هندی ها به چابهار می آیند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31716
ساعت 12:31 شنبه 23 اسفند 1393
اولين نشست تجاري گجرات در سال 2003 در زمان حضور نارندا مودي به عنوان سر وزير ايالت گجرات برگزار شد و به تدريج به صورت يک نشست دو سالانه در آمد.

اين نشست از سوي نخست وزير هند براي جذب سرمايه گذاري خارجي هر دو سال يک بار برگزار مي‌شود.
ششمين دوره از اين نشست در سال 2013 موفقيت بزرگي در جذب سرمايه گذاري براي اين کشور به ارمغان آورد و ايالت گجرات را به مرکز توجه جهاني معطوف کرد.
در اين نشست نزديک به 2 هزار و 100 نماينده از کشورهاي مختلف و 58 هزار بازرگان هندي شرکت کردند.
در پايان اين نشست، نزديک به 2 هزار و 700 توافق نامه در زمينه‌هاي انتقال انرژي، آموزش و توليد به امضا رسيد.
اکنون ايالت گجرات 7.5 درصد از توليد ناخالص، 18 درصد از بودجه و 25 درصد از تجارت هند را تشکيل مي‌دهد.
هدف اصلي اين نشست پيشرفت در زمينه‌هاي کليدي شامل نوآوري، توسعه پايدار، رشد مهارت جوانان، اشتراک گذاري اطلاعات و علم ارتباطات است.
همچنين اين نشست فرصت مناسبي را براي کشورهاي شرکت کننده براي گسترش روابط اقتصادي و سرمايه گذاري در بخش‌هاي زيرساختي هند فراهم مي‌کند.
هفتمين دوره از نشست اقتصادي گجرات نيز امسال، از روز يک شنبه (بيست و هشتم دي 1393)، به مدت سه روز با سخنراني بان کي مون، دبير کل سازمان ملل، در ايالت گجرات در غرب هند با حضور کارشناسان سياسي و اقتصادي 14 کشور از پنج قاره آغاز شد.
مودي در اين نشست با بيان اينکه براي توسعه و پيشرفت همه اقشار جامعه هند مصمم است اظهار کرد که برنامه‌هاي دولت در راستاي اين تصميم بزرگ قرار دارد.
نخست وزير هند با تشريح برنامه‌هاي دولت براي رشد و توسعه اقتصادي اين کشور گفت: هند در آينده نزديک به يکي از قدرت‌هاي بزرگ جهاني تبديل خواهد شد.
وي با بيان اينکه گجرات در آينده به قطب آموزش و مراقبت‌هاي بهداشتي تبديل خواهد شد افزود: هم اکنون اين ايالت در زمينه کشاورزي، فرآورده‌هاي غذايي و لبنيات جايگاه مهمي دارد.
در اين نشست اقتصادي کشورهاي آمريکا، کانادا انگليس، هلند، دانمارک، استراليا، آفريقاي جنوبي، ژاپن، سنگاپور، ايران، بحرين، امارات متحده عربي، افغانستان و روسيه حضور داشتند.
حضور بان کي مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در اين نشست از اهميت بالايي برخوردار بود؛ زيرا وي براي نخستين بار در چنين نشست تجاري شرکت مي‌کرد.
منابع وابسته به دولت هند اعلام کردند که هفتمين نشست تجاري گجرات داراي بالاترين تعداد کشورهاي شرکت کننده بوده است.
آمريکا براي نخستين بار بعد از رفع تحريم از نارندرا مودي با هياتي 80 نفره در اين نشست اقتصادي شرکت کرد.
کارشناسان بر اين باورند که تصميم آمريکا مبني بر شرکت در اين نشست سبب افزايش روابط اقتصادي هند با آمريکا خواهد شد.
کشور استراليا نيز که در چند ماه اخير روابط دوجانبه خود را با هند به طور قابل توجهي افزايش داده است، با يک هيات تجاري بزرگ 300 نفره به رياست وزير بازرگاني اين کشور در هفتمين دوره از نشست گجرات شرکت کرد.
حضور وزير بازرگاني استراليا در اين نشست پس از سفر و ديدار نارندرا مودي از چهار شهر استراليا که سبب جهشي چشمگير در روابط دو جانبه دو کشور شد، اتفاق افتاد.
کشورهاي کانادا و ژاپن پيش از نخست وزيري نارندا مودي و در زماني که وي سر وزير ايالت گجرات بود، در اين نشست شرکت کرده و در زمينه هاي مختلف در اين ايالت سرمايه گذاري کرده اند.
پس از آغاز کار دولت نارندا مودي، کشورهاي کانادا و انگليس چندين هيات براي گسترش روابط تجاري با هند به اين کشور فرستادند و با هيأت هاي بلند پايه در اين نشست شرکت کردند.
اين در حالي است که حضور کشور آفريقاي جنوبي به عنوان يک مقصد جديد بازرگاني براي هند از اهميت بالايي برخوردار بود.
اکبر ترکان، مشاور رئيس جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايران، نيز به منظور شرکت در اجلاس گجرات به هندوستان سفر کرد.
وي در اين سفر با نخست وزير هند ديدار و پيام دکتر روحاني رئيس جمهوري کشورمان را به وي تسليم کرد.
حسن روحاني، رئيس جمهوري کشورمان، در اين پيام از نارندا مودي، نخست وزير هند، براي ديدار رسمي از جمهوري اسلامي ايران دعوت کرد.
هم چنين هيأت ايراني به رياست اکبر ترکان، مشاور رئيس جمهور، که براي اولين بار در اين اجلاس مهم اقتصادي در منطقه شرکت کرد، از مراکز بزرگ فولادسازي، نيروگاه ها و پالايشگاه هاي نفت ايالت گجرات در غرب هند نيز بازديد کردند.
اکبر ترکان مشاور رییس جمهور هم چنین در دیدار خانم سیتا رامان وزیر بازرگانی و صنایع هند در دهلی نو افزود: هند می تواند از مسیرهای ریلی و جاده ای ایران برای دستیابی به کشورهای آسیای میانه استفاده کند.
وی تصریح کرد: ایران تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری شرکت های هندی در چابهار فراهم می کند.
سیتا رامان وزیر بازرگانی و صنایع هند نیز در این دیدار با استقبال از همکاری ایران و هند اظهار کرد همکاری دو کشور در چابهار به نفع هر دو کشور است.
وی در خصوص افزایش خط اعتباری هند به ایران گفت: هند در افزایش این خط اعتباری هیچ محدودیتی ندارد و می تواند بدون سقف این اعتبارات را افزایش دهد.
اکبر ترکان هم چنین در طی سفر به هند در دیدار با مدیران شرکت کود شیمیایی ناگارجونا هند گفت: ما آماده ایم زمین، گاز و دیگر تسهیلات را برای تولید کود کشاورزی درمنطقه آزاد چابهار دراختیار این شرکت قرار دهیم.
کی اس راجو مدیر شرکت تولید کود شیمیایی ناگارجونا در این دیدار خواستار دریافت قیمت گاز با قیمت ثابت شد و گفت: تحویل گاز با قیمت ثابت و برای مدت طولانی یکی از نیازهای این شرکت برای سرمایه گذاری در تولید کود شیمیایی در چابهار است.
وی همچنین خواستار در اختیار گذاشتن زمین مناسب از سوی منطقه آزاد چابهار برای احداث کارخانه تولید کود شیمیایی شد و گفت: تولیدات این کارخانه می تواند بخشی از نیاز ایران و هند به کود شیمیایی را برطرف کند.
شرکت ناگارجونا پیش از این نیز یاداشت تفاهمی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای احداث مجتمع اوره و آمونیاک با ظرفیت تولید اسمی روزانه 2 هزار و 200 تن آمونیاک و سه هزار و 800 تن اوره در فاز 2 پارس جنوبی امضا کرده بود.
محمد سعيد نژاد، معاون وزير راه و رئيس سازمان بنادر و دريانوردي، حامد علي مبارکي، مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و جمعي از مديران حوزه نفت و انرژي از کشورمان در اين سفر اکبر ترکان را همراهي کردند.
منبع: ماهنامه آغاز 





آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو