بهبود ۲۲ رتبه‌ای فضای کسب و کار در ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31273
ساعت 09:29 جمعه 10 بهمن 1393
پروژه بررسی فضای کسب و کار در کشورهای مختلف از سال ۲۰۰۴ در دستورکار بانک جهانی قرار گرفته است.

این طرح قوانین و مقررات کشورها را با هدف یافتن گلوگاه‌ها، محدودیت‌ها و موانع فعالیت بهینه بخش خصوصی واکاوی کرده و بر اساس شاخص‌هایی که تدوین کرده، اقتصاد کشورها را رتبه‌بندی می‌کند.

به عبارت دیگر، هدف اصلی و اولیه در این بررسی تعیین میزان سادگی کسب و کار بدون توجه به عوامل تاثیرگذار خارجی است. این رتبه‌بندی درحال‌حاضر، به‌تدریج به شاخصی معتبر برای سنجش اقتصاد کشورها تبدیل شده و با توجه به میزان روزافزون استقبال کشورهای مختلف و همچنین سرمایه‌گذاران از نتایج گزارش‌های سالانه و میزان انتشار اخبار مربوط به آن در رسانه‌های بین‌المللی روندی صعودی را طی می‌کند ضمن آنکه انتشار سالانه این گزارش در تغیر محل سرمایه‌گذاری و استمرار حضور سرمایه‌گذاران در یک اقتصاد موثر است.

 
بهبود رتبه فضای کسب و کار در دولت یازدهم 
بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب و کار ۲۰۱۵» به مقایسه ۱۸۹ کشور جهان از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی و وضعیت فضای کسب و کار آنها پرداخته است.
بر اساس ارزیابی این نهاد بین‌المللی که بر پایه آمار مربوط به یک ساله منتهی به ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد۹۳) تهیه شده، فضای کسب و کار ایران در این مدت بهبود نسبی داشته است. بر اساس گزارش بانک جهانی ایران امسال در رده‌بندی جهانی فضای کسب و کار در میان ۱۸۹ کشور صعود داشته و از رتبه ۱۵۲ سال گذشته در رده ۱۳۰ جهان قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان با توجه به شرایط و مشکلات موجود بهبود این رتبه جهانی را مرهون تلاش و تدبیر دولت یازدهم می‌دانند.
 
عزم ملی و کار
بهبود رتبه فضای کسب و کار یک شاخص است اما اینکه در عمل برای بهبود فضای کسب و کار در ایران چه کارهایی می‌توان انجام داد، نیازمند کارشناسی دقیق است. 
پژوهشگر حوزه کار و تامین اجتماعی در گفت‌وگوی اختصاصی با صمت اظهار کرد: در رتبه‌بندی جهانی فضای کسب و کار ۱۵ تا ۱۶ مولفه وجود دارد که برحسب دارا بودن این مولفه‌ها رتبه کشورها مشخص خواهد شد. 
محسن ایزدخواه گفت: در این رابطه می‌توان به مولفه‌هایی مانند قوانین و مقررات، نحوه بانکداری، نحوه ثبت شرکت‌ها، شرایط استخدام و اخراج نیروی کار، ثبت مالکیت، حمایت از سرمایه‌گذاران، پرداخت مالیات، تجارت بین‌المللی و فرآیند تاسیس و راه‌اندازی شرکت می‌توان اشاره کرد. این پژوهشگر حوزه کار با اشاره به بهبود رتبه فضای کسب و کار ایران یادآور شد: با تغییر دولت و رویکرد دولت یازدهم رتبه فضای کسب و کار در سطح بین‌المللی بهبود یافته است. این بهبود فضای کسب و کار را باید به فال نیک گرفت، البته بهبود فضای کسب و کار نیازمند تحلیل‌های دقیق از سوی مسئولان است. 
ایزدخواه با اشاره به بهبود فضای کسب و کار تصریح کرد: برای بهبود واقعی فضای کسب و کار در ایران نیاز به یک اراده ملی وجود دارد. وی افزود: باید برای بهبود این فضا دولتمردان، مجلس و قوه قضاییه در هماهنگی با یکدیگر عمل کنند.

این پژوهشگر حوزه کار و تامین اجتماعی قوه قضاییه توضیح داد: قوه قضاییه با رسیدگی به امور شرکت‌ها و اداره ثبت شرکت‌ها و امور ورشکسته‌ها در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود. ایزدخواه در ادامه تصریح کرد: قوه مقننه نیز از طریق قوانین راهگشا و موثر بر پایه اعتمادسازی می‌تواند در بهبود فضای کسب و کار موثر باشد.
 این پژوهشگر حوزه کار و تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک نقش کلیدی در بهبود فضای کسب و کار خواهد داشت. در دولت الکترونیک سامانه‌ای به وجود خواهد آمد که رفتارهای سلیقه‌ای را به حداقل خواهد رساند. وی به سهم بخش خصوصی نیز اشاره و اظهار کرد: سندیکاهای کارفرمایی بخش خصوصی به نوبه خود نیز نقش مهمی در بهبود فضای کسب و کار خواهند داشت اگر اتاق‌های بازرگانی و تعاونی و... بتوانند موثر واقع شوند. ایزدخواه گفت: سیاست‌های کلان اقتصادی، نرخ سود بانکی و تثبیت نرخ ارز عواملی هستند که در شرایط کسب و کار بسیار تاثیرگذار خواهند بود. وی در پایان بر هماهنگی بخش‌های مختلف در این زمینه تاکید و خاطرنشان کرد: برای بهبود فضای کسب و کار نیازمند یک عزم ملی هستیم.

 
واگذاری کار به بخش خصوصی
فعالان بخش خصوصی معتقدند که اگر کارها به خود آنها واگذار شود، فضای کسب و کار به مراتب بهتر از این خواهد بود. نایب رییس کمیسیون اصل ۴۴ و محیط کسب و کار اتاق ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با صمت در رابطه با بهبود رتبه فضای کسب و کار در ایران اظهار کرد: بحث ارتقای رتبه ۲ شاخص دارد، یکی شاخص بانک جهانی و مجامعی که در این زمینه تعیین‌کننده هستند و دیگری حقایقی است که در شرایط اقتصادی دیده می‌شود. 
علی دیلمقانیان تصریح کرد: هرچند ما در آخرین گزارش بانک جهانی شاهد بهبود رتبه ایران در فضای کسب و کار بوده‌ایم اما در عمل شاهد هیچ بهبودی در فضای کسب و کار کشور نیستیم. وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های مطرح در کسب و کار روند ثبت شرکت‌هاست. سال گذشته تمام روند ثبت شرکت‌ها به‌طور الکترونیکی شده است و از طریق سامانه انجام می‌گیرد و من فکر می‌کنم این سامانه در تغییر رتبه ما در فضای کسب و کار موثر بوده است، وگرنه در عمل ما شاهد بهبودی در فضای کسب و کار در کشور نیستیم. وی ادامه داد: متولیان امر برای بهبود فضای کسب و کار باید خیلی جدی‌تر به این بحث بپردازند. در عمل می‌بینیم، نه در بحث بانکی و نه در بحث مالیاتی شاخص رتبه ما تغییر نکرده است.
دیلمقانیان تاکید کرد: ما فعالان اقتصادی چیزی جز قانون بهبود فضای کسب و کار را مطالبه نمی‌کنیم. اگر ما همین قوانین بهبود فضای کسب و کار را دنبال کنیم، شاید بهبودی در فضای کسب و کار را شاهد باشیم به جای اینکه دلخوش باشیم به رتبه‌بندی‌های جهانی.
نایب رییس کمیسیون اصل۴۴ و محیط کسب و کار اتاق ایران، برای بهبود فضای کسب و کار در ایران تاکید کرد: تصدی‌گری بخش خصوصی بهترین راهکار در این زمینه است، بخش خصوصی به بهترین شکل می‌تواند خودش را اداره کند. اگر حاکمیت که وظیفه آن بهبود فضای کسب و کار است، مطابق قانونی که وضع کرده پیش رود، فضای کسب و کار به مراتب بهتر از این خواهد بود که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. 

وی یادآور شد: بخش خصوصی به بلوغ کامل در ایران رسیده است. اگر دولت و قانون‌گذار ما به این باور برسند که بخش خصوصی به این بلوغ رسیده است، ما را گرفتار قوانین دست و پاگیر نخواهند کرد. وی توضیح داد: ما در این زمینه به حذف قوانین مخل کسب و کار نیاز داریم نه به قوانین جدید. دولت در اقتصاد نباید تصدی‌گری کند، دولت در اقتصاد باید سیاست‌گذاری کند و سیاست‌گذاری آن باید مبتنی بر قوانین بهبود فضای کسب و کار باشد. متاسفانه ما تعدد قوانین داریم که این تعدد قوانین مخل کسب و کار هستند.

منبع:گسترش صمت



شناسه خبری: 31273

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو