آمادگی 2 سرمایه‌گذار خارجی برای خودروسازی در چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31786
ساعت 12:43 چهارشنبه 27 اسفند 1393
ایجاد قطب سوم خودروسازی که دبیر شورای عالی مناطق آزاد در سال جاری از آن خبر داد مراحل عملیاتی و اجرایی خود را آغاز می کند.

در پی درخواست رئیس‌جمهوری با هدف شکستن انحصار در صنعت خودرو بود.مدت‌ها است که دو خودروساز بزرگ در صنعت خودرو فعالیت می‌کنند، هر چند گفته می‌شود در ایران بیش از 20 خودروساز وجود دارد اما باید پذیرفت که سایر خودروسازان نمی‌توانند حجم قابل توجهی از درخواست‌ها را پاسخ دهند و از سویی برخی از آنها تنها مونتاژکننده خودروهای چینی هستند.
از همین رو به مناطق آزاد این مأموریت داده شد که برای ایجاد سایت خودروسازی و همکاری با خودروسازان خارجی برنامه ریزی کند بنابراین منطقه آزاد چابهار انتخاب و ساخت کارخانه خودرو آغاز شد. بر این اساس شرکت‌های مختلفی در رفت و آمد با ایران بودند و حتی اسم برخی از مجموعه‌ها چون نیسان هم قطعیت پیدا کرد اما موضوع مذاکرات 1+5 تا حدی باعث توقف در توافقنامه‌ها با خودروسازان خارجی شد.

با این اوصاف در یک نشست خبری اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه روند ایجاد قطب سوم خودروسازی چگونه دنبال خواهد شد گفت:چندین سرمایه‌گذار در حال بررسی پروژه  قطب سوم خودروسازی در چابهار هستند.همچنین یک شرکت چینی برای حضور و ایجاد خط تولید اعلام آمادگی کرده است اما ما می‌خواهیم خط تولید خودرویی ایجاد شود که در دنیا صاحب‌نام باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط حاضر بین سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در چابهار خط تولید خودرو  ایجاد کنند رقابتی وجود ندارد و هر شرکتی که تمایل به همکاری دارد برای امضای قرارداد تعلل می‌کند لذا با نهایی شدن مذاکرات اگر روند مثبت باشد با شرکت‌های اروپایی همکاری خواهیم کرد و در غیراین‌صورت چین جوینت ونچر (شریک) می‌شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد:شرکت‌های اروپایی که برای حضور در قطب سوم خودروسازی اعلام آمادگی کرده‌اند از برندهایی هستند که در حال حاضر با خودروسازان داخلی همکاری می‌کنند اما با نهایی شدن مذاکرات چارچوب شراکت متفاوت خواهد بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه شرکت‌های خودروسازی در مورد ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار فشار منفی وارد نکردند لذا این اطمینان را می‌دهم که سال آینده قطب سوم خودروسازی در چابهار  ایجاد شود.  ترکان تأکید کرد: برخی شرکت‌های ژاپنی هم برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار آماده همکاری هستند و بازدید‌های تخصصی صورت گرفته است. از این‌رو تا سال آینده موضوع قطب سوم که مورد درخواست ریاست جمهوری بوده است به اتمام می‌رسد و انحصار صنعت خودرو شکسته می‌شود.
وی اذعان داشت:برای شرکت‌های خودروسازی جهان مذاکرات و نتیجه آن حائز اهمیت است اما با توجه به پتانسیلی که منطقه آزاد  چابهار دارد ما معطل نخواهیم ماند و برای ایجاد سایت خودروسازی اقدام می‌کنیم. ترکان تأکید کرد: سال آینده در مورد شرکای جدید برای قطب سوم تصمیم ‌گیری‌خواهد شد و به گونه‌ای عمل می‌کنیم که فضای رقابت در صنعت خودرو ایجاد شود. در حال حاضر دو سرمایه‌گذار جدی برای ایجاد سایت خودروسازی درخواست داده‌اند.
مشاور رئیس‌جمهوری از موافقت وزیر نفت برای انتقال پالایشگاه هرمز از بندرعباس به جاسک خبر داد و گفت: مقرر شده وزارت نفت تخفیف ویژه‌ای را به لحاظ خوراک برای این پالایشگاه در جاسک در نظر گیرد.

منبع: روزنامه ایران



شناسه خبری: 31786

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو