موزه ژئوپارک، تاریخ گمشده قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31836
ساعت 11:46 يکشنبه 2 فروردين 1394
شاید خیلی ها که زرق و برق مجتمع های تجاری قشم را ببینند، فراموش کنند موزه ای در کنار همین نزدیکی جا خوش کرده و با داشتن گونه های جانوری نادر می تواند ساعتی از گردشگری را به خود اختصاص دهد.


اینجا و در قلب شهر قشم، چهاراه پردیس، موزه ژئوپارک قشم قرار دارد؛ جایی که بزرگترین و کوچکترین پستاندار جهان در آن یافت می شود. از نهنگ های چندین متری تا حشره خوار کوتوله که طول آن به چهار سانتیمتر می رسد؛ اما با توجه به نیاز منطقه و اکوسیستم خاص قشم، امین موزه باید به محل بهترین منتقل شود تا علاوه بر نگهداری بهتر از جانوران جمع آوری شده، گردشگران نیز با سهولت بیشتری بدانجا مراجعه کنند و مطالعات و پژوهش های جنبی نیز در کنار کار موزه انجام شود.
سرپرست مدیریت ژئوپارک منطقه آزاد قشم گفت: قدمت ساختمان موزه فعلی حدود 20 سال قدرمت دارد و نداشتن تهویه مناسب برای موزها که بسیاری از گونه های جانوری در آن به صورت تاکسی درمی وجود دارند، مشکل را دوچندان کرده است.
حمیدرضا محسن پور بیان کرد: اشیا و گونه های جانوری موجود در این موزه به دلیل مشکلات ساختمانی هم اکنون به مخاطره افتاده است.
وی اظهار کرد: نبود مکان برای موزه و نیاز اینگونه مجموعه ها به داشتن مکانی با ویژگی ها خاص باعث شده ساخت موزه به تاخیر بیفتد و متاسفانه این موزه فعلا دارای حداقل امکانات است و از نبود برخی نیازهای اولیه نیز رنج می برد.
سرپرست مدیریت ژئوپارک منطقه آزاد قشم تاکید کرد: در اکشن پلن(برنامه عملیاتی) ژئوپارک قشم که برنامه عملیاتی ژئوپارک محسوب می شود، اجرای فاز نخست ژئوسنتر از سال 94 دیده شده و تنها موزه ژئوپارک نیز در آن تعریف شده است. 
وی اعلام کرد: پیاده سازی این طرح، به 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که این میزان اعتبار تنها برای احداث است و باید برای تجهیز موزه و ایجاد بخش های پژوهشی و آموزشی به موزه اقدام شود تا لابراتوار ژئوسنتر نیز راه اندازی شود.
محسنی پور گفت: برای تامین نیازهای ژئوپارک قشم و بهره برداری از آن به بهترین نحو بالغ بر 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا ژئوپارک قشم راهبرد توسعه جزیره و محور توسعه را ترسیم کند.
با توجه به اهمیت زیست جانوری و همچنین زمین شناسی جزیره قشم، مسوولین باید به این ایمان برسند که نقطه افتخار منطقه آزاد می تواند ژئوپارک قشم باشد که در صورت جهانی شدن، نخستین ژئوپارک خاورمیانه و آفریقا خواهد بود.
کارشناس موزه ژئوپارک قشم نیز گفت: موزه ژئوپارک خلیج فارس به رغم همه پتانسیل ها و توانمندی هایش، هم اکنون به دلیل کمبود اعتبار و مشکلات مالی، حال و روز خوشی ندارد.

موزه با کمبود جا برای اضافه کردن ویترین روبروست
لاله آقائی فروشانی بیان کرد: این موزه هم اکنون با کمبود جا برای اضافه کردن ویترین روبروست و به منظور اضافه کردن بخش هایی چون سنگ و همچنین مردم شناسی باید فضای جدیدی برای موزه تعریف شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون سه هزار نمونه تاکسی درمی و مجموعه های منحصر به فرد زمین شناسی در این موزه نگهداری می شود، افزود: برای جمع آوری این تاکسی درمی ها یکی از استادان دانشگاه، 13 سال وقت صرف کرده تا این موزه را از نظر غنای جانوری در ردیف نخست کشور قرار دهد.
آقائی فروشانی، موزه ژئوپارک قشم را از جمله مهمرین و کاملترین موزه های کشور برشمرد و افزود: این موزه به دلیل دارابودن بزرگترین و کوچکترین پرنده جهان و بزرگترین و کوچکترین پستاندار دنیا، از لحاظ تنوع جانوری بسیاری حائز اهمیت است.
وی گفت: هم اکنون چهار بخش حیات وحش، سنگ شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی در فضایی به وسعت یکهزار متر مربع نگهداری می شود که در صورت افزایش سالن جنبی به آن، می توان علاوه بر افزایش ویترین های جانوری، نسبت به تکمیل و افزایش بخش های صنایع دستی و سنگ نیز اقدام کرد.
95 درصد نمونه های موجود در این موزه جزو نمونه های موجود در جزیره هستند.
کارشناس موزه ژئوپارک قشم تصریح کرد: 95 درصد نمونه های موجود در این موزه جزو نمونه های موجود در جزیره هستند و طبیعت بکر منطقه موجب فراهم شدن بست مناسب زیستی جانواران مختلف شده است.
یکی از راهنمایان موزه نیز در گفت و شنود با خبرنگار مهر بیان کرد: موزه ژئوپارس از سال 74 تاسیس شد و از سال 79 در همین مکان مستقر شده؛ ولی به علت تبلیغات کمی که برای موزه انجام می شود، نسبت گردشگران، با تعدد گونه های زیستی و اهمیت موزه، سنخیت چندانی ندارد.
علی رنجبر بیان کرد: تورها گردشگری، این مکان را جزو اماکن دیدنی خود قرار نمی دهند و هتل ها و بساری از مراکز اقامتی نیز فعالیتی جهت معرفی این موزه به گردشگران انجام نمی دهند.
بودجه ژئوپارک بسیار کم است و نیاز است به منظور راهنمایی و خدما بیشتر به مسافران، ماکت های بیشتر با توجه به وجود توانمندی در زمینه های صنایع دستی و آیین های گوناگون در موزه ایجاد شود.
گرچه قدم های خوبی برای احداث موزه جدید برداشته شده؛ لیکن طولانی شدن مدت زمان اجرایی آن و نیاز اعتباری فراوان آن، می طلبد تا آغاز ساخت و بهره برداری از این پروژه ها، به موزه کنونی ژئوپارک توجه بیشتری شود. توجهی حتی در حد چند تابلوی راهنما، یک تابلوی فلکس و نئون و قرار گرفتن موزه ژئوپارک در اماکن مهم گردشگری.
منبع: مهر



شناسه خبری: 31836

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو