تجلی هنرهای سنتی ایران در نمایشگاه صنایع دستی انزلی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32903
ساعت 15:02 شنبه 23 خرداد 1394
بانوی حصیرباف با پوشاک الوان الهام گرفته از گلهای رنگارنگ سرزمین نگارین گیلان در چادر ویژه صنایع دستی منطقه آزاد انزلی ساقه های خشک گیاه را در ظرفی از آب می زند و به مدد سرانگشتان ماهر آنها را به زیبایی می بافد.

آن سو تر هنرمند سفالگر ، چرخ سفالگری خود را که حالا دیگر موتوری شده روشن می کند و گل رس را به گلدان و کوزه و ظروف پخت غذا تبدیل می کند ، کارهای زیبا و ظریف رشتی دوزی سوزن دوزی ویژه گیلان دیواره چادر دیگری را زینت داده است .
مرواربافی ها و لباسهای محلی زیبای گیلان حتی بانوان امروزی را نیز به سوی خود می کشاند ، عطر اشتها آور شیرینی محلی تهیه شده از کدوی حلوایی و آرد و شکر و رشته خشکار و آش ترش فضا را پر کرده است.
طرف دیگر نمایشگاه هنرمندان شیشه گر از منطقه آزاد ارس در کار ساخت قوها و شاخه گلهای زیبای شیشه ای و مجسمه های ظریف و کوچک هستند .
هنرمندان کاشی کار که با خود کاشی کاری های زیبای منقوش آورده اند با حوصله از کاشی شکسته ها به دور قاب مستطیلی شکل طرح ماهی های سرخ شناور می زنند .
بانوی خونگرم خوزستانی نیز از منطقه آزاد اروند با عروسکهای محلی و کارهای چوبی و رومیزی های قلمکار آمده و هنرمند ساکن کناره ارس با خود سفالینه های زیبای فیروزه ای آورده است.
دختر جوان اهل قشم با قیفی از حنای مخصوص پشت میزی مشغول طراحی گل و بته روی دستان نوعروسان و دختران خوشروی گیلانی است .
بانوی سیستانی از منطقه آزاد چابهار با نقابی که نشان سنتی تاهل و تعهد و حیای اوست لباسهای محلی زری دوزی و نقابهای زیبا و کیف و دستبافه های دیگر برای فروش گذاشته است.
غرفه منطقه آزاد کیش نیز مملو از اجناس رنگارنگ زیبا از پوشاک محلی و کیف و دستباف ها و کارهای دستی و آینه کاری است .
هنرمندان صنایع دستی مناطق آزاد کیش ، قشم ، چابهار ، اروند ، ارس و انزلی از روز چهارشنبه 20 خرداد در 30 غرفه در جشنواره صنایع دستی تولیدات خود را در معرض نمایش و فروش گذاشته اند .
در کنار این نمایشگاه که تا روز شنبه 23 خرداد برپاست نمایشهای آئینی و بومی محلی و لافند بازی نیز اجرا می شود.
یکی از اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی ، آشنایی و تبادل اطلاعات میان هنرمندان صنایع دستی هر منطقه ، عرضه مستقیم و بدون واسطه کالا و ارائه تصویری دقیق از توانمندیهای این مناطق را از جمله مهمترین دلایل برگزاری جشنواره صنایع دستی مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد انزلی عنوان کرد.
حمید رضا مرتضایی با اشاره به برگزاری کارگاهها و نمایشگاههای صنایع دستی در منطقه خاطرنشان کرد : با حمایت از صنایع دستی بعنوان یکی از مهمترین ابعاد فرهنگ بومی ، زمینه اشتغال برای کشاورزان و صیادان که خاصیت مشاغل آنها فصلی بودن است ، با حداقل هزینه فراهم شده تا در نهایت بوسیله بازاریابی شرکت مزبور زمینه صادرات محصولات تولیدی ایجاد شود.
وی با اشاره به اشتغالزایی ، زودبازده بودن ، کم سرمایه بر بودن ، ظرفیت صادراتی و مکمل درآمد کشاورزی بودن بعنوان ویژگیهای این صنعت افزود : با وجود اینکه ایران از منظر تنوع صنایع دستی در سطح جهان دارای مقام است ولی به دلیل عدم بازاریابی و حمایت های لازم ، از رقبای خارجی خود عقب افتاده و امیدواریم مناطق آزاد کشور ، به عنوان الگوهای توسعه ، پیشگام این حمایت باشند.
وی پیشنهاد تشکیل شرکت بازاریابی صنایع دستی مناطق آزاد را به منظور شناسایی و بازاریابی در این حوزه را ارائه کرد .
نمایشگاه صنایع دستی مناطق آزاد کشور تا روز شنبه 23 خرداد از ساعت 17 تا 22 در محدوده تجاری و گردشگری منطقه آزاد انزلی آماده بازدید علاقمندان است.
صنایع دستی نقاط مختلف ایران نشانه ای از ذوق و خلاقیت هنرمندان و فرهنگ و سنتهای ما است ، امید که با برگزاری چنین جشنواره هایی توجه مردم کشورمان به خرید تولیدات داخلی به جای صنایع دستی خارجی افزون شود تا هم چرخ زندگی هنرمندان صنایع دستی بچرخد و هم این هنرها برای آیندگان باقی بماند.

منبع: ایرنا



شناسه خبری: 32903

آخرین اخبار

پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو