گمرکات گیلان دروازه ورود و خروج امن کالا در شمال کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32133
ساعت 14:01 يکشنبه 23 فروردين 1394
گمرکات گیلان در طول سالیان همواره بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شده و هم اکنون نیز از جایگاه مهم و حساسی در زمینه ورود و خروج امن کالا برخوردار است .

گمرک انزلی از زمان صفویه مورد توجه بازرگانان داخلی و خارجی قرار داشت و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تغییرات ایجاد شده در حوزه سیاسی و جغرافیایی منطقه قفقاز مرکزی و آسیای میانه ، اهمیت و جایگاه گمرک انزلی افزون تر از قبل شد.
اتصال و پیوند دریایی جمهوری های حاشیه دریای خزر (روسیه ، قزاقستان ،ترکمنستان و آذربایجان )، وجود بازار 400 میلیون نفری منطقه و تبادل کالا و توسعه تجارت بین کشورهای حوزه این دریا ، گمرک انزلی را در موقعیت مهم و حساسی قرار داده است .
هم اکنون از مسیر گمرکات گیلان به 30 کشور دنیا و به ویژه روسیه ، آذربایجان و عراق کالاهایی نظیر محصولات نباتی ، مواد معدنی ، محصولات شیمیایی صادر می شود .
عمده واردات گمرکات گیلان نیز از کشور فدراسیون روسیه ، قبرس ، امارات متحده عربی و اتریش است که 70 درصد سهم ارزشی آن را فلزات و مصنوعات آن تشکیل می دهد.

افزایش درآمد گمرکات گیلان

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی با اشاره به واریز بالغ بر 491 میلیارد تومان درآمد به حساب خزانه دولت در سال گذشته گفت : این رقم نسبت به مدت مشابه سال ماقبل 72 در صد افزایش نشان می دهد.

محمد شهبازی ، حذف تشریفات زائد ،کاهش هزینه های اضافی نظیر هزینه بارشماری ، درصد بالای دیماند کالا در خارج از ساعت اداری ، هزینه های بالای نمونه برداری و نمونه گیری را از جمله اقدامات صورت گرفته برای افزایش ورود کالاهای گمرکی به این استان و در نتیجه ارتقای درآمدهای گمرکی عنوان کرد .
وی با اشاره به تاثیر زمان ترخیص کالا بر هزینه ها ، کاهش زمان ترخیص کالاهای صادراتی را از دیگر کارهای انجام شده برای رونق تجارت در این استان عنوان و تصریح کرد : با تعیین مسیر مجزا برای کالاهای صادراتی و ارزیابی کالا در محل تولید ، سرعت انجام تشریفات گمرکی را به حداقل رساندیم .
وی یادآورشد : سال گذشته یک میلیون و 204 هزار و 930 تن کالای غیرنفتی به ارزش اقتصادی 399 میلیون و 251 هزار دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است .
شهبازی اظهار کرد : پارسال همچنین بالغ بر دو میلیون و 159 هزار و 284 تن کالا به ارزش اقتصادی بالغ بر یک میلیارد و 365 میلیون دلار از طریق گمرکات گیلان به کشور وارد شده است که نسبت به سال ماقبل از نظر ارزشی 9 درصد افزایش نشان می دهد.
وی خاطرنشان کرد : گمرکات به عنوان دروازه ورود کالا جلوی ورود کالاهای خطرناک ، غیرمجاز ، مواد غذایی ناسالم و سایر چیزهایی که ورود آن به کشور ممنوع شده را می گیرد.
وی با اشاره به این که گمرک انزلی و آستارا از نخستین دروازه های ورود کالا از جمهوری های شوروی سابق هستند متذکر شد : با این وجود این دو گمرک با کاستی های فراوانی روبرو هستند .

چالش ها
شهبازی خاطرنشان کرد : اسکله و مخازن نگهداری سوخت ، و انبارهای نگه داری کالا در انزلی نیازمند ارتقاء است .
ناظر گمرکات گیلان افزود : یکی از مشکلات عمده در گمرک آستارا نیز فقدان زیرساختهای لازم گمرکی است .
به گفته وی ارائه خدمات گمرکی در بندر آستارا قبل از تعریف چارت سازمانی بندری ( ترخیص کالای دریایی) از سال گذشته آغاز شده و با توجه به پهلوگیری روزانه چند کشتی این گمرک خدمات گمرکی ارائه می دهد .
وی با اشاره به تاثیر مثبت رونق تجارت بر بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی استان تاکید کرد : باید امور بندری و پایانه ها وارد عرصه کار شوند و زیرساختهای لازم برای فعالیت 24 ساعته گمرک را فراهم کنند.
شهبازی متذکر شد : الکترونیکی کردن امور گمرکی ، اظهار از راه دور و صدور مجوز از طریق سیستم موجب شده زمان تشریفات از یک ماه به سه روز کاهش یابد .
به گفته وی در حال حاضر بخش اداری و اظهار کالا گمرکات گیلان ساعت موظف اداری فعال است ولی ترخیص کالا گاه تا دو بامداد نیز انجام می شود .
وی یادآور شد : در ایام نوروز گمرک در بخش مسافری و کالا 24 ساعته فعالیت داشت ولی اینکه تمام عملیات گمرکی 24 ساعته باشد در هیچ جای دنیا این گونه نیست .
به گفته وی واحد مسافری آستارا 24 ساعته و واحد حسن رود از هشت صبح تا 11 شب مشغول خدمات رسانی است .
وی خاطرنشان کرد : در صورت فراهم بودن همه امکانات و فعالیت دستگاههای مرتبط نظیر بانکها، قرنطینه ، استاندارد و همچنین حضور تعداد کافی تجار ،گمرک نیز مکلف به فعالیت 24 ساعته است .

گمرک مسافری
ناظر گمرکات گیلان ادامه داد : گمرک در بخش تجاری نظارت کامل دارد اما در بحث مسافری هدف روانسازی و رونق خرید کالا توسط مسافران است .
وی تاکید کرد : با توجه به لزوم نظارت دقیق برای جلوگیری از ورود مواد مخدر ، مواد غذایی آلوده ، کالاهای غیرمجاز ، قاچاق کالا وظایف کارکنان گمرک بسیار حساس و سنگین است و این باید لحاظ شود.
به گفته وی این در حالی است که به دلیل تفاوت فاحش حقوق و دستمزد بین گمرکات و سازمانهای همکار مانند بنادر، فرودگاه ، پایانه و کشتیرانی انگیزه های سازمانی در گمرکات در حال کاهش است .
وی یادآور شد : تنها در ماه گذشته در مرز آستارا مقادیری ماده شیمیایی مورد استفاده در ساخت شیشه ، 470 گرم تریاک و 12 بطر مشروبات الکلی کشف شده است .
شهبازی افزود : ضمن این که جلوی ورود لباسهای دسته دوم آلوده ، شکلات و مواد غذایی فاسد و صدور چای سنواتی را می گیریم.
ناظر گمرکات گیلان در خاتمه تاکید کرد : گمرک با تمام توان با ارائه خدماتی نظیر اظهار از راه دور ، ارزیابی در محل ، حمل کالاهای صادراتی به صورت روباز و انجام تشریفات گمرکی به صورت سهل و روان چه در گمرک و چه در انبارهای اختصاصی از صادرات حمایت می کند .
گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ کننده را در مبادی ورودی و خروجی کشور دارد و مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات و عبور (ترانزیت) کالا و وصول حقوق ورودی و عوارض گمرکی و مالیات های مربوطه و الزامات فنی و تسهیل تجارت است.
گمرکات گیلان شامل گمرک بندرانزلی ، گمرک آستارا، گمرک منطقه آزاد حسن رود، گمرک امانات پستی رشت، گمرک فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت و گمرک امانات پستی انزلی است.
در حال حاضر رویه های واردات قطعی، صادرات قطعی ، ترانزیت داخلی ، ترانزیت خارجی ، ورود موقت ، خروج موقت اتومبیل ، هدیه و سوغات ، مرجوعی و مسافری در این گمرکات انجام می شود .

منبع: ایرنا





شناسه خبری: 32133

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو