دستاوردهاي انقلاب اسلامي در آذربايجان شرقي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31374
ساعت 10:58 دوشنبه 20 بهمن 1393
آذربایجان شرقی یکی از استانهای مهم و توسعه یافته کشورمان بوده و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی عمران و آبادانی در این استان مهم و زرخیز شتاب بیشتری گرفته است.

طوریکه برنامه های توسعه آن الگویی برای سایر استانهای کشور درآمده است . قبل از انقلاب شهر صنعتی تبریز را با کارخانجات بزرگی چون تراکتورسازی و ماشین سازی می شناختند ولی امروزه آذربایجان شرقی به عنوان دومین استان استقرار صنایع مس کشور و سومین قطب فولاد و خودروسازی شناخته می شود .
به گفته مدیر کل اطلاعات و آمار استانداری آذربایجان شرقی هم اکنون این استان جزو 3 قطب اقتصاد ، صنعت و تولید کشور است و استقرار 8 هزار واحد بزرگ و کوچک صنعتی در این استان پویایی و رونق اقتصادی را در آن بدنبال داشته است و هم اکنون روستاهای استان جزو آبادترین و سر زنده ترین کانونهای جمعیت روستایی کشور هستند .
به گفته دکتر فتح زاده بیش از 40 درصد شاغلان استان در حوزه صنعت فعال هستند و آذربایجان شرقی صنعتی ترین استان است که تولید هر نوع کالا و خدمات صنعتی در آن صورت می گیرد .
نجاتی رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان می گوید: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی احداث بزرگترین مجتمع مس خاورمیانه در شهرستان ورزقان استان آغاز شده و هم اکنون آذربایجان شرقی در حال تبدیل شدن به دومین کانون صنایع مس کشور است طوریکه تاکنون بیش از 3 هزار میلیارد تومان تاسیسات و پالایشگاه مس در سونگون سرمایه گذاری شده است و با تصویب ایجاد شهرک مس در ورزقان تولید محصولات متنوع مس با استانداردهای جهانی آغاز خواهد شد .
وی گفت : در سالهای اخیر احداث بزرگترین مجتمع نفلین سینیت خاورمیانه نیزدر سراب آغاز شده و با تزریق اعتبارات ملی و مشارکت فنی سرمایه گذاران خارجی درآینده ای نه چندان دور ، آذربایجان شرقی به پایلوت تولید و صادرات صنایع آلومنیوم کشور در می آید .
نجاتی گفت:هم اکنون حدود20 درصد فولاد کشورنیزدراستان تولید می شودو پس از پیروزی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی به بزرگترین مرکز سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه صنایع فولاد درآمده است .
قائم مقام سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز به واحد مرکزی خبر گفت : هم اکنون 48 درصد صنایع شیرینی و شکلات به 80 کشور جهان از تبریز صورت می گیرد و نزدیک به 30 هزار نفر در این بخش فعال هستند و آذربایجان شرقی پایتخت شیرینی و شکلات خاورمیانه است .
مهندس نیرومند اسکویی گفت : 30 درصد صنایع قطعه سازی کشور شامل بیش از 500 کارگاه و کارخانه قطعه سازی و تولید متنوع لوازم یدکی در این استان مستقر هستند و هم اکنون 97 درصد قطعات تراکتور و 35 درصد انواع قطعات خودرو و وسایط نقلیه سبک و سنگین کشور در این استان تولید می شود و استقرار 8 کارخانه تولید کامیونت و خودرو در این استان ، آذربایجان شرقی را به سومین استان خودروساز کشور تبدیل کرده است .
از سوی دیگر طبق اعلام معاونت برنامه ریزی استاندارآذربایجان شرقی بعد از انقلاب اسلامی شهر صنعتی تبریز به قطب صنایع نفتی کشور درآمده طوریکه علاوه بر توسعه پالایشگاه تبریز و احداث یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی کشور در تبریز فقط برای احداث پالایشگاه بنزین سازی در تبریز بیش از 250 میلیون یورو هزینه شده است و هم اکنون پالایشگاه تبریز با توسعه کمی و کیفی و تولید بیش از 110 هزار بشکه نفت و محصولات و فرآورده های نفتی ، سوخت مورد نیاز شمالغرب کشور را تامین می کند .
به گفته مهندس هاشمی مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 143 سد کوچک و بزرگ با بیش از 1200 میلیارد تومان در استان احداث شده و این استان به همراه خوزستان 2 قطب بزرگ کارگاه سدسازی ایران هستند .
وی گفت : بعد از پیروزی انقلاب یکی از بزرگترین پروژه های آبرسانی خاورمیانه بطول 180 کیلومتر به شهر بزرگ تبریز صورت گرفت و هم اکنون تبریز تنها کلانشهر در کشور است که آب آشامیدنی آن تا 50 سال آینده تامین شده است .
مهندس عسگری ، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان نیز گفت : احداث بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در 10 هزار هکتار از اراضی شرقی دریاچه ارومیه از 2 سال پیش آغاز شده و امید می رود با احداث این شهرک بزرگ شاهد استقرار بخش عظیمی از صنایع سبک و سنگین در این شهرک باشیم .
وی گفت : پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی 43 شهرک و ناحیه صنعتی در گوشه و کنار آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری چند هزار میلیارد تومان بخش خصوصی تاسیس شده اند که بخشی از فرآورده های تولیدی آنها به خارج از کشور صادر می شود .
مهندس حبیب ماهوتی مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تبریز نیز گفت : بزرگترین نمایشگاه بین المللی کشور در زمینی به مساحت 500 هکتار و با زیر بنای 200 هزار متر مربع سالن های سرپوشیده بعد از انقلاب اسلامی در تبریز با سرمایه گذاری بخش خصوصی به اتمام رسید و هم اکنون هر هفته شاهد برپایی چند نمایشگاه عمومی و تخصصی داخلی و بین المللی در آن هستیم .
مهندس علی محمدزاده مجری کل زیربناهای حمل و نقل کشور در استان نیز گفت : یکی از بزرگترین طرح های آزاد راه کشور به طول 600 کیلومتر بین استانهای قزوین ، زنجان و آذربایجان شرقی در سال 1391 کاملا به بهره برداری رسید که برای احداث آزادراه موسوم به پیامبر اعظم که دو شهر بزرگ تهران و تبریز را به هم پیوند می دهد بیش از 1200 میلیارد تومان هزینه شده است و هم اکنون عملیات احداث آزاد راه تبریز به بازرگان به طول 225 کیلومتر برای اتصال آزادراههای ایران به ترکیه و اروپا آغاز شده و این پروژه بزرگ ملی و بین المللی با سرمایه گذاری ملی و فاینانس خارجی در حال انجام است و علاوه بر آن احداث اتوبانهای تبریز – کردستان ، تبریز – اهر و تبریز – ارمنستان از مدتها پیش آغاز شده است و در برخی از این پروژه ها شاهد پیشرفت 50 درصدی هستیم .
محسن عرب باغی مدیر عامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس نیز به واحد مرکزی خبر گفت : بعد از پیروزی انقلاب بزرگترین منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور موسوم به ارس در جوار کشورهای آسیای میانه و قفقاز و نزدیکی ترکیه و اروپا در این استان شکل گرفت که بیش از یکهزار هکتار وسعت دارد و هم اکنون با استقرار زیر ساخت های صنعتی و ارتباطی ، این منطقه آزاد به پایلوت صادرات فرآورده های تولیدی ، کشاورزی ، نفتی و صنعتی کشور تبدیل شده و استقرار پردیس ها بین المللی دانشگاههای معتبر کشور نیز در آن آغاز شده است .
یکی دیگر از بزرگترین طرح های علمی – دانشگاهی کشور دانشگاه بزرگ صنعتی سهند تبریز است که بعد از انقلاب اسلامی در شهر تبریز پا گرفت که دهها دانشکده و پژوهشکده علمی و فنی آن در زمینی به مساحت 410 هکتار راه اندازی شده است که دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی آن شامل مواد پلیمر ، نفت و گاز ، مهندس محیط زیست ، آب و توسعه پایدار ، علوم و فناوریهای نوین و مراکز تحقیقاتی تراکتور و کاتالیست ، انرژیهای نو ، هیدرومئتولوژی ، مواد و نانو تاکنون بیش از یک هزار طرح ملی و محلی را با استفاده از توانمندی نیروی انسانی متخصص و دانشمند خود به انجام رسانده است و امروز اکثر مهندسان و مدیران مراکز مهم فنی و پژوهشی و تحقیقاتی شمال غرب کشور را دانش آموختگان دوره های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه صنعتی سهند تبریز تشکیل می دهند .
در حوزه عمران روستایی نیز آذربایجان شرقی پیشتاز بوده طوریکه این استان از نظر نوسازی و بهسازی روستاهای محروم در رتبه نخست کشوری قرار دارد و تاکنون بیش از 1200 میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی روستاهای استان هزینه شده است و علاوه بر آن با تشکیل 1100 دهیاری و تشکیل صندوق های بیمه روستایی و کشاورزی صدها هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند و آذربایجان شرقی در خدمات بیمه همگانی و بیمه قالی بافی رتبه نخست کشوری را داراست .
بر اساس اعلام امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی در حال حاضر بالای 97 درصد مردم ساکن در روستاهای استان به آب آشامیدنی ، برق، خانه بهداشت ، تلفن ، گاز و راه مناسب روستایی دسترسی دارند که قبل از انقلاب به
20 درصد نمی رسید .
بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور بعد از انقلاب اسلامی اکثر اماکن فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی بازسازی و مرمت شده و تعداد آثار به ثبت رسیده ملی این استان به 1900 اثر رسیده است و علاوه بر آن کلیسای آذربایجان شرقی و بازار بزرگ تبریز نیز به ثبت جهانی یونسکو رسیده است .
احداث دهها بیمارستان مجهز و بزرگ ، صدها واحد بزرگ صنعتی ، چند فرودگاه ،متروی تبریز و صدها پروژه بزرگ و کوچک در آذربایجان شرقی این استان را به 5 استان توسعه یافته و برخوردار کشور تبدیل کرده طوریکه شتاب عمران و آبادانی این استان به الگوی سایر مراکز استانی کشور درآمده است و در دهه فجر امسال نیز 809 طرح با چهار هزار و 300 میلیارد ریال در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید .

منبع: واحد مرکزی خبر




شناسه خبری: 31374

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو