اجرایی شدن 40 درصدی مصوبات هئیت دولت در سیستان و بلوچستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31663
ساعت 12:52 دوشنبه 18 اسفند 1393
مشاور وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: چهل درصد مصوبات سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت در بخش ضنعت،معدن وتجارت به استان سیستان و بلوچستان به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران ؛  بهروز ریاحی در پایان چهارمین جلسه پیگیری مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان که به منظور رسیدگی به روند پیشرفت فیزیکی و اجرای طرح ها در پی سفر هیئت دولت در فروردین ماه امسال با حضور جمعی از  مسئولان وزارتخانه و استانی  برگزار شد افزود: این سفر 14 مصوبه را در سه حوزه صنعت، معدن وتجارت به همراه داشت که سه مصوبه به معاونت امور معدنی، سه مصوبه به معاونت امور صنایع ، سه مصوبه به  شرکت بازرگانی دولتی ایران و مابقی  نیز  به حوزه های معاونت برنامه ریزی  وزارتخانه و شرکتهای تابعه ایدرو وایمیدور محول شده بود.
وی به اصلاح مصوبه مبادلات مرزی مرزنشینان از شعاع 20 به 30 کیلیومتر اشاره کرد و افزود: ساکنان این منطقه که تا شعاع 20 کیلومتری از مرز مشمول مصوبه مبادلات مرزی می‌شدند، قرار است با هماهنگی وزارت کشور این شعاع را به 30 کیلومتر افزایش دهند.
به گفته ریاحی ؛کاهش بروکراسی اداری برای طرح‌های متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی ، اعمال معافیت مالیاتی برای واحدهای تولیدی مستقر در استان سیستان و بلوچستان بیش از سایر استانها و کاهش  حقوق دولتی مردم این استان نسبت به سایر استانها از مواردی است که  می تواند با اجرایی شدن آنها تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی استان را شاهد بود.

وی درادامه به مهمترین پروژه هایی که در سفر استانی به تصویب رسیده بود اشاره کرد و گفت: طرح لاستیک سازی سیستان و بلوچستان، فولاد در چابهار، آنتیموان در سفیدابه زابل ، تخلیه 10 کشتی گندم با حجم 300 هزار تن در منطقه آزاد چابهار و طرح توسعه سیمان خاش و چابهار از جمله پروژ های مهمی بود که با پیگیری مسئولان محلی و استانی در دست پیگیری است که در جلسه امروز گزارش کاملی از نحوه پیشروی این طرح ها مطرح شد.

دبیر جلسه پیگیری مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان افزود: طرح آنتیموان سفیدابه که در 100 کیلیومتری شهرستان زابل قراردارد به اتمام رسیده و در فروردین ماه سال 94 به بهره بردرای خواهد رسید.
ریاحی تصریح کرد: همچنین تخلیه10 کشتی با حدود300 هزار تن گندم  در شهرستان چابهار  نیز از دیگر مصوبات به تصویب رسیده بود که در این راستا خوشبختانه 7 کشتی تاکنون تخلیه شده و یک کشتی نیز در حال تخلیه است و پیش بینی می کنیم دو کشتی دیگر نیز در سال آینده به مرحله تخلیه برسند.
به گفته وی ؛ فولاد چابهار نیز  با ظرفیت تولید دو میلیون تن از دیگر مصوباتی بوده است که دراین مدت در دستور کار قرار داشته و در حال حاضر مطالعات زمین شناسی و اکتشاف توسط ایمیدرو انجام شده و امیدواریم تا سه ماهه اول سال 94 بتوانم بخش اول را انجام و وارد فازهای بعدی شویم .
ریاحی به  اقدامات انجام شده و روند پیشروی طرح توسعه سیمان خاش و سیمان چابهار در منطقه تیس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ماشین آلات از خارج وارد کشور ،زمین کارخانه خریداری و زیرساختهای لازم انجام شده است ودر این راستا مقرر شد وزارتخانه معادل 420 میلیون ریال تسهیلات ریالی به این شرکت کمک کند که پیش بینی می کنیم این طرح در سه ماهه اول سال آینده با ظرفیت یک میلیون تن در سال به بهره برداری برسد.
وی همچنین با بیان اینکه نگاه ما به اجرای طرح سیمان خاش با رویکر صادراتی به کشور پاکستان و افغانستان است اظهار کرد: دراین زمینه مقرر شد تا مسئولان سیمان خاش برنامه صادراتی خود را ارائه دهند .
مشاور وزیر صنعت، معدن  وتجارت در ادامه به سرانه گندم مردم استان و سهمیه سرانه آرد این استان اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی  از دغدغه های مردم و مسئولان محلی و استانی بوده است .
به گفته ریاحی؛ سهمیه سرانه آرد کشور در استانهای برخوردار بین 7 تا 9 کیلواست که این رقم در استان سیستان و بلوچستان 10 کیلو در نظر گرفته شده است.
 وی همچنین به طرح تیتانیوم فنوج به عنوان یکی دیگر از مصوبات مهم سفر هیئت دولت به این استان اشاره کرد و افزود: پس از بهره برداری پروژه تیتانیوم در کهنوج کرمان طرح بهره برداری از تیتانیوم فنوج ایرانشهر به تصویب رسید که با توجه به نظر وزیر مقرر شد شرکت ایمیدرو اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار دهد.
دکتر ریاحی همچنین با اشاره به بزرگترین طرح مصوب  سفر استانی یعنی  پروژه پتروشیمی نگین مکران چابهار  خاطرنشان کرد: این طرح  با حجم سرمایه گذاری حدود 20 میلیارد دلار و اشتغالزایی 16 هزار نفر در زمینی به مساحت هزارو 300 هکتار هم اکنون در جاده کنارک - چابهار در دست احداث است.
به گفته وی؛ زیرساخت این پروژه به اتمام رسیده و تا کنون 450 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است و پیش بینی می شود این طرح در افق 1404 با حجم سرمایه گذاری 20 میلیارد دلار به اتمام برسد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اجرای پروژه لاستیک سیستان و بلوچستان را با رویکرد صادراتی مورد اشاره قرار داد و افزود: در این زمینه مطالعات اولیه انجام شده و مقرر شد سازمان توسعه ای ایدرو در صورت وجود سرمایه گذار خصوصی به صورت مشترک و در صورت نبود به تنهایی کل پروژه را انجام دهد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در صورت تحقق این طرح ها چهره استان تغییرات اساسی خواهد کرد تصریح کرد: پیش بینی می کنیم تا پایان سال آینده حدود 40 میلیون یورو توسط بانک صنعت و معدن در استان تسهیلات ارزی داده شود. 
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در صورت تحقق این طرح ها چهره استان تغییرات اساسی خواهد کرد تصریح کرد: در صورتی که همه پروژه ها و بویژه طرح پتروسیمی مکران به سرانجام برسد چیزی معادل سرمایه گذاری 30 سال گذشته را در استان خواهیم داشت .
وی در پایان یادآور شد: از مجموع 14 مصوبه سفر استانی رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان ، سه پروژه کاملا محقق شده و امیدواریم طرح سیمان تیس چابهار در سه ماهه اول سال 94با حدود80 درصد پیشرفت فیزیکی به بهره برداری برسد ضمن اینکه  پیش بینی می کنیم سایر طرح ها نیز بین 30 تا 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد. همچنین براساس برآورد ما انتظار داریم از مجموع 14 مصوبه بین 10 تا 12 مصوبه تا اتمام  سال 94 به طور 100درصد تحقق پیدا کنند.




شناسه خبری: 31663

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو