تولید 160 تن میگو در سال 93 در جزیره قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32810
ساعت 15:48 پنج‌شنبه 14 خرداد 1394
میگو یکی از انواع آبزیان آب شور است که هم در ایران و هم در خارج از کشور، طرفداران بیشماری دارد؛ شاید خیلی ها وقتی اسم «میگو» به گوششان برسد، یادی کنند از سریال «قصه های مجید» ساخته «کیومرث پوراحمد» و مادری که مجید را از خوردن ملخ (میگو) نهی می کرد؛ اما اینجا و در جنوبی ترین قسمت کشور، میگوی «وانامی» پرورش داده می شود که یکی از با کیفیت ترین میگوهای جهان است و همه تصویرهای ذهنی مردم درباره بو و مزه میگو را دچار تحولات ریشه ای می کند.

در این مصاحبه قصد داریم ضن آشنایی با صنایع جزیره هنگام، این بار نام وانامی و «سید ناصر قریشیان» در ذهن و خاطره شما باقی بماند.


از فعالیت شرکت صنایع شیلاتی پاک مهر قشم برایمان بگویید.
این مجتمع چهار سال است با استفاده از ظرفیت های بومی منطقه و استعداد جزیره آغاز به فعالیت کرده و روز به روز به نقطه های ایده آل تولید نزدیک تر می شود؛ گرچه مشکلاتی وجود دارد و به همین دلیل هم هنوز نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید به تولید انبوه و صادرات گسترده دست یابیم؛ اما همین میزان تولید و تکثیر میگو، افق های روشنی را پیش روی گسترش پرورش میگو در جزیره هنگام و قشم قرار داده است.
  

چه راهکاری برای افزایش تولید و بهره وری می تواند جایگاه تولید و تکثیر میگو را بهبود دهد؟
ایجاد مجتمع صنایع شیلاتی از جمله راهکارهایی است که می تواند در افزایش تولید و صرفه اقتصادی و همچنین کاهش هزینه های سربار و اشتغالزایی موثر باشد. در این رابطه ضمن ایجاد صنایع مرتبط با حرفه های موجود در جزیره، ارز قابل توجهی وارد کشور می شود که می تواند یاری دهنده تولید کشور و در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.

ایجاد این مرکز، چه تاثیری در اقتصاد منطقه و اشتغال افراد خواهد داشت؟
با احداث مجتمع صنایع شیلاتی، تمامی صنایع شیلاتی از جمله میگو نیز در این مکان فعالیت خواهند کرد و کلیه عملیات فرآوری، کنسرو و تولید مواد اولیه تا صادرات در همین مکان انجام خواهد شد و صنایع تکمیل کننده هم، همه در کنار هم مستقر خواهند شد تا هزینه های حمل و نقل نیز کاهش یابد و از ضایعات هم جلوگیری گردد.
همچنین با ایجاد مجتمع صنایع شیلاتی، ضمن احیای شیلات به عنوان یکی از ارکان رشد اقتصادی منطقه، می توان دو هزار اشتغال ایجاد کرد.

هم اکنون شرکت پاک مهر قشم چه میزان میگو تولید می کند و چند نفر در این شرکت مشغول فعالیت هستند؟
هم اکنون این شرکت با تولید 160 تن میگو در سال 93، توانست به قطب تولید میگو در استان هرمزگان تبدیل شود و علاوه بر اشتغالزایی 15 نفر به صورت مستقیم و 50 نفر غیرمستقیم، 68 هزار دلار ارز عاید کشور کند.
سایت پرورش ماهی هنگام، هم اکنون تنها 38 هکتار وسعت دارد که در صورت استفاده از زمین های فاقد کاربری کشاورزی و صنعتی و در اختیار گذاشتن آن به صنایع شیلاتی، می توان اشتغالزایی گسترده ای در این زمینه کرد.

چند بار در سال برداشت میگو صورت می گیرد و گونه برداشتی چه نام دارد؟
معمولا هر سال دو بار برداشت میگو انجام می شود و گونه «وانامی» که از آمریکای جنوبی به این منطقه آورده شده و بسیار لذیذ و بازارپسند است در این محل پرورش داده می شود.

آیا امسال هم برداشت میگو انجام شده است؟
متاسفانه به دلیل شرایط متغیر جوی، برداشت به تاخیر افتاد که البته کمبود سردخانه پرورش میگو در این زمینه باعث شده که هنوز نتوانیم برداشت انجام دهیم و باید به این نکته نیز توجه داشت که تولید، همواره نیازمند بسترهایی است که باید فراهم شود تا تولید ضربه نخورد.

چه میزان از میگوی تولیدی در کشور مصرف می شود و صادرات این محصول به چه کشورهایی انجام می شود؟
85 درصد میگوی تولیدی جزیره هنگام به کشورهایی چون تایوان و چین صادر می شود و تنها 15 درصد آن در بازارهای داخلی مصرف می شود.
البته در صورت افزایش تولید و رسیدن تولید به چند هزار تن، می توان صادرات را با برند ایران انجام داد تا سود کلانی که هم اکنون در جیب شرکت های بزرگ چین و تایوان می رود، عاید تولیدرکنندگان کشور شود.

در صورت برداشته شدن تحریم ها، چه تغییری در بازار صادراتی این محصول ایجاد می شود؟
تاکنون تجار ما کانال ارتباطی با کشورهای خارجی برقرار نکرده اند؛ همچنین تعاونی ها و سندیکاهایی در این زمینه ایجاد نشده است. 
با این وجود باید به سمت ارتباطات گسترده رفت و از فرصت های به وجود آمده نهایت استفاده را کرد تا ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

منبع: قشم امروز



شناسه خبری: 32810

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو