رونق معاملات محصولات پتروشيمي در بورس کالا

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31572
ساعت 13:12 شنبه 9 اسفند 1393
محصولات پتروشيمي که مدتها بود با افت تقاضاي معاملات در بورس کالا مواجه شده بود، هفته گذشته را با بهبود مبادلات پشت سر گذاشت، به طوري که معاملات اغلب محصولات به خصوص پي وي سي ها رونق گرفت.

به گفته کارشناسان مهمترين عامل اين رونق، رشد بهاي نفت طي هفته اخير و افزايش خريد معا‌مله‌گران در روزهاي پاياني سال جاري بوده است.

هر چند در حال حاضر روند عمومي کاهش قيمت‌ها از پراکندگي و وسعت بيشتري برخوردار هستند، اما به باور تحليلگران اين روند ثابت و پايدار نخواهد بود، به طوري که مي توان اين انتظار را داشت تا با افزايش عرضه در روزهاي پاياني سال جاري و اميد به روند صعودي معاملات در سال آتي آن هم به دليل افزايش نرخ ماليات بر ارزش افزوده، در اين روزهاي باقي مانده از سال جاري شاهد افزايش تقاضا و عرضه در بورس کالا باشيم.

از طرفي بهبود قيمت‌هاي جهاني نفت مي تواند در فرمول محاسبه قيمت‌هاي پايه و شيب افزايش نرخ‌ها تاثير بسزايي داشته باشد. به عبارت ساده‌تر در زمان افت نرخ‌ها، قيمت‌هاي پايه با شيب کمتري در مسير کاهش قرار گرفت و هم اکنون و در زمان افزايش قيمت‌ها شاهد رشد نرخ‌هاي پايه با يک تاخير زماني هستيم که مي‌تواند اقدامي در جهت حمايت از صنايع پايين‌دستي آن هم در روزهاي پاياني سال و افزايش تقاضاي فصلي باشد.

به اعتقاد فعالان بازار قيمت‌هاي فعلي فرصت مناسبي براي خريد است تا در زمان مناسب بتوان بهترين استراتژي توليد را اتخاذ کرد. تمامي اين موارد در حالي است که احتمال اعلام قيمت‌هاي پايه به‌صورت هر دو هفته يکبار، هر روز بيش از پيش قدرت گرفته و بايد منتظر نرخ پايه جديدي در روزهاي آينده باشيم که داده مهمي براي نوسان بهاي اين محصولات محسوب مي شود.
 از سوي ديگر مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران اعلام کرد که از ابتداي امسال تاکنون حدود 40 ميليون تن محصول پتروشيمي در کشور توليد شده است و پيش بيني مي‌شود اين رقم تا پايان سال به 43 ميليون تن برسد.

علي محمد بساق زاده، با بيان اين که فروش داخلي و صادرات محصولات پتروشيمي تا پايان ديماه امسال به ترتيب 13 ميليون تن بوده است، گفت: اين ميزان از نظر ارزشي حدود 29 ميليارد تومان داخلي و 9 ميليارد دلار صادرات بوده است.

 وي با اشاره به اين که امسال شرکتهاي پتروشيمي با 70 درصد ظرفيت اسمي خود کار کرده اند، اظهار داشت: بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته اين ميزان توليد سال آينده به 78 تا 80 درصد مي رسد، همچنين تلاش داريم تعميرات اساسي بخشهاي بالادستي و پايين دستي را در مجتمع‌هاي پتروشيمي در مدت زماني کمتر و با کيفيت مناسب تمام کنيم.


بي‌ترديد مهمترين وضع رقابتي براي سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع پتروشيمي در ايران دسترسي به خوراک مناسب اين صنعت يعني گاز طبيعي، اتان، نفتا و ميعانات گازي در احجامي گسترده و با قيمتي رقابتي است؛ هم‌اکنون ظرفيت صنايع تصفيه و انتقال گاز در کشور حدود 600 ميليون متر مکعب در روز است که به زودي تا حد روزانه يک هزار ميليون مترمکعب مي رسد و افزون بر اين، دسترسي به اتان به عنوان خوراک پتروشيمي در تحکيم وضع رقابتي ايران براي توليد محصولات پتروشيميايي نقش اساسي دارد.

ايران در کنار مزيت دسترسي آسان به خوراک در حوزه پتروشيمي، مزيتهاي رقابتي ديگري دارد که نمي توان به آساني از کنار آن گذشت؛ بازار بزرگ و روبه‌رشد داخلي محصولات پتروشيمي، دسترسي به نيروي کار متخصص و ماهر، زيربناهاي گسترده ارتباطي کشور، موقعيت جغرافيايي کشور در هم مرزي با 15 کشور ديگر به ويژه کشورهاي آسياي ميانه و قفقاز جنوبي، ايجاد مناطق ويژه اقتصادي پتروشيمي با لحاظ کردن ثبات سياسي و وجود قوانين حامي سرمايه‌گذاري، ارائه تسهيلات ويژه به سرمايه‌گذاران از جمله معافيتهاي مالياتي و در عين حال وجود زنجيره‌اي از واحدهاي فعال صنايع پتروشيمي برشمرد که هر کدام مي‌توانند در توسعه صنايع پايين‌دستي و بالادستي خود نقش تعيين‌کننده ايفا کنند و استفاده از منافع صندوق توسعه ملي امکان مهم ديگري است که تمرکز علاقه‌مندان بر اين فرصت توصيه مي‌شود.
گفتني است، کميته ثبات بازار سرمايه در ادامه تصميمات خود به منظور رفع ابهام از برخي صنايع کليدي بورس، درباره صنعت پالايش فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي تصميماتي اتخاذ کرد.
همچنين معاون وزير نفت در امور پتروشيمي گفت: هم اکنون تصميم گيري درباره فرمول قيمت خوراک پتروشيمي به مثابه گلوله داغي شده که هيچ طرفي تحمل حفظ آن را ندارد و ميان ارگانهاي مختلف دست به دست مي شود و حاضر نيستند به اين موضوع ورود کنند.

منبع: پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه(سنا) 



شناسه خبری: 31572

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو