یادبود «سمندریان» در جشنواره تئاتر دانشگاهی در کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32366
ساعت 10:35 شنبه 12 ارديبهشت 1394
مراسم پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی مناطق با جشن تولد حمید سمندریان و دغدغه‌های داوران این دوره درباره فارغ‌التحصیلان تئاتر به پایان رسید.مسعود رایگان گفت: برایندی که از جشنواره تئاتر دانشگاهی داشتیم نقصان آموزش بود. با این تعداد جوانان و عاشقانی که به تئاتر وجود دارد باید چه کنیم؟

به گزارش فرینا، در مراسم پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی که با حضور مسئولان و جمعی از دانشجویان شامگاه 10 اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های جزیره کیش برگزار شد، امیر مرسلی - دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی - از این گردهمایی به عنوان گردهمایی عاشقان تئاتر دانشگاهی نام برد و اظهار خرسندی کرد که بخش مناطق تئاتر دانشگاهی بعد از سه سال وقفه با همکاری منطقه آزاد کیش و در آب‌های خلیج همیشه فارس برگزار شده است.

او تصریح کرد: ما سعی کردیم جشنواره‌ای درخور دانشجو برگزار کنیم و اگرچه نتوانستیم به ایده‌آل‌هایمان برسیم، بضاعت تئاتر دانشگاهی بود.
در این مراسم دکتر میرزایی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: امیدواریم حمایت‌های ارشاد را در بخش تئاتر دانشگاهی داشته باشیم، حمایت‌هایی که از قبل به دلایلی نبوده است و کمک به تئاتر دانشجویی بیش از این باشد.
وی تصریح کرد: حمایت‌های حداکثری را در جریان تولیدات تئاتری و تماشای تئاترهای شهر خودمان در وزارت علوم در مقیاس ملی انجام بدهیم. آنچه در جشنواره مد نظر بود اینکه دانشجویی بودن بماند و تاکید داشتیم تا همه شرکت‌کنندگان دانشجو باشند.
میرزایی اظهار امیدواری کرد تالار مولوی به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی بازسازی‌اش به زودی تمام و افتتاح شود.
وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: تئاتر و هنر به معنای کلی رسالتی را بر عهده دارند. هنر بازتاب واقعیت است و همچنین شکل‌دهنده بخشی از جامعه. تئاتر دانشجویی باید در این راستا گام بردارد.
او تاکید کرد: ما در عمل سعی کردیم در یک سال گذشته تمام‌قد از تئاتر دانشجویی حمایت کنیم.
در مراسم پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی که در بخش‌هایی با اجرای احسان کرمی همراه بود، به بزرگداشت حمید سمندریان در سالروز تولدش پرداخت.
در این برنامه احسان کرمی با ذکر خاطره‌ای از حمید سمندریان در جشنواره تئاتر دانشگاهی سال‌های قبل، از تماشاگران خواست تا ایستاده و به احترام زنده‌یاد سمندریان او را تشویق کنند و در ادامه از اتابک نادری دعوت شد تا کیک تولد حمید سمندریان را برش بزند.
او گفت: خاطره‌گویی نمی‌کنم. ذکر نام این بزرگوار به عنوان پدر معنوی تئاتر ایران و سالروز تولدش که همزمان با روز معلم است، باید قدر بدانیم. استاد سمندریان برای ما تئاتری‌ها یک معلم و پدر بود.
اتابک نادری سپس کیک تولد حمید سمندریان را برید و خطاب به او گفت: آقای سمندریان، اسم‌تان اینجا آمده، حتما این جا حضور دارید. استاد سمندریان خودی‌هایتان اینجا جمع شدند.
در ادامه مراسم پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی زم، دکتر نوش‌آبادی و جمعی از مسئولان منطقه آزاد کیش برگزار شد، از بنیاد خیریه "کمک" که با مدیریت کتایون ریاحی فعالیت می‌کند به عنوان یکی از حامیان جشنواره تقدیر شد.
سپس دکتر نوش‌آبادی - معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد - در سخنانی با تبریک سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: خیلی خوشحالم از اینکه در این گردهمایی از دانشگاه‌های مختلف ایران حضور به هم برسانم و در یک رقابت شرکت می‌کنم.
او از تلاقی این برنامه با روز ملی خلیج فارس اظهار خرسندی کرد و گفت: من هم به سهم خودم از تلاش‌های این جشنواره دانشگاهی و این حرکت دانشجویی حمایت می‌کنم و تقدیر و قدردانی دارم از تلاش‌های دبیر جشنواره و دانشجویان و منطقه آزاد کیش در برگزاری این رویداد.
نوش آبادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما امسال در وزارت ارشاد سال را سال تئاتر نامیدیم و سعی می‌کنیم با بکارگیری همه امکانات و ظرفیت‌های موجود و هماهنگ‌سازی بخش‌های مختلف کشور در جهت تقویت کمّی و کیفی هنرهای نمایشی و تئاتر حرکت کنیم.
او خطاب به دانشجویان حاضر گفت: شما به عنوان نخبگان جامعه حضورتان در عرصه هنر بسیار موثر است.

در ادامه از حجت الاسلام و المسلمین زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور دعوت شد تا برای سخنرانی به روی صحنه بیایند. او در سخنانی گفت: در اختتامیه بهترین سخن، سخن نگفتن است. چون همه منتظر چیزهای دیگری هستند.

در ادامه مراسم پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی رویا تیموریان به عنوان نماینده هیأت داوران در سخنانی گفت:‌ همیشه کارهای سخت را به من می‌دهند. قرار بود بیانیه را به صورت شفاهی و مکتوب خدمت شما ارائه کنم، اما حالا به بخش‌هایی از آن اشاره می‌کنم.
او ادامه داد: در این جشنواره لذت بردم از عشق،‌ شور و مسئولیتی که جوانان امروز دارند و باعث شد که من به شما حسودی کنم. دوم اینکه فراموش نکنیم که تئاتر پرزحمت است. سالهاست که نسل به نسل این مشکلات هست و فقط مربوط به شما نیست.
او در ادامه به بخش‌هایی از بیانیه هیأت داوران اشاره کرد و گفت: ما از مدیران فرهنگی تقاضا داریم که آموزش عالی نسبت به مراکز مختلف هنری‌اش قطعا باید بازنگری کنند و ما دچار نقصان آموزش هستیم و اساتیدی که باید آموزش بدهند مهم هستند. وقتی هفت هزار دانشجوی هنری هر سال فارغ التحصیل می‌شوند و هیچ بازاری برای کار و ارائه اثر ندارند، نگران‌کننده است. از این جهت بخش آموزش مهم است و کمبود اساتید هم مهمتر. ما پیشنهاداتی داریم که قطعا سر فرصت در این زمینه ارائه خواهیم کرد.
رویا تیموریان در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر اینکه دانشجویان نقدپذیر باشند و این قطعا باعث پیشرفت می‌شود به آن‌ها گفت: گرفتن جایزه و نگرفتن آن ملاک هیچ چیزی نیست و ملاک همه‌چیز هست.
در ادامه مراسم پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزیدگان در بخش‌های مختلف با حضور اعضای هیأت داوران، مسعود رایگان، یاراحمدی و مهدی سلطانی معرفی شدند و در بخش‌هایی مسئولین حاضر در جمع داوران را در اهدای جوایز همراهی کردند.
در بخشی رویا تیموریان تاکید کرد: طبق آیین نامه جشنواره همه برگزیدگان باید دانشجو می‌بودند.
در بخش‌هایی از اختتامیه دبیران سابق جشنواره دانشگاهی که در مراسم حضور داشتند هیأت داوران را همراهی کردند.
محمدرضا خاکی نیز در سخنانی درباره نمایش‌نامه نویسی گفت: اولین نکته در مورد نمایشنامه نویسی این است که بیشتر موقعیت‌ها از ضعف منطق برخوردار بودند و بازیگران زن نسبت به نقشی که به آن‌ها داده شده بود احساس ترحم دارند. آن‌ها باید قضاوت را از بازی‌هایشان دور کنند.
مسعود رایگان نیز به عنوان یکی از نمایندگان هیأت داوران در سخنانی با اشاره به آماری که هفت هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل هر ساله داریم تصریح کرد: برایندی که از جشنواره تئاتر دانشگاهی داشتیم نقصان آموزش بود. با این تعداد جوانان و عاشقانی که به تئاتر وجود دارد باید چه کنیم؟ باید آموزش را جدی بگیریم. امیدواریم مسئولین محترم فکری بکنند و ما هم راهکارهای خود را ارائه خواهیم داد.
مهدوی یکی از مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش نیز در سخنانی گفت: برخی دوستان از کمبودها گله کردند. من باید این جا اعلام کنم که این برنامه و جشنواره تئاتر دانشگاهی در برنامه سازمان نبود. درست از زمانی که ستاد نوروزی را تشکیل دادیم این بخش مطرح شد. هیچ‌کس آمادگی نداشت، اما چون بحث دانشگاهی بود همه استقبال کردند و امیدوارم شما کاستی‌ها را ببخشید.
احسان کرمی که اجرای برنامه را بر عهده داشت، به دلیل تاخیر در شروع برنامه و بازگشت به تهران، مجبور شد بعد از 40 دقیقه از شروع برنامه اجرا را به «کیوان ساکت‌اف» واگذار کند.
مراسم پایانی جشنواره تئاتر دانشگاهی با عکس یادگاری برگزیدگان، داوران و جمعی از چهره‌های حاضر در این مراسم به پایان رسید.



شناسه خبری: 32366

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو