هرآن چه باید در مورد منطقه کشتی سازی خلیج فارس بدانید

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32835
ساعت 08:16 دوشنبه 18 خرداد 1394
منطقه ویژه اقتصادی کشتی­ سازی خلیج فارس، به موجب تصویب نامه شماره ۲۲۷۲۷/ت/۲۳۵۶۱ک مورخ ۱۴/۵/۸۱ کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای ماده ۱۴ آیین­ نامه اجرایی بند د تبصره ۲۵ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در محدوده­ای به مساحت ۱۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج فارس ایجاد شده است.

این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش ایجاد شده به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی­ سازی و صنایع فراساحل و سازه­ های دریایی و همچنین صنایع پایین ­دستی آن و ایجاد کارخانجات مرتبط با صنعت کشتی­ سازی و تأمین منافع اقتصادی، اجتماعی منطقه ­ای و ملی و استفاده از آخرین­ فناوری­ های مرتبط با افزایش اشتغال ایجاد شده است.
از نظر جغرافیایی، این منطقه از طریق خلیج فارس به آب های بین­ المللی و از طریق بندرعباس با استفاده از راه های زمینی و راه­ آهن و راههای هوایی، به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد. این منطقه به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می شود، همانند یک گلوگاه استراتژیک تلقی شده و با توجه به تردد هزاران شناور بصورت سالیانه در خلیج فارس، می­ تواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد. مدیریت و تحقق بخشیدن به توسعه فعالیت های صنعتی و اقتصادی در منطقه در امر صنایع کشتی­ سازی و سازه­ های دریایی، تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری در کارخانجات و لوازم مربوط به شناورهای مختلف، انتقال تکنولوژی مدرن و نوین به کشور و ایجاد اشتغال سالم و سازنده، از جمله اهداف منطقه است. دسترسی به آب های بین­ المللی، امکان استفاده از اسکله­ های شرکت، امکان پهلوگیری انواع شناورها در حوضچه آرامش، وجود زمین ارزان قیمت، منابع انرژی، آب و برق و مخابرات، امکان استفاده از معافیت های گمرکی، مالیاتی و بخشودگی های قانونی، فاصله کوتاه دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دسترسی به بنادر مهم تجاری جهان و شرایط مناسب برای بهره­گیری ارزان و آسان از حمل و نقل دریایی و نیاز مبرم منطقه به ساخت تجهیزات و قطعات شناور از جمله امتیازات و ویژگی­ هایی است که در جلب و جذب سرمایه­ گذاری داخلی و خارجی نقش بسزایی را ایفا می­ کند.

اهداف تاسیس منطقه ویژه اقتصادی کشتی­ سازی
ـ توسعه تکنولوژی و دستیابی به فرآیند تولیدی طرحهای سرمایه­ گذاری در جهت گسترش فن­آوری و توسعه صنعتی، بخصوص در صنعت کشتی­سازی و صنایع فراساحل
ـ تکمیل زنجیره تولید در صنایع پائین­دست کشتی­ سازی
ـ جذب سرمایه­ های داخلی و خارجی و ایجاد واحدهای تولیدی
ـ ایجاد اشتغال و افزایش تخصص نیروهای انسانی کشور و تشکیل سرمایه­ های انسانی در رده­ های مختلف نیروی کار
ـ دستیابی سریع به کالاهای سرمایه ­ای، واسط ه­ای و مصرفی در صنعت کشتی­ سازی
ـ بهره­ گیری و استفاده از نهادهای تولید و همکاری با بخش­ های صنعتی کشور
ـ توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه با تکیه بر توسعه پایدار و عدم تخریب محیط زیست
ـ توسعه صادرات و حضور فعال در بازارهای منطقه­ ای و بین المللی
ـ ورود تکنولوژی و بهره­برداری از آن، به صورتی که در میان­مدت، تکنولوژی وارداتی با آموزش لازم به صورت تکنولوژی سامان­یافته و به­روز، در اختیار صنعت کشور قرار گیرد.
ـ ترخیص و فروش قسمتی از کالاهای تولیدی در منطقه ویژه (معادل ارزش افزوده ایجاد شده در منطقه) به بازار داخل، فارغ از هر گونه موانع تعرفه­ای، گمرکی و تشریفات بانکی (گشایش اعتبار و تخصیص ارز و ثبت سفارش)
ـ استفاده از تسهیلات ارزی و ریالی و بانکی برای واردات ماشین­آلات و قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشتی­سازی
مزایا و تسهیلات قانونی منطقه ویژه
هر گونه فعالیت اقتصادی، نیازمند بستر مناسب، عوامل و امکانات و تسهیلات خاص است و این موضوع در ارتباط صنایع کشتی­سازی و صنایع فراساحل، با توجه به شرایطی که در منطقه ویژه اقتصادی کشتی­سازی خلیج فارس وجود دارد، هر گونه فعالیت اقتصادی در این زمینه را قابل توجیه و امکان پذیر می­نماید، قسمتی از مزیت های سرمایه گذاری در این بخش به شرح زیر می باشد:
۱ ـ قرار گرفتن منطقه ویژه در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و امکان استفاده از حوضچه آرامش مجتمع به مساحت ۳۸۰ هکتار و وجود اسکله­های تخلیه و بارگیری کالا، به نحوی که هر نوع شناور تا ظرفیت ۸۰ هزار تن قابل هدایت به حوضچه می ­باشد
۲ ـ امکان استفاده از راههای دریایی، هوایی، زمینی و راه­آهن و استفاده از شاهراه ترانزیت کشور از طریق بندرعباس به کلیه نقاط کشور و آسیای میانه
۳ ـ وجود امکانات و زیرساخت­های مناسب اقتصادی نظیر آب، برق، تلفن ثابت و همراه و زمین ارزان
۴ ـ فاصله کوتاه هوایی با مرکز کشور و پروازهای منظم روزانه از بندرعباس به مقاصد مختلف کشور
۵ ـ پایین بودن نرخ هرگونه خدمات، اعم از انبارداری، تخلیه و بارگیری کالاهای متفرقه، کانتینر و استفاده از تجهیزات ویژه منطقه از قبیل انواع جرثقیل، کشنده، بوژی و امکان استفاده از انبارهای اختصاصی
۶ ـ برخورداری از امکانات پشتیبانی از جمله نیروی کار ارزان، ماهر و نیمه ماهر و استفاده از مهمانسراهای مجتمع
۷ ـ وجود گمرک مستقر در منطقه بدون تشریفات اداری سایر گمرکات و نزدیکی منطقه به منطقه آزاد تجاری قشم، کیش و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و مناطق ویژه دیگر
۸ ـ صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله مورد قبول کلیه بانکهای کشور و سرمایه­گذاران داخلی و خارجی
۹ ـ وجود خطوط منظم کشتیرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقصی نقاط جهان
۱۰ ـ وجود امکانات و تسهیلات مناسب شهری به فاصله نیم ساعت از منطقه
۱۱ ـ امکان پردازش کالا در منطقه ویژه و ایجاد ارزش افزوده در آن
۱۲ ـ امکان ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای وارده به منطقه و متروکه نشدن کالا در منطقه ویژه



آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو