مزایای ایجاد منطقه آزاد ایلام از نگاه یک اقتصاددان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31309
ساعت 10:04 سه شنبه 14 بهمن 1393
یک کارشناس اقتصادی گفت: انتظار می‌رود راه‌اندازی منطقه آزاد مهران در استان ایلام بر مبنای یک ساختار علمی - کارشناسی و با اجماع نظر از نخبگان انجام شود تا چالش‌هایی که در گذشته و اکنون در سیاست‌گذاری و اجرا در بخش تولید و تجارت استان وجود دارد تکرار نشود.

علی حیات‌نیا با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری- صنعتی مهران جایگاه استراتژیک ایلام را در پیکره اقتصادی کشور تعریف می‌کند، تاکید کرد: مناطق آزاد تجاری یکی از ظرفیت‌های مهم رشد اقتصادی محسوب می‌شود. امید است با پیگیری نمایندگان، لایحه دولت به تصویب نهایی مجلس رسیده و اجرایی شود.
وی افزود: ایجاد مناطق آزاد تجاری در استان‌های دارای مزیت مانند استان ایلام ضمن کمک به رشد پایدار اقتصادی، افزایش سطح درآمد و کاهش نرخ بیکاری برای صنعت و تولید استان بازدهی فزاینده به همراه داشته است. همچنین به کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار در ابعاد مختلف و در دو سطح منطقه‌ای و ملی می‌انجامد.
دانشجوی دکترای اقتصاد تأکید کرد: ایجاد مناطق آزاد اقتصادی نتیجه سیاست‌های سه‌گانه تجارت آزاد، صنایع با محوریت صادرات و مقررات زدایی است که اهدافی مانند تخصیص مجدد و بهینه منابع و نهاده‌های تولید، جذب سرمایه‌گذاری‌ها جدید به‌خصوص سرمایه‌گذاری خارجی، رشد اشتغال، ارتقای فنّاوری، توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی، تجمیع سرمایه‌ها و کمک به مهار تورم را دنبال می‌کند.
این مدرس دانشگاه درباره امکانات قانونی که منطقه آزاد ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: معافیت مالیاتی برای دریافت‌کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی، امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید، کارایی سرعت و خدمات کامل بانک‌های دولتی - خصوصی و شرکت‌های بیمه، عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران یا سایر کشورها، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج کشور بدون تشریفات اداری، مقررات آسان برای ورود قانونی کلیه کالاها طبق جدول عوارض گمرک، معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی واحدهای تولیدی از مهم‌ترین امکانات قانونی در مناطق آزاد است.
حیات‌نیا با بیان اینکه ایجاد مناطق آزاد تجاری در استان ایلام آثار مثبتی را بر اقتصاد استانی و ملی از جمله توجیه‌پذیری بسیاری از صنایع در استان با گسترش بازارهای هدف و ایجاد تقاضای انبوه و رشد تجارت کالاها و خدمات به‌جا می‌گذارد، تصریح کرد: احداث منطقه آزاد تجاری در استان ایلام با توجه به اینکه مرز بین‌المللی مهران کانون اصلی تردد زوار و صادرات کالا به کشور عرق است می‌تواند روند صادرات ایران به کشور عراق و سایر کشورهای منطقه را گسترش دهد.
این مدرس دانشگاه، تحرک بین‌المللی عوامل تولید را از دیگر آثار و پیامدهای ایجاد منطقه آزاد تجاری دانست و گفت: ایجاد مناطق آزاد تجاری موجب تحرک عوامل تولید به‌خصوص عامل تولید سرمایه در دو سطح ملی و بین‌المللی می‌شود و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI و جریان‌های مالی را این مناطق گسترش می‌دهند و فنّاوری اطلاعات و حمل‌ونقل توسعه می‌یابد.
حیات‌نیا ادامه داد: فنّاوری اطلاعات و حمل‌ونقل از پبش برنده‌های توسعه است و با ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان ایلام سیستم حمل‌ونقل استان به‌تبع نیاز گسترش‌یافته و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات توسعه می‌یابد.
دانشجوی دکتری اقتصاد تصریح کرد: صنعت توریسم در گسترش تعامل بین کشورها نقش بی‌بدیلی دارد به‌گونه‌ای که این صنعت را یکی از رویکردهای محوری ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد سرانه و تنوع در منابع ایجاد درآمد می‌دانند و ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان ایلام با توجه به ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی استان به توسعه صنعت گردشگری کمک کرده و به فعال شدن این بخش منجر خواهد شد.
وی با مؤثر خواندن این رویداد در ایلام در ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای منطقه‌ای و ملی تأکید کرد: یکی از اهداف مهمی که در تأسیس مناطق آزاد در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد در مناطق است. در قوانین مناطق آزاد تجاری بسیاری از کشورها مثل اروگوئه، ایجاد اشتغال، اولین و مهم‌ترین هدف ایجاد مناطق آزاد تجاری ذکر شده است. ایجاد مناطق آزاد تجاری رشد سرمایه‌گذاری را به همراه داشته که همین عامل به افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در این مناطق منجر می‌شود. همچنین با افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری، درآمدهای منطقه و به‌تبع درآمدهای ملی نیز ارتقا می‌یابد.
دانشجوی دکتری اقتصاد توسعه، اندازه بازار داخلی را پنجمین پیامد ایجاد منطقه آزاد عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین تأثیر مناطق آزاد تجاری، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی است. یکی از عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، اندازه و مقیاس بازار است. توسعه مناطق آزاد تجاری موجب افزایش اندازه بازار صنایع داخلی شده و بازارهای هدف جدید را ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه توسعه مناطق آزاد تجاری و توسعه تجارت آزاد به افزایش شاخص جهانی‌شدن در اقتصاد ملی می‌انجامد، اظهار کرد: گسترش تجارت آزاد و ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید به‌خصوص به آزادسازی بیشتر اقتصاد داخلی و توسعه مناسبات اقتصادی در سطح بین‌المللی می‌انجامد.
حیات‌نیا تأکید کرد: در نوار مرزی غرب کشور تاکنون منطقه آزاد تجاری راه‌اندازی نشده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی، منابع و زیرساخت‌ها، استان ایلام واجد شرایط مناسبی استان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری است. ایجاد این منطقه در استان ایلام می‌تواند تحولی بنیادی در تولید، ایجاد اشتغال، تثبیت جمعیت مرزنشین، افزایش درآمد و در نهایت توسعه‌ی پایدار ایجاد نماید و در عرصه اقتصاد ملی و کلان نیز حائز اهمیت است.
وی، تقویت اقتصاد استانی و ملی با ایجاد منابع درآمدی جدید، گسترش تبادل تجاری با سطح گسترده‌تر، ارتقای سطح معیشت استان و مناطق مرزنشین به‌منظور افزایش همگرایی در راستای منافع و امنیت ملی، ممانعت از ورود کالاهای قاچاق و ممنوعه و کنترل کالاهای مبادله شده، افزایش میل ماندگاری مردم در مرزها و جلب همکاری مرزنشینان در حراست از مرز و ایجاد امنیت در مناطق مرزی را ازجمله مهم‌ترین مزایای احداث منطقه آزاد تجاری در استان ایلام عنوان کرد.
این مدرس دانشگاه، افزایش اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری در استان به‌خصوص در مناطق مرزی و رونق‌بخش گردشگری و توریسم با افزایش مسافرت برای تأمین کالاهای باقیمت پایین‌تر به استان را از دیگر ره‌آوردهای احداث منطقه آزاد تجاری دانست و تصریح کرد: انتظار می‌رود راه‌اندازی این منطقه در استان ایلام بر مبنای یک ساختار علمی-کارشناسی و با اجماع نظر از نخبگان انجام گیرد تا چالش‌هایی که در گذشته و اکنون در سیاست‌گذاری و اجرا در بخش تولید و تجارت استان وجود دارد تکرار نشود و این منطقه بتواند سیکل توسعه‌نیافتگی و دایره فقر در استان را بشکند.
وی تأکید کرد: درصورتی‌که در راه‌اندازی این طرح، تقاضا و نیاز با یک سازوکار مبتنی بر علم و دانش توسط مدیریت استان ایجاد شود می‌توان یک ساختار منسجم بر مبنای مزیت‌های منطقه‌ای و ملی برای آن تعریف کرد که تخصیص بهینه منابع را براساس برتری نسبی در تولید محصولات قابل صدور، تکثیر رقابت و افزایش کیفیت، گسترش بازارهای داخلی و خارجی، افزایش سطح فناوری و ایجاد روحیه ابداع و نوآوری در منطقه را به همراه داشته باشد. 
منبع: ایسنا



شناسه خبری: 31309

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو