وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش قدرت رقابت پذیری دریایی ایران در منطقه اصلیترین استراتژی در شرایط پس از تحریم است.
به گزارش فرینا به نقل از مارین تایمز، دکتر عباس آخوندی در بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی با اشاره به اینکه «در این همایش بر آنیم تا به مسائل پس از تحیم بپردازیم»، گفت: قواعد بازی در حوزه دریا، از قدرت نظامی گرفته تا بحث کشتیرانیها، محیط زیست، امنیت، و ... قواعد بینالمللی است بنابراین بازی در زمین بینالمللی با قواعد وقانون بینالمللی انجام می شود و با قواعد ملی تفاوت های زیادی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت پایداری و وفای به عهد در پیمانهای بینالمللی اعلام کرد: اولین بحثی که در این زمینه به آن نیاز داریم وفای به عهد در پیمانهای بینالمللی و ثابت کردن این پایداری و وفاداری به جهان است. زیرا ما بر اساس قانون و تعلیمات دینی خود نمیتوانیم از وفای به عهد سر باز زنیم بنابراین باید به وضوح نشان دهیم که قصد ما از پیوستن به پیمانهای بینالمللی استفاده حداکثری از همه امکانات و فرصتها است و اگر نمی خواستیم از این فرصتها استفاده کنیم به پیمانها ملحق نمیشدیم.
وی با اشاره به اینکه قواعد حوزههای نفت، بانک، بخشهای هوایی و دریایی قواعد بینالمللی است، افزود: باید نشان دهیم که به قاعده بازی واقفیم و از این قاعده در راستای منافع ملی استفاده میکنیم.
عالی ترین مقام وزارت راه و شهرسازی درباره اصلیترین مبحث در دریا گفت: افزایش قدرت رقابت پذیری دریایی ایران در منطقه اصلیترین استراتژی سازمان بنادر، وزرات راه و شهرسازی و دیگر ارگانهای مرتبط است.
وی با اشاره به اینکه «همه به دنبال چگونگی رسیدن به قدرت رقابتپذیری بالا هستیم»، یادآور شد: اگر قصد داریم از چنبره تحریمها خلاص و وارد عرصه جهانی شویم باید به رقابت پذیری در سطح جهانی بپردازیم.
آخوندی با اشاره به اینکه «نباید به موقعیت ژئوپلتیکی ایران و مزیتهای نسبی و خدادادی غره شویم و از مزیتهای رقابتی دست بکشیم»، اعلام کرد: تکیه بر موقعیت ژئوپلتیکی مانند غره شدن به نفت و درآمدهای نفتی است که ما را از دستیابی به اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی به دور می کند.
وی افزود: بنابراین باید در راستای رقابت پذیری گام برداریم و توجه کنیم که بسیاری از کشورهای جهان در حالی که یک دهم مزیت های نسبی ما را ندارند؛ اما توانسته اند با رقابت پذیری به درآمددهای اقتصادی بالایی نائل شوند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه «پس از وارد شدن به حوزه رقابتی بازی سخت تر می شود»، اعلام کرد: باید بتوانیم در همه حوزهها اعم از ثبات اقتصادی، قانون مداری، قراردادهای نفتی، فناوری، حمل و نقل چند وجهی، میزان سرعت تخلیه وبارگیری در بنادر، انواع خدمات بندری، بانکرینگ، انبارداری، بسته بندی و دیگر حوزه ها رقابت کنیم تا بتوانیم در بازارهای بینالمللی وارد شویم.
وی با اظهار امیدواری نسبت به حصول توافق هسته ای و لغو تحریم ها گفت: اصل داستان پس از لغو تحریم ها شروع می شود زیرا در آن زمان خطوط لاینری مختلفی به بنادر ایران رفت و آمد میکنند و کشتی های فیدری که اکنون به بنادر کشورهای حاشیه ای تردد دارند آن زمان به بنادر خود ایران آمده و در آنجا پهلوگیری میکنند.
آخوندی با اشاره به اینکه اکنون تردد 8 خط لاینری جهانی با بنادر ایران در رابطه هستند، گفت: شرکت های کشتیرانی ایران باید بتوانند با دیگر شرکت های جهانی رقابت داشته باشند زیرا ما نمی توانیم به لاینرهای خاجی بگوییم نیایید زیرا می می خواهیم از شرکت خودمان حمایت کنیم.
بر اساس سخنان این مقام مسؤول در هیات دولت، همه باید درست به دست هم دهیم و قدرت رقابت پذیری ایران را در حوزه دریا در منطقه بالا بریم.
وی گفت:برای شکست تحریم ها فقط و فقط افزایش قدرت رقابت پذیری میتواند یاریگر ما باشد زیرا تحریم ایران را درون نگر کرده است و کشوری که درون نگر باشد نمی تواند در عرصه بین المللی موفق ظاهر شود بنابراین لازم است برای پس از تحریم هم رقابت پذیری را تقویت کنیم.
کیفیت زندگی را در بنادر بالا ببریم
آخوندی با اشاره به اینکه جمعیت ساکن در سواحل جنوبی ایران 4.8 نفر در هر کیلومتر مربع است، گفت: همین آمار نمایانگر این است که بنادر ایران سرزمین تخلیه شده است و پر رونق نیست بنابراین ضروری است تا در راستای افزایش کیفیت زندگی دربنادر گام برداریم.
وی یادآور شد: اگر توجه داشته باشیم که چرا و چگونه کشورهای جنوبی خلیج فارس موفق به افزایش جمعیت در بندرگاه ها و سواحل خود شده انددر مییابین که آنها فقط به تاسیسات بندری بسنده نکردهاند بلکه به توسعه پسکرانهها، افزایش کیفیت زندگی و ... اهمیت داده و با فرهنگ سازی مردم خود را به سمت دریا کشاندهاند بنابراین ما هم باید بتوانیم تدابیری در این راستا بیندیشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسؤولیتهای اجتماعی ارگانهای دریایی خاطرنشان کرد: اخیرا در مجامع داخلی خود به بررسی سیاستهای مختلف برای افزایش جمعیت در سواحل می پردازیم و به این نتیجه رسیدهایم که اگر هر ارگانی فعالیت و ماموریت خود را فقط به بندرگاه خلاصه کند راه به جایی نمیبریم بلکه باید به وظایف اجتماعی خود را از جمله فرهنگ سازی و رفع آشفتگی در سواحل جامه عمل بپوشانیم.
وی افزود: مثلا در سواحل شمالی آشفتگی زیادی از جمله آشفتگی ساحل، محیط زیست، ساختمانسازی،سبک زندگی و... دیده میشود که فقط و فقط با هماهنگی ویکپارچگی افقی و عمودی ارگانهای دریایی با هم رفع میشود.
باید در اندیشه یکپارچگی مدیریت اجرایی سواحل باشیم
آخوندی گفت: از آنجایی که نگاه ما سازمانی است و فقط به فکر خودمان هستیم به جای اینکه یاریگر و تسهیلگر جریان حمل کالا باشیم بر سر راه حمل و نقل کالاها مانع ایجاد می کنیم به گونه ای که برای یک فورواردر و بازرگان آنچه مهم است حمل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر است که شامل حمل و نقل دریایی، ریلی، زمینی و ... می شود اما متاسفانه چون ما با هم هماهنگ و یکپارچه نیستیم این روند زمان بر شده و با موانع متعددی روبه رو میشود. این در حالی است که در بندری مانند بندر سنگاپور 12 ارگان مختلف به صورت هماهنگ و یکپارچه خدمات کاملا اتوماتیک ارائه می دهند.
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال یکپارچگی مدل های مختلف حمل و نقل هستیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه سال گذشته کارهایی در حوزه یکپارچگی حمل و نقل دریایی و ریلی صورت گرفت اما هنوز خیلی کم است.
وزیر راه و شهرسازی به یکپارچگی در حوزه شهرها هم اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تلاش بسیاری برای مدیریت یکپارچه سواحل شده است که در همان راستا باید در اندیشه یکپارچگی مدیریت اجرایی سواحل باشیم از تقلیل سواحل و سوداگری جلوگیری کنیم.
شهر جدیدی روی دریا ساخته میشود
آخوندی در پایان به اقدامات انجام شده در بنادر پرداخت و اعلام کرد: رشد بندرامیرآباد، انزلی،، سرمایه گذاری 480 میلیون دلاری در چابهار و همچنین طرح های جدید شهدی در این بندر، آغاز فاز سوم بندر شهیدرجایی، توسعه بندر جاسک و توسعه بندر دیلم از اقداماتی است که در سال گذشته انجام شد. همچنین تا آخر این هفته ساخت شهر جدیدی را بر روی دریا آغاز می کنیم.