جاذبه های گردشگری ارس میزبان گردشگران داخلی و خارجی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31890
ساعت 12:31 چهارشنبه 5 فروردين 1394
همزمان با پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار که طبیعت رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد و بر اساس سنت دیرینه، ما ایرانیان اقدام به خانه تکانی می نمائیم و غم و اندوه را از خانه و دل و روحمان می زدائیم و با رفتن به سفرهای نوروزی با جای جای ایران عزیز و بزرگ آشنا می شویم، منطقه آزاد ارس نیز آماده استقبال از میلیون ها نفر مهمان نوروزی در بهار 1394 است.

به گزارش فرینا، منطقه آزاد ارس شامل چهار منطقه منفصل با مرکزیت شهر جلفا می باشد. در محدوده منطقه آزاد ارس جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد. در این بین کلیسای تاریخی سنت استپانوس با ثبت جهانی در یونسکو و قدمت تاریخی زیادی دارد و یا اماکن زیارتی مختلف از جمله حرم حضرت جرجیس نبی (ع) یا حرم مطهر امامزاده سید محمدآقا واقع در روستای نوج مهر و یا حرم مطهر امامزاده سید شعیب (ع) واقع در روستای دوزال که البته حرم مطهر این امامزاده در ساختمانی برج مانند متعلق به دوران حکمرانی ایلخانان مغول است و در ظاهر شباهتی به سایر بقاء متبرکه ندارد اما جذابیت خاصی دارد .
منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا در عرصه شعر و شاعری هم دارای مفاخر معروفی همانند حکیم ابوالقاسم نباتی می باشد که طی سالهای اخیر با همت سازمان منطقه آزاد ارس آرامگاهی در شأن این شاعر گرانقدر در روستای گردشگری اشتبین ساخته شده است . البته معرفی این شاعر و محل آرامگاه وی همچنان نیازمند تبلیغات است که هموطنان و مهمانان نوروزی ضمن بازدید از جاذبه گردشگری روستای زیبای اشتبین بتوانند از آرامگاه حکیم نباتی نیز دیدار نمایند .
مجموعه تاریخی حمام ، خانه و مسجد روستای کردشت نیز از جمله جاذبه های دوران قاجاریه شهرستان جلفا می باشد که نقاشی های خاص و زیبای موجود در سقف این حمام تاریخی تصاویر زیبایی را در عکس های یادگاری مهمانان و بازدید کنندگان به جای می گذارد .
از دیگر جاذبه های منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا می توان به آبشار زیبای آسیاب خرابه اشاره کرد که در تمام فصول سال زیبا و آرام برای بازدید علاقه مندان ، جذابیت خود را حفظ می کند . البته فعال شدن دوباره آسیاب آبی جنب آبشار و بازدید از آسیاب فوق و حتی خرید آرد گندم تولیدی با این آسیاب قدیمی جاذبه دیگری به مجموعه وسیع جاذبه های ارس و جلفا اضافه کرده است .
بازدید از قبور مطهر شهدای شهریور سال 1320 که دقیقا کنار پل مرزی آهنی جلفا هستند و کسب اطلاع از نحوه دلاوری های این شهیدان در مقابل هجوم دشمن به خاک ایران عزیز و دلیل خاکسپاری آنها در کنار مرز نیز از جمله مطالبی است که می تواند در سفر به منطقه آزاد ارس بر معلومات عمومی همه مخاطبان تأثیر بسزایی بگذارد .
البته نصب تندیس های مفاخر و مشاهیر آذربایجان و همچنین تندیس هایی از پرندگان و حیوانات در اماکن مختلف شهر جلفا زیبایی خاصی به معابر شهر بخشیده که در چشم مسافران یقینا جذاب خواهد بود .
از جمله دیگر جاذبه های جلفا به باغ های میوه که عمدتا گیلاس ، آلبالو ، زردآلو ، هلو و سیب می باشند و در فصل بهار شکوفه های این درختان مناظر زیبایی را در طبیعت منطقه آزاد ارس به نمایش می گذارند می توان اشاره نمود .
همچنان که ماهیگیری در کنار رود پر آب ارس بهترین و سالم ترین تفریح برای مسافران نوروزی می باشد که با همکاری و هماهنگی مرزبانی و سازمان منطقه آزاد ارس سکوی ماهیگیری در ایام نوروز در کنار این رودخانه برقرار است و حتی مسابقات ماهیگیری نیز برگزار می شود .
کاروانسرای تاریخی خواجه نظر که امروزه به سفره خانه سنتی تغییر کاربری داده و فضای دلپذیری را برای صرف غذا فراهم آورده است نیز یکی دیگر از اماکن جذاب گردشگری منطقه آزاد ارس می باشد ، البته پارک ساحلی زیبایی جدیدا توسط منطقه آزاد ارس در کنار کاروانسرا ایجاد شده که دسترسی به ساحل زیبای ارس برای تفریح گردشگران را آسان نموده است .
وجود کلیساهای تاریخی چوپان و سنت استپانوس و کلیسای ننه مریم نیز از جمله اماکن تاریخی حاشیه رود ارس می باشند که به دلیل اهمیت و قدمت زیاد کلیسای سنت استپانوس و واقع شدن محل این کلیسا در دامنه کوه و جنگل دره شام که فضای طبیعی ، تاریخی را با هم هماهنگ ساخته باعث شده تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب نماید .
 البته حرم مطهر امامزاده سید محمدآقا نوجه مهر نیز هر سال میزبان میلیون ها نفر زائر می باشد که از نقاط مختلف جهت زیارت این حرم مطهر به جلفا می آیند و از این رو امکانات اقامتی زیادی در کنار حرم مطهر فراهم شده است .



شناسه خبری: 31890

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو