معرفی یک پاساژ طلایی در منطقه آزاد چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31649
ساعت 18:49 چهارشنبه 13 اسفند 1393
آقای اسلام داودی یک سرمایه گذار سیستان و بلوچستانی است که در منطقه آزاد چابهار مشغول به فعالیت است.

وی یک مجتمع طلا در منطقه آزاد چابهار احداث کرده است که از هم اکنون مشتریان مخصوص به خود را خواهد داشت. مشتریان ثابت هم استانی و گردشگرانی که به قصد تفریح به این منطقه می آیند بدشان نمی آید سری به این مجتمع بزنند. 
او در این مجتمع طلا با یک تیر چند نشان زده است. برای بانوان چابهاری اشتغال ایجاد کرده، جوانان علاقمند به طلاسازی را آموزش داده و نیاز مردم شهرستان چابهار و شهرهای اطراف را به طلا تامین کرده است.

طلا یک کالای اقتصادی است که خرید و فروش و عرضه آن خود می تواند به رونق کسب و کار در منطقه کمک کند. کاری که اسلام داودی در حال انجام آن است. 

از چه سالي در منطقه آزاد چابهار شروع به سرمايه‌گذاري كرديد؟  
من اصالتاً سیستان و بلوچستانی هستم و در روستای لاشار متولد شده ام. هم اکنون مقيم دوبی هستم و در بازار دیره، یک مغازه طلافروشی را اداره می کنم. 
از سال 1386 به منطقه آزاد چابهار آمدم و در این منطقه به سرمایه ‌گذاری مشغول شدم. البته نه با هدف ساخت مجتمع تجاری طلا، بلكه تنها به دنبال احداث کارگاه کوچک طلاسازی بودم تا بتواند جوابگوی نیاز مردم سیستان و بلوچستان هم در حوزه خرید و فروش و هم در حوزه اشتغال باشد. اما رفته رفته به این نتیجه رسیدم که یک مجتمع تخصصی در این زمینه بسازم.
با یاری خداوند، بازار طلا را در منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی کردم. این بازار، در 3 طبقه ساخته شد که طبقه همکف آن دارای 43 باب مغازه را در خود جای داده است. در طبقه دوم این پاساژ 46 مغازه وجود دارد و بانوانی که در حوزه فروش کالاهای لوکس و بدلیجات فعالیت می کنند در آن مشغول به کار هستند. تمامی فروشندگان و عرضه کنندگان کالاهای لوکس و بدلیجات در این طبقه از بانوان همین منطقه هستند. 
زیر زمین این پاساژ نیز اختصاص به کارگاه های طلا سازی است که یک هایپرمارکت و یک رستوران نیز در این طبقه وجود دارد. 
در خصوص قیمت طلا باید عرض کنم در منطقه آزاد چابهار، به دلیل معافیت عوارض و مالیات، قیمت طلا نسبت به سایر نقاط کشور پایین‌تر است و تنها اجرت ساخت در قیمت اصلی طلا لحاظ می‌ شود.

چرا منطقه آزاد چابهار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردید؟
اولین مزیت این منطقه وجود منطقه آزاد است. با توجه به بندری بودن این منطقه و دسترسی آسان به شیخ نشین های خلیج فارس، رفت و آمد به این مناطق بسیار آسان است. امکان عرضه محصولات نیز در این مناطق بیشتر است ضمن اینکه تاکنون اشتغال خوبی نیز در این حوزه ایجاد شده است. 
سرمایه گذاری فقط بهره برداری اقتصادی و بازگشت سرمایه نیست. همین که توانسته ایم جوانان علاقمند به این حرفه را جذب کنیم؛ آنها را آموزش دهیم و برایشان اشتغال ایجاد کنیم هم انگار بخشی از سرمایه ما بازگشته است.

حجم سرمایه‌گذاری شما در این منطقه چقدر بوده است؟
حدود 11 میلیارد تومان در این منطقه سرمایه گذاری کرده ایم که میزان آن قطعا افزایش خواهد داشت. 

در صحبت های خود اشاره کردید که در این مجتمع کارگاه های طلا سازی نیز فعالیت می کنند. در این کارگاه‌ها چه تعداد مشغول به کار هستند؟
حدود 30 کارگر در این کارگاه ها مشغول به کار هستند. این کارگران تماما از کشور هند چرا که هندی ها در ساخت قالب، طراحی و تزیینات از تجارب خوبی برخوردارند. در ابتدای فعالیت این کارگاه ها حدود 20 نفر از نیروهای مستعد بومی را آموزش دادیم که در حال حاضر هر کدام از آنها برای خود کارگاه طلاسازی مستقلی دارند. ضمن اینکه آنها هم تجارب خود را در اختیار دیگران قرار می دهند. 

به عنوان یک سرمایه گذار در خصوص حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار از شما برای ما بگویید؟ 
مشکلات در همه جا پیدا می شود . مسائل و بوروکراسی های اداری نیز در ایران کمی خسته کننده است. منطقه آزاد چابهار از ابتدای فعالیت من حمایت خوبی از فعالیت ما داشت که با روی کار آمدن مدیریت جدید در منطقه این روند بهتر هم شد. در آغاز فعالیت این مجتمع مشکل تامین برق واحدهای تجاری وجود داشت که خوشبختانه مرتفع شد. 

آیا به حوزه صادرات محوصلات نیز وارد شده اید؟ 
خیر. در حال حاضر این مجتمع می تواند نیاز منطقه آزاد و شهرستان چابهار را تامین کند. ولی برای آینده و صادرات محصولات برنامه داریم که امیدواریم در این راه منطقه آزاد به ما کمک کند.  

مواد اولیه برای طلا سازی از کدام شهر ها تهیه می‌شود؟
بیشتر از یزد و تهران.

آیا به سرمایه‌گذاران دیگر هم توصیه می کنید به این منطقه بیایند؟ 
سازمان منطقه آزاد چابهار می بایست امکانات و تسهیلات بیشتری در اختیار سرمایه گذاران جدید قرار دهد. در وهله اول؛ این منطقه باید مهلت انجام تعهدات توسط سرمایه گذار را بالا ببرد و وقت بیشتری را به وی و طرح هایش اختصاص دهد. در این صورت سرمایه گذار خیال آسوده تری می تواند در منطقه فعالیت کند.

منبع: ماهنامه آغاز

 


شناسه خبری: 31649

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو