شد.



آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو