اکبر ترکان در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران چه گفت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31869
ساعت 13:58 سه شنبه 4 فروردين 1394
نشست خبری اکبر ترکان در آخرین روزهای سال 93 در حالی برگزار شد که مشاور رییس جمهور بر خلاف نشست های خبری مرسوم به ارائه آمار و ارقام نپرداخت و به سئوالات متنوع خبرنگاران حوزه مناطق آزاد در رسانه های سراسری پاسخ گفت.

وی که سال 93 پرکاری را در مناطق آزاد کشور سپری کرد و به طور میانگین به هر یکی از مناطق آزاد هفتگانه کشور سه بار سفر کرد در این نشست از پروژه های در دست احداث توسط این مناطق گفت و معتقد بود برای هر یک از مناطق آزاد محور فعالیتی خاصی طراحی شده که هر کدام از آنها بر روی آن محور متمرکز شده اند. ترکان هم چنین تاکید کرد که ماموریت های محول شده به مناطق آزاد در سیاست های اقتصاد مقاومتی به تمرکز و قدرت بیشتری در سال 94 دنبال می شود.

فرینا مروری دارد بر آخرین نشست خبری وی در سال 93.

اکبر ترکان مشاور رییس‎جمهور با اشاره به اینکه «درآمد حاصل از فعالیت‎های اقتصادی در مناطق آزاد نمی‎تواند جایگزین درآمد نفتی شود و فقط بخشی از آن را پوشش می‎دهد»، اعلام کرد: اولین منطقه آزادی که می‎تواند تأثیر مناسبی بر فعالیت‎های اقتصادی به دلیل ظرفیت‎های ترانزیتی داشته باشد، چابهار است. امید می‎رود تا پایان سال 94 خط راه آهن چابهار ـ ایرانشهر راه‎اندازی شود و ترانزیت صورت گیرد.


پل خلیج فارس طبق نقشه قبلی ساخته می‎شود

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که «آیا تغییر مجری پل خلیج‎فارس به دلیل تغییر جانمایی این پروژه صحت دارد یا خیر؟»، با قاطعیت اعلام کرد: این موضوع صحت ندارد. ابرپروژه پل خلیج فارس بدون هیچ تغییری در حال ساخت است و اگر صحبت‎هایی حول تغییر جانمایی آن شده است؛ اشتباه برداشتی و شخصی است. زیرا این پروژه با همان نقشه و در همان مکان ساخته می‎شود.

تصویب طرح جامع مناطق آزاد کشور

ترکان با اشاره به تصویب طرح جامع مناطق آزاد کشور در شورایعالی مناطق آزاد اعلام کرد: این طرح بر اساس بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی بازنگری و برای جامه عمل پوشاندن به چهار ماموریت تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری‎های پیشرفته و تأمین نیازهای کشور آماده اجرا برای سال 94 می‎شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: وضعیت فعلی هفت منطقه آزاد کشور با آنچه که در اقتصاد مقاومتی آمده، فاصله زیادی دارد. به همین دلیل، سعی بر آن داریم تا با اتخاذ برنامه‎های کمی و کیفی هرکدام از این مناطق را به صورت جداگانه آمایش کرده و به رهنمودهای اقتصاد مقاومتی نزدیک گردانیم.
وی با اشاره به تصویب بودجه سال 94 خاطرنشان کرد: بودجه مناطق آزاد کشور باید از درآمدهای خود منطقه و به دو طریق عملیاتی و غیرعملیاتی تأمین اعتبار شود؛ اما از آنجایی که درآمدهای غیرعملیاتی از طریق فروش منابع مناطق آزاد مانند زمین‎ها به دست می‎آید، این روش توصیه نمی‎شود. بنابراین، بودجه سال 94 مناطق آزاد فقط از راه درآمد عملیاتی و خدمت‎رسانی محقق خواهد شد.

دو سناریو برای جذب سرمایه‎گذار در مناطق آزاد
ترکان در پاسخ به پرسشی درباره میزان سرمایه‎گذاری خارجی در مناطق آزاد گفت: برای توسعه مناطق آزاد توجه به سرمایه‎گذاری خارجی مهم هست؛ اما تنها راهکار محسوب نمی‎شود. زیرا در شرایط فعلی کشور ما سرمایه‎گذاران خارجی فقط منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات هستند. این در حالی است که سرمایه‎گذاران داخلی به این مناطق اقبال نشان داده‎اند؛ تا جایی که ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز سرمایه‎های خود را به سمت مناطق آزاد کشور هدایت کرده‎اند.
مشاور رییس‎جمهور افزود: در راستای جذب سرمایه‎گذاری دو سناریوی منطبق بر ادامه وضع موجود با فرض همین محدودیت‎ها و سناریوی رفع تحریم و باز شدن درهای خارجی به سمت ایران تدوین شده است.
وی افزود: مناطق آزاد کشور باید پایگاهی برای سرمایه‌گذاری‌ها باشند و بر این اساس سناریوها نیز به نحوی تدوین شده که بتوان بیشترین بازدهی را از مزیت‌های مناطق آزاد داشت.

امضای قرارداد بندر کاسپین با بنیاد مستضعفان
ترکان در ادامه به ساخت بندر کاسپین اشاره کرد و یادآور شد: برای ساخت اسکله‎ها‎ی بندر کاسپین با بنیاد مستضعفان قراردادی منعقد کردیم که طبق آن ساخت اسکله‎ها‎ با بنیاد مستضعفان و و تامین امکانات لازم و تجهیزات با ما است، البته لازم به ذکر است که احداث موج‎شکن بندر کاسپین رو به اتمام است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به راه آهن قزوین- رشت اعلام کرد: مادامی که این راه آهن به بنادر متصل نشود؛ نمی‎تواند وظیفه خود در حمل بار را ایفا کند بلکه فقط در بخش مسافری فعال خواهد بود؛ اما این راه آهن قرار است به دو بندر کاسپین و انزلی کشیده شود که زودترین دسترسی راه آهن به دریای خزر از طریق اتصال به بندر کاسپین با فاصله 14 کیلومتری و بدون هیچگونه مانعی انجام خواهد شد.

یک منطقه آزاد برای هر همسایه ایران
وی درباره ضرورت افزایش تعداد مناطق آزاد ایران با وجود توسعه‎نیافتگی هفت منطقه کنونی گفت: در شرایط فعلی ارتباط با همسایگان برای ایران از همه موضوعات مهمتر است؛ زیرا علاوه بر صادرات نفت، گاز، برق و فرآورده‎ها‎ی پتروشیمی که مشتری‎ها‎یی درعراق، ترکیه، از ترکیه به سمت اروپا، کویت، امارات، عمان، پاکستان و هند دارد، کالاهای مصنوع و ساخته شده ایران مانند پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی و... در کشورهای دیگر به جز همسایگان مشتری ندارد و به همین دلیل مناطق آزاد می‎توانند سرپل تجارت ایران با همسایگان باشد.
ترکان افزود: از آنجایی که ما 15 همسایه داریم. بنابراین، می‎توانیم برای هر یک از همسایگان خود یک منطقه آزاد هم داشته باشیم مانند منطقه آزاد اینچه برون که به منظور همکاری معدنی ایران و قزاقستان ایجاد خواهد شد، به صورتی که در این منطقه یک شهر متالورژی ایجاد و سنگ و مواد معدنی قزاقستان به کمک گاز ایران به فرآورده‎ها‎ی مختلف تبدیل می‎شود.
بر اساس سخنان این مقام مسؤول؛ با این منطق، بوشهر برای ارتباط با قطر، جاسک برای ارتباط با کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس و دیگر مناطق هم برای ارتباط با همسایگان دیگر احداث می‎شود.
وی گفت: به این ترتیب قطب چهارم پتروشیمی ایران به جاسک خواهد آمد و از سوی دیگر احیای منطقه آزاد اروند متکی به صنایع نفت، منطقه آزاد قشم، پایگاه صادرات برق، چابهار قطب فولاد خواهد شد.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد با اشاره به موافقت وزیر نفت با فرمان ستاد اجرایی امام درباره انتقال پالایشگاه هرمز از بندرعباس به جاسک خبرداد: بر این اساس مقرر شده است تا وزارت نفت تخفیف ویژه‌ای را به لحاظ خوراک برای این پالایشگاه در جاسک در نظر گیرد که بر این اساس، پالایشگاه جاسک با ظرفیت 300 هزار بشکه ایجاد می‌شود.

اشتیاق سرمایه‎گذاران خارجی برای احداث قطب سوم خودروسازی
مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به تصویب ایجاد قطب سوم خودروسازی ایران در منطقه آزاد چابهار، اعلام کرد:  دو سرمایه‌گذار خارجی به صورت جدی و یک سرمایه گذار دیگر به صورت نیمه جدی درخواست خود را برای این کار اعلام کرده اند، اما با توجه به اینکه اگر اکنون قرارداد با ایران منعقد کنند فقط به همکاری با شرکای تجاری ایران محدود می‎شوند، اندکی تعلل کرده و منتظر هستند تا فضای اقتصادی ایران روشن شود که در آن شرایط بتوانند به همکاری با دیگر کشورها نیز امیدوار باشند.
وی گفت: اگر فضای اقتصادی ایران باز شود، قطعا قطب سوم خودروسازی ایجاد خواهد شد.

مناطق آزاد ساحلی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی
ترکان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مارین تایمز که «چشم‎انداز گردشگری دریایی در مناطق آزاد ایران چگونه است؟»، اعلام کرد: در مناطق آزاد با استفاده از دریا و ظرفیت‎ها‎ی آن برای پذیرایی از مسافران نوروزی برنامه‎ها‎ی ویژه‎ای تدارک دیده شده است به گونه‎ای که هر چهار منطقه آزاد ساحلی ایران اکنون برای خدمات‎دهی به مسافران نوروزی کاملا مهیا و آماده هستند و برای مقابله با خروج مسافران و رفتن آنها به سمت برنامه‎ها‎یی که خارج از محدوده دین ما است، سعی کرده‎ایم جذابیت‎ها‎ی چشمگیری را برای مناطق آزاد در راستای جذب گردشگر ایجاد کنیم.
وی افزود: با ایجاد جذابیت در مناطق آزاد و میل و رغبت گردشگران به سفرهای داخلی می‎توانیم سهم خروج گردشگران از ایران را به حداقل برسانیم.
ترکان گفت: در همین راستا، یک سرمایه گذار داخلی برای راه اندازی هتل دریایی در چابهار قرارداد منعقد کرده است و یک سرمایه‎گذار دیگر به کمک خارجی‎ها‎ به دنبال هتل شناور دریایی در سواحل ایران است.
مشاور رییس جمهور اعلام کرد: نوروز 94 مناطق آزاد بسیار متفاوت‎تر از سال‎ها‎ی گذشته خواهد بود، زیرا مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار و اروند از لحاظ خدماتی، اقامتی، حمل و نقل، بهداشت و انضباط کاملا آماده هستند.


در این نشست خبرنگارانی از شبکه خبر، واحد مرکزی خبر، العالم، پرس تی وی، باشگاه خبرنگاران، رادیو فرهنگ، رادیو اقتصاد و واحد خبر رادیو در کنار خبرنگاران رسانه های مکتوب اعم از خبرگزاری ها و سایت های خبری و روزنامه ها حضور داشتند. 



شناسه خبری: 31869

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو