منطقه آزاد ارس در آستانه جهش اقتصادي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32371
ساعت 11:28 شنبه 12 ارديبهشت 1394
منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس در بین 5 منطقه موجود کشور ، بزرگترین و وسیع ترین منطقه آزاد کشور با 51 هزار هکتار مساحت است .

ارس در نقطه صفر مرزی و در همسایگی جمهوری های آذربایجان ، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان دارای خطوط ارتباطی هوایی ، ریلی و زمینی بوده و در مسیر کریدورهای بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب و اروپا ، قفقاز ، آسیای میانه و سواحل دریاهای خزر ، سیاه و مدیترانه است .
کارشناسان اقتصاد بین الملل در دانشگاه تهران و تبریز می گویند : منطقه آزاد ارس به برکت برخورداری از موقعیت ژئواکونومیکی ممتاز و دسترسی به بازارهای بین المللی سرمایه و تکیه بر امکانات برجسته توسعه ترانزیت و صادرات مجدد ، توانمندی بالایی دارد تا بتواند با فراهم سازی بیشتر زیرساختهای توسعه فعالیت های بازرگانی در جهت ارتقای نقش هم پیوندی اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی ، بستر ساز تعامل سازنده کشور با جهان باشد .
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می گوید : هم اکنون اقتصاد دنیا با شتاب بیشتری به پیش می رود و واقعیت این است که ما از شتاب توسعه جهانی بازمانده ایم ولی تلاش ما این است که بزرگترین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور که در همسایگی کشورهای آسیا میانه ، قفقاز و همجواری اروپا است ،بتواند با تکمیل زیرساختهای لازم به این شتاب جهانی بپیوندد .
محسن عرب باغی افزود : ما ظرفیتها ها و امکانات خود را شناخته ایم و گامهای خوبی را برای توسعه زیربنایی ارس برداشته ایم.
وی گفت : در وهله اول به تصویب نهایی کلیات طرح فرودگاه منطقه آزاد ارس پرداخته ایم و با راه اندازی این فرودگاه بدنبال صادرات کالا و خدمات و همچنین توسعه گردشگری هستیم .
وی گفت : روزانه 45 هزار دستگاه وسایل نقلیه سبک و سنگین از جاده مرند – جلفا تردد می کنند و در این راستا تکمیل اتوبان مرند – جلفا در فهرست اولویت های کاری ما است و با اختصاص 185 میلیارد ریال اعتبار، عملیات اجرایی باند دوم محور جلفا – مرند آغاز شده است و در واقع با پایان و تکمیل اتوبان جلفا – مرند و اتصال آن به شاهراه ایران – اروپا در مسیر تبریز – بازرگان بدنبال توسعه و شتاب فعالیت های اقتصادی و توریستی هستیم و برای تکمیل این طرح اساسی تا 400 میلیارد ریال هزینه می کنیم .
ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز می گوید : جذب سرمایه گذاریهای خارجی برای ایجاد واحدهای بزرگ تولید و صادراتی نیز مد نظر ما بوده و تلاش می کنیم منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس را به پایلوت صادرات کالا و خدمات در کشور تبدیل کنیم .
وی افزود : در وهله اول جذب سرمایه گذاران از کشورهای آسیای میانه و قفقاز را در برنامه داریم ولی امیدواریم با تکمیل زیرساختهای لازم بتوانیم سرمایه گذاران اروپایی و جنوب شرقی آسیا و کشورهای ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس را نیز به سرمایه گذارای در این منطقه تشویق کنیم و تاکنون تعدادی از سرمایه گذاران گرجی ، ارمنی و آذری و ترک در این منطقه مبادرت به سرمایه گذاری کرده اند .
وی گفت : با الحاق محدوده های خداآفرین و کلیبر به منطقه آزاد ارس زمینه مساعدی برای رشد و توسعه اقتصادی منطقه فراهم می آید .
قاسمی مدیر کل محیط زیست آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه در توسعه فنی و اقتصادی و کشاورزی منطقه آزاد ارس مسائل محیط زیستی نیز مد نظر قرار می گیرد گفت : این منطقه دارای گونه های نادر و ارزشمند گیاهی و جانوری بوده ، به طوری که در منطقه حیات وحش کیامکی و حاشیه رودخانه ارس 361 گونه گیاهی و 257 گونه نادر جانوری زندگی می کنند و با حمایت منطقه آزاد ارس و کارشناسان محیط زیست آذربایجان شرقی همه قوانین و مقررات محیط زیستی در این منطقه به مرحله اجرا گذاشته شده است .
حق پرست رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز گفت : منطقه آزاد ارس دارای اماکن و ابنیه های تاریخی است که حمام تاریخی کردشت ، جلفا ، برج شعیب ،آبشار زیبای آسیاب خرابه ،گورستانهای تاریخی ، پل های قدیمی و کلیسای سنت استپانوس از آن جمله اند که با گسترش زیرساختهای گردشگری منطقه ،ورود گردشگران ایرانی و خارجی به آن افزایش قابل ملاحظه ای یافته است طوریکه فقط در تعطیلات نوروز سالجاری بیش از 2 میلیون نفر برای خرید و یا استفاده از مواهب طبیعی و گردشگری و بازدید از ابنیه های تاریخی به ارس سفر کرده اند .
دکتر مصدق مشاور مدیر عامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس نیز به خبرنگار صدا و سیما گفت : هم اکنون 9 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در پردیس های بین المللی دانشگاههای تهران ، تبریز ، علوم پزشکی ، پیام نور و آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند که تربیت نیروی انسانی متخصص و گسترش آموزش عالی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای ورود به عرصه های علمی و اقتصادی بین المللی از هدفهای این دانشگاه ها است.
مصدق افزود : منطقه آزاد ارس به پایلوت تاسیس و گسترش پردیس های بین المللی دانشگاههای معتبر کشور از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز تبدیل شده و جذب دانشجوی خارجی نیز در اولویت برنامه کاری است .
مهندس رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنعت ، معدن و تجارت مجلس نیز گفت : منطقه آزاد ارس به عنوان منطقه راهبردی برای رونق تولید صنعت ، تجارت ، صادرات غیر نفتی و رونق فضاهای کسب و کار و افزایش سطح اشتغال بوده و تولیدات صنعتی و خدمات می تواند به بازارهای جهانی صادر شود .
وی گفت : در این میان سرمایه گذاری مختلفی در حوزه های علمی و فناوری در ارس صورت گرفته و واحدهای صنعتی و کارخانجات مجهزی با بهره گیری از توان فنی و علمی متخصصان داخلی و خارجی صورت می گیرد و این منطقه در حال حاضر صنعتی ترین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور است .
علیرضا فولادی کارشناس ارتباطات بین الملل منطقه آزاد ارس نیز گفت : احداث پل دوستی ایران با کشور جمهوری آذربایجان در وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت خارجه به تصویب نهایی رسیده است و این پل دوستی در محدوده تاریخی « قلی بیگلو » شهرستان خداآفرین احداث خواهد شد .
دکتر احد شعبانی فرد استاد دانشگاههای تهران نیزگفت : بزرگترین منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور می تواند در تقویت زیرساختهای اقتصادی ، صنعتی و صادراتی ایران نقش اساسی ایفا کند و کمک رسانه ها می تواند توسعه منطقه آزاد ارس را سرعت بخشد .

وی افزود : توسعه زیرساختهای منطقه با توسعه فناوریهای ارتباطات و حضور در رسانه های بین المللی عجین است و باید به معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری ارس در مراکز اقتصادی و بین المللی اهتمام بیشتری ورزید . 

منبع: واحد مرکزی خبر





شناسه خبری: 32371

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو