منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس، به موجب تصویب نامه شماره ۲۲۷۲۷/ت/۲۳۵۶۱ک مورخ ۱۴/۵/۸۱ کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی بند د تبصره ۲۵ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در محدودهای به مساحت ۱۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج فارس ایجاد شده است.
این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش ایجاد شده به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازه های دریایی و همچنین صنایع پایین دستی آن و ایجاد کارخانجات مرتبط با صنعت کشتی سازی و تأمین منافع اقتصادی، اجتماعی منطقه ای و ملی و استفاده از آخرین فناوری های مرتبط با افزایش اشتغال ایجاد شده است.
از نظر جغرافیایی، این منطقه از طریق خلیج فارس به آب های بین المللی و از طریق بندرعباس با استفاده از راه های زمینی و راه آهن و راههای هوایی، به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد. این منطقه به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می شود، همانند یک گلوگاه استراتژیک تلقی شده و با توجه به تردد هزاران شناور بصورت سالیانه در خلیج فارس، می تواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد. مدیریت و تحقق بخشیدن به توسعه فعالیت های صنعتی و اقتصادی در منطقه در امر صنایع کشتی سازی و سازه های دریایی، تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری در کارخانجات و لوازم مربوط به شناورهای مختلف، انتقال تکنولوژی مدرن و نوین به کشور و ایجاد اشتغال سالم و سازنده، از جمله اهداف منطقه است. دسترسی به آب های بین المللی، امکان استفاده از اسکله های شرکت، امکان پهلوگیری انواع شناورها در حوضچه آرامش، وجود زمین ارزان قیمت، منابع انرژی، آب و برق و مخابرات، امکان استفاده از معافیت های گمرکی، مالیاتی و بخشودگی های قانونی، فاصله کوتاه دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دسترسی به بنادر مهم تجاری جهان و شرایط مناسب برای بهرهگیری ارزان و آسان از حمل و نقل دریایی و نیاز مبرم منطقه به ساخت تجهیزات و قطعات شناور از جمله امتیازات و ویژگی هایی است که در جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی نقش بسزایی را ایفا می کند.
اهداف تاسیس منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی
ـ توسعه تکنولوژی و دستیابی به فرآیند تولیدی طرحهای سرمایه گذاری در جهت گسترش فنآوری و توسعه صنعتی، بخصوص در صنعت کشتیسازی و صنایع فراساحل
ـ تکمیل زنجیره تولید در صنایع پائیندست کشتی سازی
ـ جذب سرمایه های داخلی و خارجی و ایجاد واحدهای تولیدی
ـ ایجاد اشتغال و افزایش تخصص نیروهای انسانی کشور و تشکیل سرمایه های انسانی در رده های مختلف نیروی کار
ـ دستیابی سریع به کالاهای سرمایه ای، واسط های و مصرفی در صنعت کشتی سازی
ـ بهره گیری و استفاده از نهادهای تولید و همکاری با بخش های صنعتی کشور
ـ توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه با تکیه بر توسعه پایدار و عدم تخریب محیط زیست
ـ توسعه صادرات و حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی
ـ ورود تکنولوژی و بهرهبرداری از آن، به صورتی که در میانمدت، تکنولوژی وارداتی با آموزش لازم به صورت تکنولوژی سامانیافته و بهروز، در اختیار صنعت کشور قرار گیرد.
ـ ترخیص و فروش قسمتی از کالاهای تولیدی در منطقه ویژه (معادل ارزش افزوده ایجاد شده در منطقه) به بازار داخل، فارغ از هر گونه موانع تعرفهای، گمرکی و تشریفات بانکی (گشایش اعتبار و تخصیص ارز و ثبت سفارش)
ـ استفاده از تسهیلات ارزی و ریالی و بانکی برای واردات ماشینآلات و قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشتیسازی
مزایا و تسهیلات قانونی منطقه ویژه
هر گونه فعالیت اقتصادی، نیازمند بستر مناسب، عوامل و امکانات و تسهیلات خاص است و این موضوع در ارتباط صنایع کشتیسازی و صنایع فراساحل، با توجه به شرایطی که در منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیج فارس وجود دارد، هر گونه فعالیت اقتصادی در این زمینه را قابل توجیه و امکان پذیر مینماید، قسمتی از مزیت های سرمایه گذاری در این بخش به شرح زیر می باشد:
۱ ـ قرار گرفتن منطقه ویژه در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و امکان استفاده از حوضچه آرامش مجتمع به مساحت ۳۸۰ هکتار و وجود اسکلههای تخلیه و بارگیری کالا، به نحوی که هر نوع شناور تا ظرفیت ۸۰ هزار تن قابل هدایت به حوضچه می باشد
۲ ـ امکان استفاده از راههای دریایی، هوایی، زمینی و راهآهن و استفاده از شاهراه ترانزیت کشور از طریق بندرعباس به کلیه نقاط کشور و آسیای میانه
۳ ـ وجود امکانات و زیرساختهای مناسب اقتصادی نظیر آب، برق، تلفن ثابت و همراه و زمین ارزان
۴ ـ فاصله کوتاه هوایی با مرکز کشور و پروازهای منظم روزانه از بندرعباس به مقاصد مختلف کشور
۵ ـ پایین بودن نرخ هرگونه خدمات، اعم از انبارداری، تخلیه و بارگیری کالاهای متفرقه، کانتینر و استفاده از تجهیزات ویژه منطقه از قبیل انواع جرثقیل، کشنده، بوژی و امکان استفاده از انبارهای اختصاصی
۶ ـ برخورداری از امکانات پشتیبانی از جمله نیروی کار ارزان، ماهر و نیمه ماهر و استفاده از مهمانسراهای مجتمع
۷ ـ وجود گمرک مستقر در منطقه بدون تشریفات اداری سایر گمرکات و نزدیکی منطقه به منطقه آزاد تجاری قشم، کیش و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و مناطق ویژه دیگر
۸ ـ صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله مورد قبول کلیه بانکهای کشور و سرمایهگذاران داخلی و خارجی
۹ ـ وجود خطوط منظم کشتیرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقصی نقاط جهان
۱۰ ـ وجود امکانات و تسهیلات مناسب شهری به فاصله نیم ساعت از منطقه
۱۱ ـ امکان پردازش کالا در منطقه ویژه و ایجاد ارزش افزوده در آن
۱۲ ـ امکان ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای وارده به منطقه و متروکه نشدن کالا در منطقه ویژه